PROGRAM WYCHOWAWCZO- PROFILAKTYCZNY W SZKOLE PODSTAWOWEJ W OSIEDLU NIEWIADÓW IM. Polskich Olimpijczyków na rok szkolny 2020/2021

 

 

 

 

PROGRAM WYCHOWAWCZO- PROFILAKTYCZNY

W SZKOLE PODSTAWOWEJ W OSIEDLU NIEWIADÓW

IM. Polskich Olimpijczyków

na rok szkolny 2020/2021

 

 

 

 

 

 

Preambuła

Szkoła jest miejscem wszechstronnego rozwoju osobowego ucznia w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchownym. Zadaniem naszym jest ukierunkowanie ucznia w dążeniach do zbudowania właściwej hierarchii wartości i wdrażanie do realizowania własnych potrzeb z poszanowaniem drugiego człowieka. Społeczność szkolna jako formę wspólnoty wychowawczej stanowią uczniowie, ich rodzice oraz wszyscy pracownicy szkoły współpracujący w atmosferze wzajemnego zrozumienia i szacunku w podejmowaniu wyznaczonych zadań. Nauczyciele wspierają rodziców w dziedzinie wychowania, działalność wychowawcza i profilaktyczna szkoły nie może być sprzeczna z wolą rodziców. Ucznia postrzegamy w kategoriach jego podmiotowości, godności, wolności, niepowtarzalności, konkretnych praw i obowiązków.

Program wychowawczo-profilaktyczny został opracowany przez Zespół powołany przez Dyrektora Szkoły. Jest próbą przejrzystego uregulowania wzajemnych relacji między domem, nauczycielami i uczniami oraz sprecyzowania praw i obowiązków uczniów naszej szkoły. Wraz z uczniami wierzymy, iż wprowadzenie wypracowanych wspólnie zasad przyczyni się do stworzenia w naszej szkole atmosfery wzajemnej życzliwości i przyjaźni połączonej jednocześnie z konsekwencją wymagań.

Krótka charakterystyka środowiska wychowawczo-profilaktycznego

Szkoła Podstawowa w Osiedlu Niewiadów im. Polskich Olimpijczyków jest położona z daleka od głównych szlaków komunikacyjnych w          spokojnym osiedlu, na skraju lasu. Uczniowie docierają do szkoły poprzez zorganizowany transport autokarowy lub samodzielnie z domów rodzinnych usytuowanych na terenie Osiedla. Dzieci dowożone wysiadają z autobusów szkolnych bezpośrednio przed bramą szkoły i drogą pożarową, wolną od jakiegokolwiek ruchu drogowego docierają do szkoły. Pozostali przychodzą chodnikami osiedlowymi, wolnymi od zagrożeń z uwagi na niewielki ruch samochodowy.
Liczba zapisanych uczniów nie  jest duża , stąd nauczyciele , pracownicy szkoły czy dyrektor znają wszystkich uczniów, ich rodziców czy opiekunów. Tym samym ryzyko wejścia na teren szkoły osób postronnych jest zminimalizowane.
Dobre relacje między szkołą a rodzicami, szkołą a ogólnie przyjętym środowiskiem lokalnym powoduj, że przepływ informacji  między wymienionymi jest dobry. Często brak danych na temat niespecyficznych zachowań uczniów w szkole jest uzupełniany przez informacje płynące od samych rodziców czy środowiska, w którym dziecko zamieszkuje. Tym samym w szkole nie występuje zjawisko anonimowości, co wcale nie musi oznaczać opierania się na tzw. plotkach.
Szkoła, dokonując diagnozy zagrożeń opiera się na informacjach zbieranych od samych uczniów , ich rodziców, czy obserwacji środowiskowej. Tym samym programy wychowawcze i profilaktyczne konstruowane dla uczniów szkoły są bezpośrednio skierowane na realne i ponad wszelka wątpliwość istniejące w najbliższym otoczeniu zagrożenia oraz wyczerpują w znaczny sposób oczekiwania
i rodziców i środowiska wobec szkoły. 
Znaczną wartością szkoły jest zaufanie uczniów do nauczycieli czy pracowników w aspekcie jakichkolwiek zagrożeń. Uczniowie informują nauczycieli i pracowników np. o zagrożeniach płynących z sieci internetowej , w tym głównie z zamkniętych  profili społecznościowych.
Ogólnie należy przyjąć , że szkoła w Osiedlu Niewiadów jest placówką dostatecznie bezpieczna, co nie oznacza, że nie należy podążać za zagrożeniami powszechnie występującymi w społeczeństwie, starając się konstruować skierowany uczniów i rodziców program wychowawczo – profilaktyczny.

 

Wartości wybrane  przez społeczność szkolną

Program Wychowawczo- Profilaktyczny  będzie realizowany  w Szkole Podstawowej w Osiedlu Niewiadów w roku szkolnym 2019/2020. Obejmuje całą społeczność szkolną, opiera się na hierarchii wartości przyjętej przez radę pedagogiczną, radę rodziców i samorząd uczniowski, wynikających z przyjętej w szkole koncepcji pracy.

 Treści szkolnego programu wychowawczo- profilaktycznego są spójne ze statutem szkoły i wewnątrzszkolnym systemem oceniania. Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych jest współpraca całej społeczności szkolnej oparta na złożeniu, że wychowanie jest zadaniem realizowanym w rodzinie, szkole, która w swojej działalności musi uwzględniać zarówno wolę rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa. Rolą szkoły, oprócz jej funkcji dydaktycznej, jest dbałość o wszechstronny rozwój każdego z uczniów oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. Proces wychowania jest wzmacniany i uzupełniany poprzez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży. Będzie odpowiadał na problemy młodego pokolenia, kształtował u uczniów postawy sprzyjające ich dalszemu rozwojowi indywidualnemu i społecznemu. Rozwiał będzie postawy obywatelskie, patriotyczne, poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, a także postawy poszanowania dla innych kultur i tradycji. Zawierał będzie treści profilaktyczne oraz zadania związane z zapobieganiem wszelkiej dyskryminacji. Program rozwijał będzie potrzebę własnego rozwoju przez całe życie, w tym kształcenia, co jest niezbędne do prawidłowego rozwoju społeczeństwa. Program uwzględnia także współpracę z instytucjami wspierającymi szkołę. Realizacja założeń programowych wpłynie na spójność i wielokrotność oddziaływań dydaktycznych i wychowawczych.

Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły tworzy spójną całość ze szkolnym zestawem programów nauczania i uwzględnia wymagania opisane w podstawie programowej.

Szkolny program wychowawczo- profilaktyczny określa sposób realizacji celów kształcenia ogólnego, uwzględniając kierunki i formy oddziaływań wychowawczych, których uzupełnieniem są działania profilaktyczne skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli.

Diagnoza potrzeb i problemów w środowisku szkolnym

Program wychowawczo- profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy potrzeb i problemów występujących w środowisku szkolnym, z uwzględnieniem:

  • Wyników ewaluacji wewnętrznej, zewnętrznej,
  • Wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora,
  • Ewaluacji programu profilaktyki i programu wychowawczego,
  • Wniosków i analiz zespołów zadaniowych, zespołów przedmiotowych i wychowawczych,
  • Innych dokumentów i spostrzeżeń ważnych dla szkoły.
  • Analizę dokumentów szkolnych,
  • Obserwację środowiska szkolnego,
  • Badań ankietowych przeprowadzonych wśród uczniów, w tym badania poczucia bezpieczeństwa w szkole,
  • Rozmów z uczniami, rodzicami i nauczycielami,
  • Współpracę z instytucjami wspierającymi pracę szkoły.
  • Relacji nauczyciele – uczniowie,

 

 

 

 

 

 

 

Mapa środowiskowa czynników chroniących i czynników ryzyka w szkole

 

MOCNE STRONY SZKOŁY

 

Bezpieczeństwo i profilaktyka

 

·       poczucie bezpieczeństwa uczniów;

·       uczniowie znają alternatywne sposoby rozwiązywania sytuacji konfliktowych i radzenia sobie ze złością i stresem,

·       uczniowie nie mają osobistych doświadczeń z narkotykami,

·       przestrzegane są prawa dziecka przez dorosłych w szkole,

·       uczniowie znają normy i zasady oraz konsekwencje ich łamania,

·       większość rodziców zna zasady obowiązujące w klasie swojego dziecka,

·       szkoła podejmuje odpowiednie kroki w celu zapobiegania wszelkiej dyskryminacji,

·       nauczyciele znają i wdrażają metody pracy z uczniem autystycznym,

·       opracowywane są i propagowane procedury postępowania w sytuacjach zagrożeń oraz w sytuacjach kryzysowych,

·       brak akceptacji dla przemocy ze strony nauczycieli,

·       szkoła prowadzi kampanie profilaktyczne i informacyjne na temat zasad odpowiedzialnego korzystania z Internetu i telefonii komórkowej,

·       podejmuje interwencje w każdym przypadku ujawnienia cyberprzemocy,

·       szkoła wyposaża dzieci w wiedzę dotyczącą sposobów postępowania w sytuacjach zagrożenia.

 

Zajęcia pozalekcyjne

 

·        organizowane są alternatywne sposoby spędzania czasu wolnego, różnego rodzaju zajęcia pozalekcyjne takie jak: koła zainteresowań, zajęcia artystyczne, zajęcia korekcyjno –kompensacyjne, zajęcia logopedyczne.

 

Imprezy ogólnoszkolne

 

·       szkoła jest współorganizatorem gminnego pikniku rodzinnego, balu karnawałowego, kiermaszu bożonarodzeniowego oraz wielkanocnego,

·       zainteresowaniem cieszą się zajęcia psychoedukacyjne, prowadzone przez pedagoga i psychologa.

 

Promowanie zdrowego trybu życia

 

·       szkoła realizuje zadania promujące zdrowie we wszystkich aspektach (popularyzuje aktywne sposoby czasu wolnego, propaguje zdrowy i aktywny styl życia, prowadzi edukację prozdrowotną, wzbogaca wiedzę i umiejętności uczniów w zakresie profilaktyki, wcześniej diagnozuje zagrożenia i przeciwdziała im, uświadamia współzależność pomiędzy zdrowiem fizycznym i psychicznym, uświadamia odpowiedzialność za ochronę własnego zdrowia, wdraża do przestrzegania zasad higieny osobistej i troski o własne zdrowie), zabezpiecza doraźną pomoc medyczną,

·        współpracuje z instytucjami wspierającymi bezpieczeństwo i ochronę dzieci (policję),

·        szkoła organizuje zajęcia poświęcone oddziaływaniu mediów, pozwalające młodym ludziom, krytycznie oceniać destrukcyjne wzorce medialne, wywołujące niezadowolenie z własnego wyglądu, intencji reklam, zawartych w nim manipulacji,

·        szkoła prowadzi profilaktykę uzależnień,

Akcje charytatywne

·       uczniowie i rodzice angażowani są w działania prospołeczne proponowane przez samorząd szkolny.

 

Pomoc psychologiczno –pedagogiczna

 

·       specjaliści prowadzą zajęcia integrujące zespoły klasowe, zajęcia korekcyjno –kompensacyjne, konsultacje, porady o charakterze terapeutycznym, organizowane są cykliczne spotkania profilaktyczne z pedagogiem i psychologiem, policją, szkoła współpracuje ściśle z poradnią psychologiczno –pedagogiczną pod kątem bezpieczeństwa psychicznego dzieci i rozwiązywania problemów emocjonalnych i rodzinnych,

·       specjaliści organizują zajęcia niwelujące poziom agresji w szkole,

·        szczególną opieką objęte są dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

 

Współpraca nauczycieli z uczniami

 

·       większość dzieci deklaruje ogólnie pozytywne relacje z nauczycielami, oparte na wzajemnym szacunku i zaufaniu,

·       uczniowie, nauczyciele i rodzice współpracują przy tworzeniu przestrzeni, w której wspólnie ustalają normy i wartości,

·       nauczyciele stosują w pracy metody aktywne.

 

 

 

Współpraca z rodzicami

 

·       rodzice współorganizują imprezy i uroczystości szkolne, konkursy,

·       występują z inicjatywą różnych form nagradzania uczniów, przeważająca liczba rodziców uważa, że w szkole jest bezpiecznie, że dzieci są akceptowane.

 

Szkoła w środowisku

·       szkoła cieszy się pozytywną opinią w środowisku lokalnym,

·       uczestniczy w akcjach o charakterze patriotycznym, obywatelskim, charytatywnym,

·       organizuje wycieczki historyczne, krajoznawcze, muzealne.

 

Mimo tych pozytywnych cech pracy naszej szkoły, zdiagnozowano następujące grupy problemów naszych uczniów.

Problemy dotyczące zagrożenia dla dojrzewania fizycznego

·       bierne formy spędzania czasu wolnego: Internet, gry komputerowe, telewizja,

·       niechęć do wysiłku fizycznego,

·       niewystarczająca wiedza dzieci na temat zdrowego odżywiania,

·       problemy dotyczące zagrożenia dla procesu dojrzewania emocjonalnego.

 Problemy dotyczące zagrożenia dla procesu dojrzewania emocjonalnego

·       Zacieranie granic –uczniowie częściej słyszą o prawach, a nie odpowiedzialności i obowiązkach,

·       oglądanie nieodpowiednich filmów i gier często przeznaczonych dla osób dorosłych,

·       skupienie na sobie –ja jestem najważniejszy,

·       niska odporność na stres,

·       negatywne relacje ze znaczącymi osobami dorosłymi,

·       różne formy agresywnego zachowania, często słowne,

·       niska samoocena niektórych dzieci,

·       brak kultury osobistej, używanie wulgaryzmów,

·       lekceważenie nauki, niepowodzenia w nauce szkolnej i związany z tym faktem brak wiary we własne siły,

·       zaburzenia psychiczne,

·       zaburzenia zachowania.

Zagrożenia dla procesu dojrzewania społecznego

·       przenoszenie do świata dzieci zjawisk typowych dla świata młodzieży lub dorosłych (stroje, pieniądze, kult zgrabnej sylwetki),

·       rozbite rodziny –ograniczenie wpływu rodziców,

·       zagrożenia współczesnego świata: cyberprzemoc, pedofilia, natrętna reklama,

·       problemy adaptacyjne w nowym środowisku.

Problemy zgłaszane przez nauczycieli

·       instrumentalne traktowanie nauczycieli przez niektórych rodziców,

·        grupa dzieci z nadpobudliwością psychoruchową i brakiem koncentracji uwagi,

·       trudność w poradzeniu sobie z zachowaniami rodziców –roszczeniowych, krytykujących, kontrolujących,

·       trudność w utrzymaniu dyscypliny podczas lekcji,

·       trudność z poradzeniem sobie z dziećmi prezentującymi zachowania opozycyjno –buntownicze,

·       częste nieprzygotowania dzieci do lekcji oraz nagminne spóźnianie,

·       brak większego zainteresowania programami wychowawczo –profilaktycznymi przeznaczonymi dla rodziców,

·       rosnąca liczba uczniów wychowujących się w rozbitych rodzinach, co wpływa na gorsze funkcjonowanie emocjonalne dzieci.

Problemy zgłaszane przez rodziców

·       niedostatek ekonomiczny,

·       niektóre nudne i mało urozmaicone lekcje,

·       mała ilość zajęć pozalekcyjnych rozwijających zainteresowania i uzdolnienia,

·       rodzice oczekują zdecydowanej i jednoznacznej postawy nauczycieli dyrekcji w piętnowaniu, karaniu uczniów łamiących w rażący sposób ogólnie przyjęte zasady,

·       wnioskują o więcej lekcji psychoedukacyjnych na temat emocji i radzenia sobie ze stresem.

 

 

 

 

PODSTAWA PRAWNA SZKOLNEGO PROGRAMU WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNEGO

Podstawę prawną Szkolnego Programu Wychowawczego stanowią następujące aktualne  dokumenty:

1. Konwencja o Prawach Dziecka( Convention on the Rights of the Child)  przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 20 listopada 1989r.(Dz.U.z 1991 r. Nr120, poz.526, z późn. zm., art.33).
2. Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej art. 48 ust.1, art. 54 ust. 3-4, art.70 ust.1

3. Ustawa  z dnia 14 grudnia 2016r.Prawo  Oświatowe (Dz. U. z 2020r. poz.910).

4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017r. poz. 356).

5. Rozporządzenie MEN z dnia 18 sierpnia 2015r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomani ( Dz. U. 2015, poz. 1249).

6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczególnych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem (Dz. U. Nr 26, poz. 226).

7. Ustawa z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. Nr 10, poz. 55).

8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i     niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69 z późn. zm.)

9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-   pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2013 r., poz. 532).

 

WIZJA SZKOŁY:

            Nasza szkoła stanowi miejsce, w którym ogólnoludzkie wartości, poszanowanie odrębności każdego człowieka i służenie drugiemu człowiekowi stanowią nadrzędną zasadę postępowania. Uczymy szacunku dla wiedzy, oferujemy wysoki poziom kształcenia i zapewniamy dzieciom i młodzieży dostęp do szerokiej oferty edukacyjnej na wysokim poziomie. Podejmujemy wszystkie działania wynikające z misji szkoły tak, aby była ona miejscem w którym:

uczniowie:

  • zdobywają solidną wiedzę potrzebną do kontynuowania nauki na wyższych etapach kształcenia i funkcjonowania w nowoczesnym, globalizującym się społeczeństwie,
  • korzystają z bogatej i atrakcyjnej oferty edukacyjnej,
  • mają do dyspozycji dobrą bazę lokalową,
  • są świadomymi i aktywnymi uczestnikami procesu edukacyjnego i wychowawczego,
  • odnoszą sukcesy (każdy na miarę swoich możliwości) oraz rozwijają swoje talenty
    i uzdolnienia,
  • chętnie i aktywnie uczestniczą w życiu szkoły.

nauczyciele:

  • posiadają wysokie kwalifikacje,
  • dążą do ciągłego podwyższania swojej wiedzy i umiejętności,
  • stosują holistyczne i personalistyczne podejście do ucznia,
  • korzystają z technologii informacyjnej i wysokiej jakości pomocy dydaktycznych,
  • identyfikują się z misją szkoły i dążą do pełnej realizacji podejmowanych przez szkołę działań w procesie kształcenia i wychowania.
  •  

rodzice:

  • mają wpływ na proces kształcenia i wychowania swoich dzieci,
  • wspierają działania szkoły we wszystkich dziedzinach jej funkcjonowania,
  • aktywnie uczestniczą w życiu szkoły.

 

 

MISJA SZKOŁY:

Szkoła nasza systematycznie podnosi jakość pracy we wszystkich obszarach działalności placówki.

               W naszej szkole panuje atmosfera przyjaźni i wzajemnej akceptacji.

              Dokładamy wszelkich starań, aby uczeń czuł się pewnie i bezpiecznie oraz osiągał sukcesy

                na miarę swoich możliwości.

           Dążymy do tego, aby relacje pomiędzy uczniami a nauczycielami, rodzicami a szkołą,

             szkołą a środowiskiem lokalnym były partnerskie.

 

 

 

 

 

Cel ogólny i cele szczegółowe

Podstawowym celem realizacji tego programu jest wspieranie dzieci i młodzieży w rozwoju oraz zapobieganie zachowaniom problemowym, ryzykownym. Ważnym elementem realizacji jest kultywowanie tradycji i ceremoniału szkoły.

 

CELE STRATEGICZNE:

Cele strategiczne wynikają z przeprowadzonej diagnozy środowiska szkolnego, wniosków z ewaluacji wewnętrznej, wspólnych ustaleń członków społeczności szkolnej, priorytetów Ministerstwa Edukacji Narodowej.

1.Rozwijanie patriotyzmu oraz zasad poszanowania polskiego dziedzictwa kulturowego przy jednoczesnym otwarciu na wartości kulturowe Europy i świata:

 

·       wprowadzenie ucznia w rozszerzające się stopniowo kręgi życia społecznego: rodzinę, region i ojczyznę;

·       kształtowanie więzi z krajem ojczystym i świadomości obywatelskiej,

·       rozwijanie poszanowania postaw prospołecznych i dobra wspólnego,

·        kształtowanie szacunku dla własnego państwa,

·       rozwijanie aktywnego udziału w życiu społeczności szkolnej, lokalnej i państwowej,

·       kształtowanie tożsamości narodowej i współuczestnictwa w pielęgnowaniu tradycji,

·       umożliwianie kreatywnego uczestnictwa w wydarzeniach kulturowych i politycznych,

·       rozwijanie poczucia odpowiedzialności oraz szacunku dla symboli narodowych,

·       kształtowanie odpowiedniego zachowania w czasie uroczystości szkolnych, państwowych.

 

2. Przygotowanie do życia w społeczeństwie –kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania, komunikowania się z rówieśnikami i dorosłymi:

 

·       kształtowanie umiejętności nawiązywania relacji z drugą osobą,

·       kształtowanie poczucia przynależności do grupy: rodziny, klasy, szkoły, grupy rówieśniczej, społeczności lokalnej, narodowej i międzynarodowej,

·       nauka przestrzegania norm i zasad obowiązujących w danej grupie,

·       uczenie zasad kulturalnego zachowania,

·       uczenie zaspokajania potrzeb w sposób akceptowany społecznie,

·       uczenie akceptowania zmian w środowisku społecznym,

·       uczenie poszanowania mienia wspólnego,

·       adaptacja nowych osób w środowisku szkolnym,

·       nabycie umiejętności proszenia o pomoc, także rówieśników,

·       kształtowanie postawy troski o innych i działania na ich rzecz.

 

3.Kształtowanie prawidłowych postaw prozdrowotnych.

 

·       poznawanie siebie, śledzenie przebiegu swojego rozwoju,

·        identyfikowanie i rozwiązywanie problemów zdrowotnych,

·       zrozumienie, czym jest zdrowie, od czego zależy, dlaczego i jak należy o nie dbać,

·       rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie własne i innych ludzi,

·       wzmacnianie poczucia własnej wartości i wiary w swoje możliwości,

·       rozwijanie umiejętności osobistych i społecznych sprzyjających dobremu samopoczuciu i pozytywnej adaptacji do zadań i wyzwań codziennego życia,

·       przygotowanie się do uczestnictwa w działaniach na rzecz zdrowia i tworzenia zdrowego środowiska w domu, szkole, miejscu pracy, społeczności lokalnej.

 

4. Dbanie o bezpieczeństwo w sieci (kształtowanie umiejętności korzystania z mediów, portali i urządzeń komputerowych):

 

·       upowszechnianie zasad bezpiecznego i właściwego zachowywania się w Internecie, głównie poprzez promowanie internetowej etykiety,

·       wyrobienie postawy dystansu wobec przekazów elektronicznych i krytycyzmu wobec treści informacji,

·       wyrabianie umiejętności klasyfikowania i wartościowania wiadomości zdobytych w Internecie,

·        uświadomienie uczniom faktu, że anonimowość w sieci jest tylko pozorna,

·       pokazanie korzyści wypływających z właściwego korzystania z sieci,

·       uświadomienie rodzicom ich decydującej roli w zakresie kontroli nad sposobami korzystania przez dziecko z Internetu,

·       zapoznanie rodziców ze sposobami kontrolowania i ograniczania dostępu dziecka do wybranych ,niepożądanych treści,

·       promowanie wśród uczniów, rodziców i nauczycieli akcji i programów o różnym zasięgu na rzecz bezpiecznego Internetu,

·       uczulenie nauczycieli na problem bezpieczeństwa dzieci w sieci.

 

5. Rozwijanie i wspieranie działalności wolontariackiej:

 

·       rozwijanie wśród młodzieży postawy zaangażowania na rzecz potrzebujących pomocy, otwartości i wrażliwości na potrzeby innych, życzliwości i bezinteresowności,

·       aktywne działanie w obszarze pomocy koleżeńskiej,

·       wypracowanie systemu włączania młodzieży do działań o charakterze wolontariackim,

·       wykorzystanie ich umiejętności i zapału w pracach na rzecz szkoły i środowiska szkolnego;

·       łączenie na poziomie szkoły i jej otoczenia młodzieży chętnej do niesienia pomocy z osobami i środowiskami pomocy tej oczekującymi;

·       wspieranie ciekawych inicjatyw młodzieży szkolnej.

6. Pomoc w planowaniu własnej ścieżki życiowej.

·       pomaganie uczniom w trafnym wyborze zawodu i drogi dalszego kształcenia oraz określenia własnych predyspozycji;

·       przygotowanie uczniów do świadomego wyboru dalszej drogi życiowej, świadomego wyboru szkoły, zawodu, zakładu pracy;

·       kształcenie umiejętności analizy swoich mocnych i słabych stron;

·       wyzwalanie wewnętrznego potencjału uczniów;

·       rozwijanie umiejętności pracy zespołowej i współdziałania w grupie;

·       przełamywanie barier emocjonalnych;

·       wyrabianie szacunku dla samego siebie;

·       planowanie własnego rozwoju;

7. Budowanie wzajemnych relacji w społeczności szkolnej opartych na zaufaniu i życzliwości.

·       zapewnienie dobrej atmosfery pełnej zaufania i przyjaznych relacji między uczniami -nauczycielami –rodzicami i środowiskiem lokalnym;

·       tworzenie warunków do partnerskiej współpracy między wszystkimi członkami społeczności szkolnej;

·       kształtowanie postawy dialogu, umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów.

 

 

SYLEWTKA ABSOLWENTA

   Dążeniem Szkoły Podstawowej w Osiedlu Niewiadów jest przygotowanie uczniów do efektywnego funkcjonowania w życiu społecznym oraz podejmowania samodzielnych decyzji w poczuciu odpowiedzialności za  własny rozwój. Uczeń kończący szkołę, posiada następujące cechy:

·       rozumiał potrzebę bycia asertywnym,

·       był tolerancyjny,

·       miał poczucie własnej godności i wartości

·       potrafił pracować w zespole,

·       umiał właściwie oceniać własne możliwości,

·       był odpowiedzialny i samokrytyczny,

·       potrafił rozwijać własne zainteresowania,

·       był przygotowany do życia we współczesnym społeczeństwie,

·       znał zasady uczestnictwa w życiu publicznym,

·       cenił kulturę języka i właściwie jej przestrzegał,

·       właściwie reagował na negatywne zjawiska i przejawy zła,

·       promował zdrowy styl życia,

·       był świadomy odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego,

·       dostrzegał dziedzictwo kulturowe i historyczne regionu i kraju,

·       był dobrze przygotowany do następnego etapu nauki,

·       korzysta z różnych źródeł wiedzy i informacji, racjonalnie wykorzystuje narzędzia i technologie informatyczne.

 

Strategia wychowawczo-profilaktyczna szkoły

Działalność wychowawcza w szkole i placówce polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie  pełnej dojrzałości w sferze:

  1. fizycznej- ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia i wychowanka wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych,
  2. psychicznej- ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności, ukształtowanie postaw sprzyjających rozwijaniu własnego potencjału, kształtowanie środowiska sprzyjających rozwojowi uczniów, zdrowiu i dobrej kondycji psychicznej,
  3. społecznej- ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz dokonywania wyborów, a także doskonaleniu umiejętności wypełniania ról społecznych,
  4. aksjologicznej- ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenianie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia.

 

 

 

Działalność wychowawcza obejmuje w szczególności:

  1. współdziałanie całej społeczności szkoły na rzecz kształtowania u uczniów wiedzy, umiejętności i postaw określonych w sylwetce absolwenta,
  2. kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie i odpowiedzialność za własny rozwój należą do jednych z najważniejszych wartości w życiu, a decyzje w tym zakresie podejmowane są w poczuciu odpowiedzialności za siebie i innych,
  3. współpracę z rodzicami lub opiekunkami uczniów w celu budowania spójnego systemu wartości oraz kształtowania postaw prozdrowotnych i promowania zdrowego stylu życia oraz zachowań proekologicznych,
  4. wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną,
  5. kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole lub placówce, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, wychowanków i wychowawców, a także nauczycieli , wychowawców i rodziców, w tym wzmacnianie więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami i wychowawcami,
  6. doskonalenie umiejętności nauczycieli i wychowawców w zakresie budowania podmiotowych relacji z uczniami oraz ich rodzicami lub opiekunami oraz warsztatowej pracy z grupą uczniów,
  7. wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli i wychowawców oraz rodziców lub opiekunów,
  8. kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym,
  9. przygotowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej i światowej,
  10. wspieranie edukacji rówieśniczej i programów rówieśniczych mających na celu modelowanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych.

 

Działalność edukacyjna w szkole polega na stałym poszerzaniu i ugruntowaniu wiedzy i umiejętności u uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców z zakresu promocji zdrowia i zdrowego stylu życia.

Działalność edukacyjna obejmuje w szczególności:

  1. poszerzenie wiedzy rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, a także suplementów diet i leków w celach innych niż medyczne oraz postępowania w tego typu przypadkach,
  2. rozwijanie i wzmacnianie umiejętności psychologicznych i społecznych uczniów,
  3. kształtowanie u uczniów umiejętności życiowych, w szczególności samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji,
  4. kształtowanie krytycznego myślenia i wspomaganie uczniów i wychowanków w konstruktywnym podejmowaniu decyzji w sytuacjach trudnych, zagrażających prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu,
  5. prowadzenie wewnątrzszkolnego doskonalenia kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychoaktywnych, psychotropowych oraz podejmowania szkolnej interwencji profilaktycznej,
  6. doskonalenie kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie profilaktyki używania środków odurzających, substancji psychoaktywnych, norm rozwojowych i zaburzeń zdrowia psychicznego wieku rozwojowego.

 

Działalność informacyjna w szkole polega na dostarczaniu rzetelnych i aktualnych informacji, dostosowanych do wieku oraz możliwości psychofizycznych odbiorców, na temat zagrożeń i rozwiązywania problemów związanych z używaniem środków odurzających, skierowanych do uczniów ich rodziców, a także nauczycieli i wychowawców oraz  innych pracowników szkoły.

Działalność informacyjna obejmuje w szczególności:

  1. dostarczanie aktualnych informacji nauczycielom, wychowawcom i rodzicom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych związanych z przeciwdziałaniem używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych i innych zagrożeń cywilizacyjnych,
  2. udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych,
  3. przekazanie informacji uczniom , ich rodzicom oraz nauczycielom konsekwencji prawnych związanych z naruszeniem przepisów z ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii,
  4. informowanie uczniów oraz ich rodziców o obowiązujących procedurach postępowania nauczycieli i wychowawców oraz o metodach współpracy szkół i placówek z Policją w sytuacjach zagrożenia narkomanią.

 

Działalność profilaktyczna w szkole polega na realizowaniu działań z zakresu profilaktyki uniwersalnej, selektywnej i wskazującej.

Działalność profilaktyczna obejmuje:

  1. wspieranie wszystkich uczniów w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia oraz podejmowanie działań, których celem jest ograniczenie zachowań ryzykownych,
  2. wspieranie uczniów, którzy ze względu na swoją sytuację rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są w wyższym stopniu narażeni na ryzyko zachowań ryzykownych,
  3. wspieranie uczniów, u których rozpoznano wczesne objawy używania środków odurzających.

 

Działania te obejmują w szczególności:

  1. realizowanie wśród uczniów oraz ich rodziców programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego dostosowanych do potrzeb indywidualnych i grupowych oraz realizowanych celów profilaktycznych, rekomendowanych w ramach systemu rekomendacji, o którym mowa w Krajowym Programie Narkomanii,
  2. przygotowanie oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, jako alternatywnej pozytywnej formy działalności zaspakajającej ważne potrzeby, w szczególności potrzebę podniesienia samooceny, sukcesu, przynależności i satysfakcji życiowej,
  3. kształtowanie i wzmacnianie norm przeciwnych używaniu środków odurzających, substancji psychoaktywnych przez uczniów, a także norm przeciwnych podejmowaniu innych zachowań ryzykownych,
  4. doskonalenie zawodowe nauczycieli w zakresie realizacji szkolnej interwencji profilaktycznej w przypadku podejmowania przez uczniów zachowań ryzykownych.

 

 

 

 

 

W bieżącym roku szkolnym najważniejsze działania w pracy wychowawczej są ukierunkowane na:

  • współpraca z rodzicami lub opiekunami  uczniów w celu budowania postawy prozdrowotnej i zdrowego stylu życia,
  • kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie należy do jednych z najważniejszych wartości w życiu,
  • wzmacnianie wśród uczniów więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną,
  • kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole, budowanie prawidłowych relacji uczniów i nauczycieli, a także nauczycieli i rodziców w tym wzmacnianie więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami,
  • doskonalenie umiejętności nauczycieli w zakresie budowania podmiotowych relacji z uczniami oraz warsztatowej pracy z grupą uczniów,
  • wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli oraz rodziców,
  • rozwijanie i wspieranie działalności woluntarystycznej,
  • wspieranie edukacji rówieśniczej i programów rówieśniczych mających na celu modelowanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych.

 

Działania profilaktyczne w ramach działalności, z zakresu profilaktyki uniwersalnej, selektywnej i wskazującej, obejmują w szczególności:

 

·       realizowanie wśród uczniów oraz ich rodziców programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego,

·       kształtowanie i wzmacnianie norm przeciwnych używaniu środków i substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych przez uczniów, a także norm przeciwnych podejmowaniu innych zachowań ryzykownych,

·       doskonalenie zawodowe nauczycieli w zakresie realizacji szkolnej interwencji profilaktycznej,

·       angażowanie uczniów w procesy podejmowania decyzji w szkole, aktywizacja SU i innych form działalności uczniowskiej,

·       tworzenie warunków do uspołeczniania szkoły i poszerzenie współpracy z instytucjami i podmiotami, które mogą wspierać działania szkoły,

·       niebezpieczeństwa związane z nadużywaniem komputera ,Internetu, telefonów  komórkowych i telewizji,

·       wzmacnianie poczucia własnej wartości uczniów, podkreślanie pozytywnych doświadczeń życiowych, pomagającym młodym ludziom ukształtować pozytywną tożsamość,

·       uczenie sposobów wyrażania własnych emocji i radzenia sobie ze stresem.

 

 

 

 

 

 

 

STRUKTURA ODDZIAŁYWAŃ WYCHOWAWCZYCH

1.     Rada Pedagogiczna

·       diagnozuje sytuację wychowawczą w szkole,

·       prognozuje potrzeby szkoły w zakresie oddziaływań wychowawczych profilaktycznych,

·       opracowuje projekt programu wychowawczo- profilaktycznego i uchwala go w porozumieniu z Radą Rodziców,

·       proponuje zmiany w zatwierdzonych planach pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,

·       ocenia stan wychowania i dydaktyki w szkole,

·       opracowuje i zatwierdza dokumenty i procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością,

·       uczestniczy w realizacji szkolnego programu wychowawczo- profilaktycznego,

·       uczestniczy w ewaluacji szkolnego programu wychowawczo profilaktycznego.

 

       2.  Dyrektor

·       nadzoruje i kontroluje pracę wychowawczą i profilaktyczną w szkole,

·       sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne, dba o prawidłowy poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły,

·       inspiruje nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych i metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów,

·       stwarza warunki do działania w szkole: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, a w szczególności organizacji harcerskich, którym celem statutowym jest działalność wychowawcza, opiekuńcza lub dydaktyczna,

·       współpracuje z zespołem wychowawców, pedagogiem, psychologiem szkolnym, oraz Samorządem Uczniowskim, wspomaga nauczycieli w realizacji zadań,

·       czuwa nad realizacją obowiązku szkolnego,

·       nadzoruje zgodność działania szkoły ze statutem, w tym dba o przestrzeganie zasad oceniania, praw uczniów, kompetencji organów szkoły,

·       nadzoruje realizację szkolnego programu wychowawczo- profilaktycznego,

·       współpracuje z Samorządem Uczniowskim w rozwiązywaniu konfliktów dotyczących spraw uczniów i nauczycieli,

·       współpracuje z Radą Rodziców w zakresie tworzenia planów pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,

·       współpracuje z Radą Rodziców w zakresie pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów.

      3.  Rodzice

·       współpracują z wychowawcami klas i innymi nauczycielami uczącymi w klasie,

·       mają prawo do uzyskiwania rzetelnej informacji dotyczącej postępów w nauce i zachowaniu swojego dziecka,

·       współtworzą szkolny program wychowawczo- profilaktyczny,

·       uczestniczą w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły,

·       uczestniczą w zebraniach organizowanych przez szkołę,

·       klasowe Rady Rodziców reprezentują opinie wszystkich rodziców w Radzie Rodziców,

·       Rada Rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną uchwala program wychowawczo- profilaktyczny,

·       pomagają w organizowaniu imprez klasowych i szkolnych,

·       wspierają działania innowacyjne szkoły poprzez własną pracę i pomoc materialną.

 

4.     Samorząd Uczniowski

·       reprezentuje całą społeczność uczniowską i każdego ucznia indywidualnie,

·       współpracuje z dyrekcją szkoły, nauczycielami, administracją szkolną, poszczególnymi klasami, rodzicami i środowiskiem lokalnym,

·       uczestniczy w uchwalaniu Statutu Szkoły oraz współdecyduje o życiu i pracy szkoły,

·       jest inspiratorem i organizatorem życia kulturalnego uczniów szkoły, działalności oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem,

·       uczy zachowań społecznych poprzez realizację podjętych działań,

·       uczy postaw obywatelskich, rozwija cechy i umiejętności przywódcze,

·       podejmuje akcje na rzecz pomocy kolegom oraz osobom potrzebującym,

·       dba o dobre imię szkoły oraz wzbogaca jej tradycję,

·       podejmuje działania z zakresu wolontariatu.

 

 

 

           5.  Wychowawcy  klas

·       diagnozują sytuację wychowawczą w klasie,

·       rozpoznają indywidualne potrzeby uczniów,

·       na podstawie dokonanego rozpoznania oraz celów i zadań określonych w Szkolnym Programie Wychowawczo- Profilaktycznym opracowują plan pracy wychowawczej dla klasy, uwzględniając specyfikę funkcjonowania zespołu klasowego i potrzeby uczniów,

·       przygotują sprawozdanie z realizacji planu pracy wychowawczej i wnioski do dalszej pracy,

·       zapoznają uczniów i ich rodziców ze Statutem Szkoły , wszystkimi regułami obowiązującymi w placówce i obowiązującymi zwyczajami i tradycjami szkoły,

·       są członkami zespołu wychowawców i wykonują zadania zlecone przez przewodniczącego zespołu,

·       oceniają zachowanie uczniów swojej klasy, zgodnie z obowiązującymi procedurami,

·       współpracują z innymi nauczycielami uczącymi w klasie, rodzicami, pedagogiem szkolnym oraz specjalistami pracującymi z uczniami o specjalnych potrzebach,

·       wspierają uczniów potrzebujących pomocy, znajdujących się w trudnej sytuacji,

·       rozpoznają oczekiwania swoich uczniów i ich rodziców,

·       dbają o dobre relacje uczniów w klasie,

·       zapoznaje uczniów z tradycjami szkoły i obrzędowością,

·       kontrolują realizację zadań i podjętych zobowiązań klasy,

·       wspólnie z Radą Rodziców planują imprezy klasowe, wycieczki, formy pracy pozalekcyjnej.

 

5.     Nauczyciele

·       współpracują z wychowawcami klas w realizacji zadań wychowawczych, uczestniczą w realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo- Profilaktycznego,

·       reagują na obecność w szkole osób obcych, które swoim zachowaniem stwarzają zagrożenie dla ucznia,

·       przestrzegają obowiązujących w szkole procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością,

·       informują wychowawcę klasy o wszystkich problemach uczniów związanych z postępami w nauce i zachowaniu,

·       uczestniczą w imprezach organizowanych przez daną klasę, bliżej poznając uczniów,

·       wspierają pracę uczniów uzdolnionych z danego przedmiotu, przygotowując ich do konkursów i olimpiad,

·       prowadzą konsultacje dla uczniów i rodziców,

·       udzielają pomocy uczniom słabszym z danego przedmiotu oraz w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,

·       kształcą i wychowują w duchu patriotyzmu i demokracji,

 

6.     Pedagog szkolny / psycholog szkolny

 

·       wspomaga pracę wychowawcy klasy,

·       diagnozuje środowisko wychowawcze uczniów,

·       prowadzi programy socjoterapeutyczne i profilaktyczne,

·       udziela pomocy uczniom w rozwiązywaniu trudności,

·       uczestniczy w imprezach klasowych, wycieczkach, wyjazdach,

·       współpracuje z rodzicami uczniów wymagających specjalnej troski wychowawczej lub stałej opieki,

·       współpracuje z Radą Rodziców w organizowaniu imprez  szkolnych,

·       współpracuje z placówkami wspierającymi proces dydaktyczno- wychowawczy szkoły i poszerzającymi zakres działań o charakterze profilaktycznym w tym z poradnią psychologiczno pedagogiczną.

 

7.     Doradca zawodowy

·       określa predyspozycje zawodowe uczniów,

·       wspiera  w decyzji o wyborze drogi życiowej

 

 

 

 

 

 

Harmonogram działań:

Klasy I– III  Edukacja wczesnoszkolna

Edukacja wczesnoszkolna obejmuje pierwsze trzy lata nauki dziecka w szkole i ma za zadanie stopniowo przygotować dziecko do uczestnictwa w życiu społeczności szkolnej i środowiska lokalnego, a w dalszej perspektywie – do pełnoprawnego uczestnictwa w życiu społecznym.

 Cele wychowania i sposób ich realizacji w niższych klasach szkoły podstawowej powinny być dostosowane do indywidualnych możliwości intelektualnych, emocjonalnych, społecznych i zdrowotnych dziecka będącego w młodszym wieku szkolnym.

Zakres wiadomości i umiejętności, jakimi ma dysponować uczeń kończący klasę III szkoły podstawowej oraz postaw, które ma przejawiać, ustalono tak, aby nauczyciel mógł organizować odpowiednie sytuacje dydaktyczno-wychowawcze w przeciętnych warunkach edukacyjnych. Jest to ważne założenie, gdyż wiadomości, umiejętności i postawy ukształtowane w klasach  I– III szkoły podstawowej stanowią bazę i punkt wyjścia do prowadzenia procesu wychowawczo- -profilaktycznego na dalszych etapach kształcenia.

 Realizacja celów wychowania i profilaktyki na I etapie kształcenia powinna być tak zorganizowana, aby wszyscy uczniowie, niezależnie od poziomu ich rozwoju psychofizycznego, mieli możliwość zrozumienia podstawowych procesów społecznych zachodzących w najbliższym i dalszym otoczeniu oraz przejawiania adekwatnego do danej sytuacji zachowania.

 

 

 

 

 

 

 

Obszary

 

Zadania

Sposób realizacji

Zdrowie – edukacja  zdrowotna

Zapoznanie z podstawowymi zasadami dbałości o zdrowie własne i innych, kształtowanie umiejętności kreowania środowiska sprzyjającego zdrowemu stylowi życia.

Zapoznanie z zasadami zdrowego, racjonalnego odżywiania się, higieny osobistej i aktywności fizycznej.

Przygotowanie do podejmowania działań mających na celu zdrowy styl życia w aspekcie fizycznym i psychicznym.

 Kształtowanie postawy odpowiedzialności za własne zdrowie.

 Rozwijanie umiejętności podejmowania działań na rzecz ochrony przyrody w swoim środowisku.

 Kształtowanie umiejętności analizy zjawisk przyrodniczych, rozumowania przyczynowo-skutkowego.

Uświadomienie wpływu przyrody nieożywionej na życie ludzi, zwierząt i roślin.

 Kształtowanie wytrwałości w działaniu i dążeniu do celu, umiejętności adekwatnego zachowania się w sytuacjach zwycięstwa i porażki.

Promowanie, zapobieganie i kształtowanie umiejętności przestrzegania procedur związanych z bezpieczeństwem w czasie epidemii w związku z COVID- 19.

 

-zajęcia warsztatowe prowadzone przez pielęgniarkę,

- zajęcia z edukacji wczesnoszkolnej,

- gimnastyka korekcyjna,

- wycieczki po najbliższej okolicy,

- pogadanki z pielęgniarką i specjalistami,

- procedury,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Relacje – kształtowanie  postaw społecznych

Kształtowanie podstawowych umiejętności komunikacyjnych.

 Rozwijanie umiejętności formułowania prostych wniosków na podstawie obserwacji i własnych doświadczeń.

 Kształtowanie umiejętności przestrzegania obowiązujących reguł.

 Kształtowanie umiejętności nawiązywania i podtrzymywania relacji z rówieśnikami, rozpoznawania ich potrzeb, zgodnej współpracy z innymi, z zachowaniem obowiązujących norm i reguł kultury osobistej.

 Przygotowanie do sprawiedliwego i uczciwego oceniania zachowania własnego i innych ludzi.

 Zapoznanie z podstawowymi prawami i obowiązkami wynikającymi z roli ucznia oraz członka szkolnej społeczności, rodziny i kraju.

 Rozwijanie empatii, umiejętności podejmowania działań mających na celu pomoc słabszym i potrzebującym, umiejętności rozwiązywania konfliktów i sporów.

Kształtowanie u uczniów prawidłowego gospodarowania środkami finansowymi oraz sposobami ich oszczędzania.

 

- zajęcia z edukacji wczesnoszkolnej,

- udział w uroczystościach szkolnych i religijnych,

- ślubowanie klas 1,

- wycieczki,

- zajęcia integrujące,

 

 

 

 

 

 

 Kultura – wartości, normy, wzory zachowań

Kształtowanie umiejętności właściwego komunikowania się w różnych sytuacjach społecznych, dbałość o język i kulturę wypowiadania się.

 Kształtowanie umiejętności analizy prostych sytuacji wychowawczych, odróżniania dobra od zła.

 Kształtowanie gotowości do uczestnictwa w kulturze, poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, a także poszanowania innych kultur i tradycji, określanie swojej przynależności kulturowej poprzez kontakt z wybranymi dziełami sztuki, zabytkami i tradycją w środowisku rodzinnym, szkolnym i lokalnym.

Uczestniczenie w życiu kulturalnym środowiska rodzinnego, szkolnego, lokalnego oraz wydarzeniach organizowanych przez najbliższą społeczność.

 Kształtowanie wrażliwości estetycznej poprzez kontakt z dziełami literackimi i wytworami kultury.

 Zapoznanie z wybranymi dziełami architektury i sztuk plastycznych należących do polskiego i europejskiego dziedzictwa kultury.

Kształtowanie postaw wyrażających szacunek dla ludzi, niezależnie od religii, statusu materialnego, wieku, wyglądu, poziomu rozwoju intelektualnego i fizycznego oraz respektowanie ich praw, podejmowanie działań w celu zapobiegania dyskryminacji.

 Inspirowanie do podejmowania aktywności i inicjatyw oraz pracy zespołowej, wspomaganie działań służących kształtowaniu własnego wizerunku i otoczenia.

 Przygotowanie do radzenie sobie w sytuacjach codziennych wymagających umiejętności praktycznych, budzenie szacunku dla pracy ludzi różnych zawodów.

 Przygotowanie do podejmowania działań mających na celu identyfikowanie i rozwijanie własnych zainteresowań.

 Wstępne kształtowanie postaw wyrażających szacunek do symboli i tradycji narodowych oraz tradycji związanych z rodziną, szkołą i społecznością lokalną.

 Kształtowanie umiejętności wyrażania własnych emocji w różnych formach ekspresji.

 Kształtowanie poczucia własnej wartości dziecka, podtrzymywanie ciekawości poznawczej, rozwijanie kreatywności i przedsiębiorczości oraz brania odpowiedzialności za swoje decyzje i działania.

 Kształtowanie świadomości odmienności osób niepełnosprawnych, innej narodowości, wyznania, tradycji kulturowej oraz ich praw.

 

 

- organizacja szkolnych imprez okolicznościowych,

- uroczyste obchody świąt narodowych, ważnych wydarzeń z życia szkoły,

- zajęcia edukacji wczesnoszkolnej,

- współpraca z GOK,

- organizowanie konkursów, wystaw,

- zajęcia psychoedukacyjne,

- spotkania z osobami znanymi w naszej gminie

Bezpieczeństwo – profilaktyka zachowań ryzykownych (problemowych)

Zapoznanie z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa w różnych sytuacjach życiowych.

Właściwego zachowania się w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia oraz sytuacjach nadzwyczajnych.

 Kształtowanie umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł ,kształtowanie, korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych, kształtowanie świadomości negatywnego wpływu pracy przy komputerze na zdrowie i kontakty społeczne oraz niebezpieczeństw wynikających z anonimowości kontaktów, respektowanie ograniczeń dotyczących korzystania z komputera, internetu i multimediów.

Przygotowanie do bezpiecznego i rozsądnego korzystania z narzędzi i urządzeń technicznych, bezpiecznego organizowania zajęć ruchowych i poruszania się po drogach.

 Przygotowanie do bezpiecznego korzystania ze środków komunikacji, zapobiegania i przeciwdziałania sytuacjom problemowym.

 Kształtowanie umiejętności utrzymywania ładu i porządku wokół siebie, w miejscu nauki i zabawy.

 

 

- edukacja wczesnoszkolna,

- zajęcia z informatyki,

- zajęcia z gimnastyki korekcyjnej,

 

 

 

Klasy IV-VIII

 

Obszary

 

 

Zadania

Sposoby  realizacji

Osoby odpowiedzialne

Zdrowie- edukacja prozdrowotna

 

. Wzbogacenie wiedzy dotyczącej zdrowego i higienicznego stylu życia oraz zagrożeń dla zdrowia:

- propagowanie wiedzy dotyczącej zdrowego stylu życia( higieny pracy, nauki i odpoczynku, odżywiania się),

-kształtowanie świadomości własnego ciała z uwzględnieniem zmian fizycznych i psychicznych w okresie dojrzewania,

- kształtowanie świadomości dotyczącej wykorzystania ruchu w życiu człowieka jako skutecznego sposobu dbania o zdrowie psychiczne,

- uświadamianie skutków zagrożeń cywilizacyjnych,

- rozpowszechnianie wiedzy dotyczącej konstruktywnych metod radzenia sobie z stresem.

 

Ukształtowanie poczucia odpowiedzialności za własne zdrowie:

- uświadomienie zdrowotnych konsekwencji własnych decyzji na przykładach zachowań ryzykownych,

- ukształtowanie postawy wstrzemięźliwości i niezależności.

 

Wyrobienie nawyków i umiejętności sprzyjających zachowaniu zdrowia:

- uświadamianie znaczenia higieny osobistej,

- promowanie aktywnych i atrakcyjnych form zagospodarowania czasu wolnego,

- propagowanie zasad udzielania pierwszej pomocy.

 

Promowanie, zapobieganie i kształtowanie umiejętności przestrzegania procedur związanych z bezpieczeństwem w szkole w czasie epidemii w związku z COVID- 19.

 

 

 

 

 

 

- zajęcia warsztatowe

- lekcje biologii,

- przyrody,

- wychowanie do życia w rodzinie,

-edukacja dla bezpieczeństwa,

- wychowanie fizyczne,

- wychowanie do życia w rodzinie,

- zajęcia z wychowawcą,

- pokazy udzielania pierwszej pomocy,

- spotkania z pielęgniarką

- udział w programie edukacyjnym ,, Trzymaj formę”,

- zajęcia pozalekcyjne umożliwiające prawidłowy rozwój psychofizyczny, ze szczególnym uwzględnieniem różnorodnych form zajęć sportowych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- procedury,

- lekcje wychowawcze,

- pogadanki z pielęgniarką i specjalistami.

 

 

 

- nauczyciele biologii, wychowania fizycznego, wychowania do życia w rodzinie, edukacji dla bezpieczeństwa,

- wychowawcy,

- pielęgniarka,

- dyrekcja

- koordynator ds. promocji zdrowia,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- wychowawcy

Przygotowanie do podejmowania i pełnienia ról społecznych i obywatelskich

 

Znajomość i przestrzeganie norm współżycia społecznego:

- promowanie zasad kulturalnego zachowania się w relacjach społecznych,

- kształtowanie poszanowania cudzych praw i potrzeb,

- wzbogacenie wiedzy dotyczącą ról społecznych, hierarchii i powszechnie akceptowanych wartości.

 

 

 

Doskonalenie kompetencji emocjonalnych i społecznych:

- wdrażanie do rozpoznawania emocji i uczuć,

- rozwijanie wrażliwości społecznej i wrażliwości do empatii,

- wdrażanie do wyrażania uczuć, komunikowania własnych potrzeb i wywierania wpływu na innych ludzi w sposób akceptowany społecznie,

- kształcenie umiejętności współpracy w zespole rówieśniczym i dorosłymi,

- kształtowanie umiejętności efektywnego zachowania się w sytuacjach trudnych, ryzykownych i konfliktowych.

 

Znajomość zasad funkcjonowania szkoły:

- zapoznanie uczniów i ich rodziców ze Statutem Szkoły, Szkolnym Programem Wychowawczo-Profilaktycznym,

- uświadamianie praw i obowiązków uczniów oraz rodziców w szkole, życiu rodzinnym i społeczeństwie

- tworzenie zwyczajów i tradycji szkoły.

 

 

 

 

Wytworzenie potrzeby aktywnego udziału w życiu szkoły, stymulowania postaw prospołecznych:

- kształtowanie poczucia przynależności do wspólnoty klasowej i szkolnej, pozytywnego wizerunku szkoły i akceptacji obowiązków szkolnych,

- tworzenie zwyczajów i tradycji szkoły,

- kształtowanie poczucia współodpowiedzialności za grupę i umiejętności funkcjonowania w niej,

- wdrażanie do poszanowania mienia społecznego.

 

Kreowanie pożądanych postaw wobec obowiązków:

-zapoznanie uczniów z ich prawami i obowiązkami szkolnymi i społecznymi,

- monitorowanie obowiązku szkolnego,

- kształtowanie pożądanych postaw wobec obowiązków szkolnych poprzez przestrzeganie procedur zawartych w Statucie Szkoły.

 

 

 

- zajęcia z wychowawcą,

- zajęcia warsztatowe i integracyjne,

 -wychowanie do życia w rodzinie,

- zajęcia pozalekcyjne i sportowe,

- wycieczki, imprezy klasowe i szkolne,

- zawody sportowe i konkursy,

- działalność SU,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- zajęcia z wychowawcą,

- zebrania z rodzicami,

- wybory samorządu szkolnego i klasowego,

- ślubowanie klas 1,

- lekcje WOS,

- działalność SU,

- działalność wolontariatu,

 

 

 

- wychowawcy,

- nauczyciele przedmiotów,

- pedagog,

- doradca zawodowy,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- wychowawcy,

- nauczyciele przedmiotów,

- pedagog, psycholog,

- opiekun SU,

 

Kształtowanie postaw patriotycznych

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozpowszechnienie wiedzy o historii i kulturze własnego regionu i kraju:

- wzbogacenie wiedzy o regionie i kraju,

- zaznajamianie z tradycjami, historią i kulturą narodową.

 

 

 

Rozwój poczucia tożsamości narodowej i więzi z tradycjami narodowymi:

- kształtowanie przywiązania do kraju i jego kulturowego dziedzictwa,

- wpajanie patriotyzmu lokalnego,

- kształtowanie tożsamości narodowej przy jednoczesnym otwarciu na wartości kultury Europy,

- wpajanie szacunku wobec symboli, tradycji i miejsc pamięci narodowej,

- kształtowanie potrzeby celebrowania świąt narodowych i lokalnych oraz uczestniczenie w nich,

- kształtowanie nawyku właściwych postaw podczas uroczystości i eksponowania symboli narodowych i państwowych.

 

 

 

 

 

 

 

- organizacja szkolnych imprez okolicznościowych,

- uroczyste obchody świąt narodowych, ważnych wydarzeń historycznych, religijnych,

-konkursy, wystawy,

- lekcje historii, plastyki, geografii, języka polskiego, zajęcia z wychowawcą, WOS,

- wycieczki,

 

 

 

- wychowawcy,

- nauczyciele historii, WOS, geografii, plastyki,

języka polskiego, języków obcych, informatyki,

- opiekun SU

Kształtowanie postaw i nawyków proekologicznych

 

 

Uświadomienie cywilizacyjnych zagrożeń dla człowieka i przyrody:

- propagowanie wiedzy dotyczącej środowiska przyrodniczego,

- tworzenie warunków do poznawania współzależności między różnymi elementami środowiska naturalnego oraz rozumienia przyczyn skutków ingerencji człowieka w świat przyrody,

- ukazywanie celowości przeprowadzenia akcji ekologicznych.

 

Wypracowanie poszanowania dla środowiska przyrodniczego:

- kształtowanie poczucia odpowiedzialności za stan przyrody; troski o jej przyszłość,

- motywowanie do uczestnictwa w ochronie środowiska

 naturalnego.

 

Osobiste zaangażowanie w działania proekologiczne:

- wdrażanie do samodzielnego poszukiwania informacji o zagrożeniach środowiska w najbliższej okolicy, nawyków proekologicznych,

- promowanie i kształtowanie

- inicjowanie i realizowanie działań korzystnych dla środowiska naturalnego w najbliższym otoczeniu.

- uwrażliwienie uczniów na tematy dotyczące problemów klimatycznych i ochrony środowiska.

 

 

 

 

 

- zajęcia z wychowawcą,

- lekcje biologii, geografii, przyrody ,chemii,

- akcje ekologiczne,

- wycieczki,

- imprezy organizowane przez SU,

- pogadanki ze specjalistami

 

 

 

 

- wychowawcy,

- nauczyciele biologii, geografii, geografii, chemii,

- opiekun SU,

Przygotowanie do podejmowania optymalnych decyzji życiowych

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dostarczanie informacji niezbędnych w podejmowaniu decyzji:

- pomoc uczniom pogłębianiu wiedzy o interesujących zawodach,

- zapoznanie ze strukturą szkolnictwa ponadpodstawowego, kryteriami przyjęć i ofertą edukacyjną regionu.

 

 

 

Stworzenie podstaw świadomego wyboru kierunku kształcenia i drogi zawodowej:

- wskazywanie czynników istotnych przy wyborze zawodu, profilu kształcenia,

- wspomaganie ucznia w rozpoznawaniu własnych predyspozycji zawodowych, w dokonywaniu samooceny, ustaleniu mocnych stron, osiągnięć, sukcesów, zalet osobistych.

 

 

 

 

Kształtowanie właściwej motywacji  do pracy i decyzji związanych z planowaniem przyszłości zawodowej oraz poczucia odpowiedzialności za tę przyszłość:

- kształtowanie właściwej postawy wobec pracy, długofalowego planowania i realizacji celów,

- eliminowanie ,,towarzyskiego” charakteru wyboru szkoły ponadpodstawowej przez wskazywanie następstw chybionych wyborów.

 

Wyzwalanie aktywności w podejmowaniu decyzji:

- wspomaganie rozwoju umiejętności samodzielnego poszukiwania informacji, gromadzenia dokumentacji,

- wspieranie osobistej aktywności ucznia w obszarze samopoznania i trafnej oceny posiadanych predyspozycji i ograniczeń,

- uświadomienie rodzicom potrzeby ich aktywnego udziału w decyzjach o dalszej drodze kształcenia dzieci i motywowania ich do współpracy w poszukiwaniu informacji.

- kształtowanie u uczniów prawidłowego gospodarowania środkami finansowymi oraz sposobami oszczędzania.

 

 

 

 

 

 

- lekcje z doradztwa zawodowego,

- eksponowanie publikacji zawodoznawczych,

- spotkania z przedstawicielami szkół,

- udział w Targach Edukacyjnych,

- lekcje WOS,

- zajęcia z wychowawcą,

- spotkania z pielęgniarką,

- spotkania z rodzicami,

 

 

 

- doradca zawodowy,

- wychowawcy,

- pedagog,

- pielęgniarka,

- rodzice,

Bezpieczeństwo- profilaktyka zachowań ryzykownych

 

Zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ucznia w szkole:

- ochrona uczniów przed skutkami niepożądanych działań ludzi z zewnątrz,

- wdrażanie uczniów do przestrzegania procedur i przepisów związanych z bezpieczeństwem,

- doskonalenie kompetencji i kadry pedagogicznej w zakresie znajomości i przestrzegania przepisów,

- eliminowanie zagrożeń pożarowych,

- zapewnienie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz odpoczynku między lekcjami,

- ochrona mienia społecznego,

- przeciwdziałanie agresji w szkole,

- eliminowanie zagrożeń związanych z zachowaniami ryzykownymi uczniów.

 

Ukształtowanie umiejętności samodzielnego codziennego dbania o własne bezpieczeństwo:

- zaznajamianie z przepisami bhp, drogami ewakuacyjnymi w szkole,

- zaznajomienie i systematyczne przypominanie zasad bezpiecznego poruszania się po drogach, podczas dowozu i odwozu,

- zaznajomienie z zasadami bezpiecznego korzystania z Internetu.

 

Doskonalenie umiejętności rozpoznawania zagrożeń i właściwego zachowania się w sytuacjach niebezpiecznych:

- minimalizowanie zagrożeń związanych z drogą ,, do” i „ze” szkoły,

- kształtowanie gotowości i umiejętności udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach,

- uświadamianie zagrożeń związanych z życiem towarzyskim, podróżami, aktywnością w okresach wolnych od nauki,

- doskonalenie umiejętności szacowania ryzyka sytuacyjnego,

-rozpoznawanie nietypowych sygnałów niebezpieczeństwa,

- uświadamianie zagrożeń związanych z korzystaniem z Internetu.

 

 

Eliminowanie z życia szkoły agresji:

- doskonalenie umiejętności rozpoznawania nazywania zachowań agresywnych,

- kształtowanie postaw odrzucających przemoc oraz umiejętności nieagresywnego, asertywnego zachowania się w sytuacjach konfliktowych i problemowych,

- monitorowanie nasilenia zjawiska agresji w szkole.

 

 

 

 

- zajęcia z wychowawcą,

- lekcje edukacji dla bezpieczeństwa, informatyki, wychowania fizycznego,

- zajęcia warsztatowe,

- treningi asertywności,

- udział w programach dotyczących bezpieczeństwa uczniów,

 

 

- wychowawcy,

- nauczyciele przedmiotów: edukacji dla bezpieczeństwa, wychowania fizycznego, informatyki,

- pedagog, psycholog,

 

Eliminowanie zagrożeń utraty zdrowia i szans rozwojowych przez uzależnienia

 

 

Propagowanie wiedzy podnoszącej efektywność działań profilaktycznych:

- aktywne uczestniczenie w lokalnych i krajowych akcjach edukacyjnych,

- współpraca z osobami i instytucjami zajmującymi się problematyką uzależnień,

- podnoszenie kompetencji rodziców w zakresie mechanizmów powstawania uzależnień, metod zapobiegania, rozpoznawania objawów zażywania środków uzależniających i właściwych sposobów reagowania.

 

Ukształtowanie pożądanych społecznie postaw wobec zagrożeń cywilizacyjnych

- promowanie aktywnych i atrakcyjnych form zagospodarowania czasu wolnego,

- propagowanie wiedzy dotyczącej zdrowego odżywiania,

- rozpowszechnianie wiedzy dotyczącej metod radzenia sobie ze stresem,

- propagowanie wiadomości dotyczących zagrożeń cywilizacyjnych, w tym związanych z korzystaniem z Internetu, nawiązywania znajomości przez Internet, ujawniania swoich danych bądź danych innych osób,

- kreowanie modelu absolwenta,

- promowanie zdrowego stylu życia,

 

 

Zniechęcanie uczniów do eksperymentowania:

- reagowania na próby eksperymentowania środkami uzależniającymi zgodnie z procedurami,

- wspieranie rodziców i uczniów w rozwiązywaniu problemów.

 

 

 

 

 

 

- zajęcia z wychowawcą,

- lekcje biologii, przyrody,  wychowania do życia w rodzinie,

- zajęcia prowadzone przez specjalistów,

- udział w spektaklach profilaktycznych,

- realizacja programów profilaktycznych,

- Dzień Bezpiecznego Internetu,

- szkolne i rejonowe konkursy profilaktyczne,

- filmy profilaktyczne,

 

 

 

- wychowawcy,

- pedagog, psycholog,

- nauczyciele biologii, wychowania do życia w rodzinie, informatyki,

- pielęgniarka,

 

Rozpoznanie zagrożeń występujących w środowisku i przeciwdziałanie tym zagrożeniom

 

 

Rozpoznawanie skali i natężeń zagrożeń występujących w środowisku ucznia:

- monitorowanie nasilenia zjawiska agresji w szkole,

- monitorowanie występowania w szkole zachowań ryzykownych, takich jak: palenie papierosów, spożywanie napojów alkoholowych, wagarowanie, przedwczesna inicjacja seksualna, zachowania o charakterze przestępczym,

- ocenianie stopnia realizacji i efektywności programu wychowawczo-profilaktycznego,

- rozpoznawanie rozmiarów zagrożeń w środowisku, rodzinie, szkole.

 

 Udzielanie pomocy w sytuacji trudnej:

- udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom zagrożonym przemocą w rodzinie,

- wskazywanie specjalistycznych ośrodków i instytucji pomocowych,

- współpraca z policją, sądem i innymi instytucjami zgodnie z obowiązującymi przepisami.

 

 

 

 

 

- badania ankietowe uczniów i rodziców,

- wywiady środowiskowe,

- współpraca z policją i sądem,

- współpraca z instytucjami,

- konsultacje pedagoga,

- zajęcia psychoedukacyjne,

- eksponowanie publikacji,

 

 

 

 

- wychowawcy,

- pedagog, psycholog,

- przedstawiciele instytucji,

 

 

 

WSPÓŁPRACA Z SAMORZĄDEM TERYTORIALNYM I INSTYTUCJAMI LOKALNYMI

Pracownicy szkoły współpracują z następującymi instytucjami:

·       GOPS w Ujeździe,

·       KPP w Rokicinach,

·       PPP Tomaszowie – Maz

·       Urząd Gminy w Ujeździe,

·       GOK w Ujeździe

 

 

 

 

 

Ceremoniał i tradycje szkolne

Szkoła Podstawowa w Osiedlu Niewiadów im. Polskich Olimpijczyków ma swego patrona, sztandar, logo. Szkoła przyjęła jako swój cel kształtowanie postaw obywatelskich, patriotycznych i społecznych uczniów poprzez nauczanie szacunku do symboli i barw narodowych, historii, tradycji narodowych i lokalnych.

Na stałe imprezy szkolne składają się:

·       Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego

·       Olimpijska Lekcja Wychowania Fizycznego

·       Powiatowy Dzień Języków Obcych

·       Święto Edukacji Narodowej – pasowanie pierwszoklasistów

·       Święto Niepodległości

·       Mistrzostwa Polski Par Tańca Ludowego w Formie Towarzyskiej

·       Andrzejki

·       Mikołajki

·       Mikołajkowy Turniej Piłki Nożnej

·       Jasełka szkolne

·       Wigilie klasowe

·       Zabawa choinkowa

·       Ferie zimowe ,, Biała zima”

·       Dzień Bezpiecznego Internetu

·       Dzień Ziemi

·       Święto 3-go maja

·       Gminne Dyktando

·       Powiatowy Konkurs Piosenki Maryjnej i o Matce

·       I Gminne Igrzyska Olimpijskie

·       Dzień Dziecka na Sportowo

·       Gminny Dzień Rodziny

·       Uroczyste zakończenie roku szkolnego

Organizacja pomocy w sytuacjach zagrożenia

Niedostatek ekonomiczny

·       współpraca z Ośrodkiem Pomocy Społecznej, zbiórka odzieży,

·       zwolnienia ze składek ubezpieczeniowych,

·       zorganizowanie dożywiania,

·       pomoc w zakupie wyposażenia ucznia,

·       dofinansowanie do wycieczek, wyjazdów do kina, teatru, muzeum.

Patologia rodziny i uzależnienia

·       profilaktyka uzależnień na lekcjach wychowawczych (programy profilaktyczne , filmy...),

·       współpraca ze Stowarzyszeniem „Niebieska linia”, Policją,

·       współpraca z Poradnią Pedagogiczno –Psychologiczną,

·       obserwacja i każdorazowe udzielanie pomocy.

Problemy w nauce

·       zajęcia wyrównawcze,

·       pomoc wewnątrz klasowa (koleżeńska),

·       pomoc ze strony nauczycieli przedmiotu,

·       współpraca z Poradnią Pedagogiczno –Psychologiczną,

·       programy wyrównawcze.

 

 

 

 

MONITOROWANIE  I EWALUACJA PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO

 

Monitorowaniu, czyli ciągłemu rejestru postępów w realizacji programu wychowawczo- profilaktycznego podlegają co roku:

- plany pracy wychowawcy klasowego i ich realizacja,

- współpraca z rodzicami (tematyka zebrań i frekwencja, rozmowy indywidualne,  informacje o postępach uczniów i działaniu szkoły,

- organizacja i przebieg imprez i uroczystości szkolnych,

- organizacja, cele wycieczek szkolnych ( karty wycieczek, wpisy do dziennika),

- organizacja zajęć pozalekcyjnych ( plany pracy, dzienniki),

- współpraca z pracownikami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej,

- pozytywne i negatywne zachowania uczniów na lekcjach, zajęciach, przerwach i uroczystościach( obserwacja),

- działania podjęte wobec uczniów mających trudności w nauce i zachowaniu oraz trudna sytuacja domowa.

 

Ewaluacja programu wychowawczego

Celem ewaluacji jest uzyskanie informacji o tym, w jaki sposób podjęte działania wpłynęły na uczniów, ich wiedzę, umiejętności i postawy. Ewaluacja jest podstawą do oceny efektywności działań Programu Wychowawczo- profilaktycznego. Ponadto służy wprowadzeniu poprawek, zmian jakościowych i takiego przystosowania Programu Wychowawczo- profilaktycznego, by stale zmieniających się potrzebach środowiska- był atrakcyjną ofertą dla uczniów i ich rodziców.

 

 

Ewaluacja przeprowadzona będzie poprzez:

1.     Obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian,

2.     Analizę dokumentacji,

3.     Przeprowadzenie ankiet, kwestionariuszy wśród uczniów, rodziców i nauczycieli,

4.     Rozmowy z rodzicami,

5.     Wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli,

Ewaluację dokonują wszyscy nauczyciele oraz Zespół Ewaluacyjny powołany przez dyrektora szkoły.

Zadaniem Zespołu jest opracowanie planu ewaluacji, organizacji badań oraz opracowanie wyników.

Wyniki ewaluacji pracy wychowawczej szkoły przedstawione są na zebraniach Rady Pedagogicznej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Program Wychowawczo- profilaktyczny został uchwalony przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Szkoły Podstawowej w Osiedlu Niewiadów im. Polskich Olimpijczyków.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pozostałe pliki

PROGRAM WYCHOWAWCZO- PROFILAKTYCZNY W SZKOLE PODSTAWOWEJ W OSIEDLU NIEWIADÓW IM. Polskich Olimpijczyków na rok szkolny 2020/2021 Pobierz Rozmiar: 372,6 KB Liczba pobrań: 0

Aktualności

Oferta Edukacyjna Szkół Ponadpodstawowych na rok szkolny 2021/2022

14.04.2021

Oferta Edukacyjna Szkół Ponadpodstawowych na rok szkolny 2021/2022

Czytaj więcej...
Nowa tablica interaktywna dla uczniów

06.11.2020

Nowa tablica interaktywna dla uczniów

W dniu 5 października 2020r.  dzięki staraniom Wójta Gminy Ujazd P. Artura Pawlaka uczniowie klas edukacji wczesnoszkolnej otrzymali tablicę multimedialną. W dobie pandemii ma służyć  realizacji projektu działań profilaktycznych w szkole na poziomie uczniów w wieku 7- 10 lat. Naturalnie, prócz zajęć specjalistycznych służy codziennym lekcjom, które stają się ciekawsze i znacznie bardziej motywujące do pracy! Na zdjęciach podopieczni P. Anny Szaciłowskiej  z klasy trzeciej realizują:

treści artystyczne: plastyka (obrazy, techniki malarskie) , technika(instrukcje)

Dzieci i nauczyciele serdecznie dziękują za udzielone wsparcie!

Czytaj więcej...
Wesołych Świąt!

23.12.2020

Wesołych Świąt!

Za górami, za lasami była kraina i szkoła była, w której spotykaliśmy się w przeddzień Bożego Narodzenia. Przygotowaliśmy Jasełka, dzieliliśmy się opłatkiem, mieliśmy klasowe wigilie, dawaliśmy sobie prezenty, składaliśmy życzenia.Wydawać się może, że tej szkolnej atmosfery już nie ma.A jednak…… krasnoludki się postarały i może nie tak jak onegdaj, realnie, ale są i Święta jak należy zaczynają świętować! A morał z tego jaki? Jak w każdej baśni wszystko się dobrze skończy, trzeba tylko cierpliwie poczekać! Wszystkim krasnoludkom, krasnalom, krasnoludom i ich przyjaciołom składamy życzenia najlepszych na świecie Świat Bożego Narodzenia, fury cudownych prezentów i frajdy z bycia razem. Trzymajcie się ciepło w Nowym Roku!I do zo…      

Czytaj więcej...
WYPRAWKA PIERWSZOKLASISTY

10.05.2023

INFORMACJA DLA RODZICÓW UCZNIÓW KLAS PIERWSZYCH

Drodzy Rodzice przyszłych Pierwszoklasistów! Z uwagi na brak możliwości spotkań z Państwem w sposób bezpośredni, podajemy informacje dotyczące zaopatrzenia dzieci w niezbędne przybory szkolne.1.       Podręczniki i ćwiczenia z edukacji wczesnoszkolnej oraz j. angielskiego zostaną zapewnione przez naszą placówkę.2.       Prosimy o zakupienie jedynie podręcznika wraz z ćwiczeniami do nauki religii:  „Pan Bóg jest naszym Ojcem” pod red. ks. Pawła Płaczka, wyd. Św. Wojciech.3.       WYPOSAŻENIE PIERWSZOKLASISTY:· Zeszyt 16-kartkowy w 3 linie (wyraźne, kolorowe pola)· Zeszyt 16-kartkowy w kratkę· Dzienniczek, czyli zeszyt 16-kartkowy w kratkę· Duża teczka z rączką na przybory plast-techniczne· Cienka biała teczka na gumkę podpisana drukowanymi literami· Cienka kolorowa teczka na gumkę podpisana drukowanymi literami· Długopis z zielonym wkładem· Długopis ścieralny z niebieskim wkładem i zapasem· Piórnik wyposażony w ołówek, gumkę, kredki ołówkowe dobrze kryjące, temperówkę z zasobnikiem, linijkę, nożyczki zaokrąglone na końcach, klej w sztyfcie

· Klej typu Magic z dozownikiem

· Plastelina

· Kredki świecowe

· Farby plakatowe

· 3 pędzle: cienki, średni, gruby

· Duży zeszyt wycinankowy

· Bloki rysunkowe: biały i kolorowy

· Bloki techniczne: biały i kolorowy

· Strój gimnastyczny: biała koszulka i czarne lub granatowe spodenki (najlepiej 2 komplety na zmianę). Strój nosimy w podpisanym worku.· buty na zmianę z jasną podeszwą (na rzepy, jeśli dziecko nie umie jeszcze wiązać obuwia)· Okładki na książki· Odpowiedni plecakBardzo prosimy o podpisanie wszystkich przyborów, zeszytów, ćwiczeń i podręczników. W ten sposób unikniemy problemów ze znalezieniem rzeczy pierwszoklasisty. Prosimy o dobre, serdeczne, przyjazne nastawieniu dziecka do szkoły! Pani wychowawczyni: Anna Nowak już czeka na dzieci z niecierpliwością. Życzymy miłych, udanych, zdrowych dalszych wakacji!

Czytaj więcej...
Koncert charytatywny dla Zosi Bigos

15.09.2021

Koncert charytatywny dla Zosi Bigos

Czytaj więcej...
Poznaj Polskę

11.01.2024

Poznaj Polskę

W programie Poznaj Polskę wzięło udział 140 uczniów szkoły, którzy uczestniczyli w trzech imprezach turystyczno - krajoznawczych. Uczniowie klas edukacji wczesnoszkolnej wzięli udział w dwóch jednodniowych wycieczkach: jednej do Warszawy, drugiej do Torunia i Ciechocinka. Trzy klasy starsze 6 - 8 pojechały na trzydniową wycieczkę do Gdańska, Torunia i Ciechocinka. Ogólna kwota dofinansowania wyniosła 25 tys. zł. 

Czytaj więcej...

Wyszukiwarka