PROGRAM WYCHOWAWCZO- PROFILAKTYCZNY W SZKOLE PODSTAWOWEJ W OSIEDLU NIEWIADÓW IM. Polskich Olimpijczyków na rok szkolny 2020/2021
PROGRAM
WYCHOWAWCZO- PROFILAKTYCZNY
W
SZKOLE PODSTAWOWEJ W OSIEDLU NIEWIADÓW
IM.
Polskich Olimpijczyków
na
rok szkolny 2020/2021
Preambuła
Szkoła
jest miejscem wszechstronnego rozwoju osobowego ucznia w wymiarze
intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym,
duchownym. Zadaniem naszym jest ukierunkowanie ucznia w dążeniach do zbudowania
właściwej hierarchii wartości i wdrażanie do realizowania własnych potrzeb z
poszanowaniem drugiego człowieka. Społeczność szkolna jako formę wspólnoty
wychowawczej stanowią uczniowie, ich rodzice oraz wszyscy pracownicy szkoły
współpracujący w atmosferze wzajemnego zrozumienia i szacunku w podejmowaniu
wyznaczonych zadań. Nauczyciele wspierają rodziców w dziedzinie wychowania,
działalność wychowawcza i profilaktyczna szkoły nie może być sprzeczna z wolą
rodziców. Ucznia postrzegamy w kategoriach jego podmiotowości, godności,
wolności, niepowtarzalności, konkretnych praw i obowiązków.
Program
wychowawczo-profilaktyczny został opracowany przez Zespół powołany przez
Dyrektora Szkoły. Jest próbą przejrzystego uregulowania wzajemnych relacji
między domem, nauczycielami i uczniami oraz sprecyzowania praw i obowiązków
uczniów naszej szkoły. Wraz z uczniami wierzymy, iż wprowadzenie wypracowanych
wspólnie zasad przyczyni się do stworzenia w naszej szkole atmosfery wzajemnej
życzliwości i przyjaźni połączonej jednocześnie z konsekwencją wymagań.
Krótka charakterystyka
środowiska wychowawczo-profilaktycznego
Szkoła Podstawowa w Osiedlu
Niewiadów im. Polskich Olimpijczyków jest położona z daleka od głównych szlaków
komunikacyjnych w spokojnym
osiedlu, na skraju lasu. Uczniowie docierają do szkoły poprzez zorganizowany
transport autokarowy lub samodzielnie z domów rodzinnych usytuowanych na
terenie Osiedla. Dzieci dowożone wysiadają z autobusów szkolnych bezpośrednio
przed bramą szkoły i drogą pożarową, wolną od jakiegokolwiek ruchu drogowego
docierają do szkoły. Pozostali przychodzą chodnikami osiedlowymi, wolnymi od
zagrożeń z uwagi na niewielki ruch samochodowy.
Liczba zapisanych uczniów nie jest duża
, stąd nauczyciele , pracownicy szkoły czy dyrektor znają wszystkich uczniów,
ich rodziców czy opiekunów. Tym samym ryzyko wejścia na teren szkoły osób
postronnych jest zminimalizowane.
Dobre relacje między szkołą a rodzicami, szkołą a ogólnie przyjętym
środowiskiem lokalnym powoduj, że przepływ informacji między wymienionymi jest dobry. Często brak
danych na temat niespecyficznych zachowań uczniów w szkole jest uzupełniany przez
informacje płynące od samych rodziców czy środowiska, w którym dziecko
zamieszkuje. Tym samym w szkole nie występuje zjawisko anonimowości, co wcale
nie musi oznaczać opierania się na tzw. plotkach.
Szkoła, dokonując diagnozy zagrożeń opiera się na informacjach zbieranych od
samych uczniów , ich rodziców, czy obserwacji środowiskowej. Tym samym programy
wychowawcze i profilaktyczne konstruowane dla uczniów szkoły są bezpośrednio
skierowane na realne i ponad wszelka wątpliwość istniejące w najbliższym
otoczeniu zagrożenia oraz wyczerpują w znaczny sposób oczekiwania
i rodziców i środowiska wobec szkoły.
Znaczną wartością szkoły jest zaufanie uczniów do nauczycieli czy pracowników w
aspekcie jakichkolwiek zagrożeń. Uczniowie informują nauczycieli i pracowników
np. o zagrożeniach płynących z sieci internetowej , w tym głównie z
zamkniętych profili społecznościowych.
Ogólnie należy przyjąć , że szkoła w Osiedlu Niewiadów jest placówką
dostatecznie bezpieczna, co nie oznacza, że nie należy podążać za zagrożeniami
powszechnie występującymi w społeczeństwie, starając się konstruować skierowany
uczniów i rodziców program wychowawczo – profilaktyczny.
Wartości
wybrane przez społeczność szkolną
Program Wychowawczo- Profilaktyczny będzie realizowany w Szkole Podstawowej w Osiedlu Niewiadów w
roku szkolnym 2019/2020. Obejmuje całą społeczność szkolną, opiera się na
hierarchii wartości przyjętej przez radę pedagogiczną, radę rodziców i samorząd
uczniowski, wynikających z przyjętej w szkole koncepcji pracy.
Treści szkolnego programu wychowawczo-
profilaktycznego są spójne ze statutem szkoły i wewnątrzszkolnym systemem
oceniania. Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych jest współpraca
całej społeczności szkolnej oparta na złożeniu, że wychowanie jest zadaniem
realizowanym w rodzinie, szkole, która w swojej działalności musi uwzględniać
zarówno wolę rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa. Rolą szkoły, oprócz
jej funkcji dydaktycznej, jest dbałość o wszechstronny rozwój każdego z uczniów
oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. Wychowanie rozumiane jest jako
wspieranie uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej,
emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. Proces wychowania jest
wzmacniany i uzupełniany poprzez działania z zakresu profilaktyki problemów
dzieci i młodzieży. Będzie odpowiadał na problemy młodego pokolenia,
kształtował u uczniów postawy sprzyjające ich dalszemu rozwojowi indywidualnemu
i społecznemu. Rozwiał będzie postawy obywatelskie, patriotyczne, poszanowania
tradycji i kultury własnego narodu, a także postawy poszanowania dla innych
kultur i tradycji. Zawierał będzie treści profilaktyczne oraz zadania związane
z zapobieganiem wszelkiej dyskryminacji. Program rozwijał będzie potrzebę
własnego rozwoju przez całe życie, w tym kształcenia, co jest niezbędne do
prawidłowego rozwoju społeczeństwa. Program uwzględnia także współpracę z
instytucjami wspierającymi szkołę. Realizacja założeń programowych wpłynie na
spójność i wielokrotność oddziaływań dydaktycznych i wychowawczych.
Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły
tworzy spójną całość ze szkolnym zestawem programów nauczania i uwzględnia
wymagania opisane w podstawie programowej.
Szkolny program wychowawczo-
profilaktyczny określa sposób realizacji celów kształcenia ogólnego,
uwzględniając kierunki i formy oddziaływań wychowawczych, których uzupełnieniem
są działania profilaktyczne skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli.
Diagnoza potrzeb i problemów w środowisku
szkolnym
Program wychowawczo-
profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy potrzeb i problemów
występujących w środowisku szkolnym, z uwzględnieniem:
- Wyników ewaluacji wewnętrznej, zewnętrznej,
- Wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora,
- Ewaluacji programu profilaktyki i programu wychowawczego,
- Wniosków i analiz zespołów zadaniowych, zespołów przedmiotowych i
wychowawczych,
- Innych dokumentów i spostrzeżeń ważnych dla szkoły.
- Analizę dokumentów szkolnych,
- Obserwację środowiska szkolnego,
- Badań ankietowych przeprowadzonych wśród uczniów, w tym badania
poczucia bezpieczeństwa w szkole,
- Rozmów z uczniami, rodzicami i nauczycielami,
- Współpracę z instytucjami wspierającymi pracę szkoły.
- Relacji nauczyciele – uczniowie,
Mapa środowiskowa
czynników chroniących i czynników ryzyka w szkole
MOCNE STRONY SZKOŁY
Bezpieczeństwo i profilaktyka
·
poczucie
bezpieczeństwa uczniów;
·
uczniowie
znają alternatywne sposoby rozwiązywania sytuacji konfliktowych i radzenia sobie
ze złością i stresem,
·
uczniowie
nie mają osobistych doświadczeń z narkotykami,
·
przestrzegane
są prawa dziecka przez dorosłych w szkole,
·
uczniowie
znają normy i zasady oraz konsekwencje ich łamania,
·
większość
rodziców zna zasady obowiązujące w klasie swojego dziecka,
·
szkoła
podejmuje odpowiednie kroki w celu zapobiegania wszelkiej dyskryminacji,
·
nauczyciele
znają i wdrażają metody pracy z uczniem autystycznym,
·
opracowywane
są i propagowane procedury postępowania w sytuacjach zagrożeń oraz w sytuacjach
kryzysowych,
·
brak
akceptacji dla przemocy ze strony nauczycieli,
·
szkoła
prowadzi kampanie profilaktyczne i informacyjne na temat zasad odpowiedzialnego
korzystania z Internetu i telefonii komórkowej,
·
podejmuje
interwencje w każdym przypadku ujawnienia cyberprzemocy,
·
szkoła
wyposaża dzieci w wiedzę dotyczącą sposobów postępowania w sytuacjach
zagrożenia.
Zajęcia pozalekcyjne
·
organizowane są alternatywne sposoby spędzania
czasu wolnego, różnego rodzaju zajęcia pozalekcyjne takie jak: koła
zainteresowań, zajęcia artystyczne, zajęcia korekcyjno –kompensacyjne, zajęcia
logopedyczne.
Imprezy ogólnoszkolne
·
szkoła jest współorganizatorem
gminnego pikniku rodzinnego, balu karnawałowego, kiermaszu bożonarodzeniowego
oraz wielkanocnego,
·
zainteresowaniem
cieszą się zajęcia psychoedukacyjne, prowadzone przez pedagoga i psychologa.
Promowanie zdrowego trybu życia
·
szkoła realizuje
zadania promujące zdrowie we wszystkich aspektach (popularyzuje aktywne sposoby
czasu wolnego, propaguje zdrowy i aktywny styl życia, prowadzi edukację
prozdrowotną, wzbogaca wiedzę i umiejętności uczniów w zakresie profilaktyki,
wcześniej diagnozuje zagrożenia i przeciwdziała im, uświadamia współzależność
pomiędzy zdrowiem fizycznym i psychicznym, uświadamia odpowiedzialność za
ochronę własnego zdrowia, wdraża do przestrzegania zasad higieny osobistej i
troski o własne zdrowie), zabezpiecza doraźną pomoc medyczną,
·
współpracuje z instytucjami wspierającymi
bezpieczeństwo i ochronę dzieci (policję),
·
szkoła organizuje zajęcia poświęcone
oddziaływaniu mediów, pozwalające młodym ludziom, krytycznie oceniać
destrukcyjne wzorce medialne, wywołujące niezadowolenie z własnego wyglądu,
intencji reklam, zawartych w nim manipulacji,
·
szkoła prowadzi profilaktykę uzależnień,
Akcje charytatywne
·
uczniowie i
rodzice angażowani są w działania prospołeczne proponowane przez samorząd
szkolny.
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna
·
specjaliści
prowadzą zajęcia integrujące zespoły klasowe, zajęcia korekcyjno
–kompensacyjne, konsultacje, porady o charakterze terapeutycznym, organizowane
są cykliczne spotkania profilaktyczne z pedagogiem i psychologiem, policją,
szkoła współpracuje ściśle z poradnią psychologiczno –pedagogiczną pod kątem
bezpieczeństwa psychicznego dzieci i rozwiązywania problemów emocjonalnych i
rodzinnych,
·
specjaliści
organizują zajęcia niwelujące poziom agresji w szkole,
·
szczególną opieką objęte są dzieci ze
specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Współpraca nauczycieli z uczniami
·
większość
dzieci deklaruje ogólnie pozytywne relacje z nauczycielami, oparte na wzajemnym
szacunku i zaufaniu,
·
uczniowie,
nauczyciele i rodzice współpracują przy tworzeniu przestrzeni, w której wspólnie
ustalają normy i wartości,
·
nauczyciele
stosują w pracy metody aktywne.
Współpraca z rodzicami
·
rodzice
współorganizują imprezy i uroczystości szkolne, konkursy,
·
występują z
inicjatywą różnych form nagradzania uczniów, przeważająca liczba rodziców
uważa, że w szkole jest bezpiecznie, że dzieci są akceptowane.
Szkoła w środowisku
·
szkoła
cieszy się pozytywną opinią w środowisku lokalnym,
·
uczestniczy
w akcjach o charakterze patriotycznym, obywatelskim, charytatywnym,
·
organizuje
wycieczki historyczne, krajoznawcze, muzealne.
Mimo tych
pozytywnych cech pracy naszej szkoły, zdiagnozowano następujące grupy problemów
naszych uczniów.
Problemy dotyczące zagrożenia dla dojrzewania fizycznego
·
bierne formy spędzania czasu wolnego: Internet, gry
komputerowe, telewizja,
·
niechęć do wysiłku fizycznego,
·
niewystarczająca wiedza dzieci na temat zdrowego
odżywiania,
·
problemy dotyczące zagrożenia dla procesu dojrzewania
emocjonalnego.
Problemy dotyczące zagrożenia dla
procesu dojrzewania emocjonalnego
·
Zacieranie granic –uczniowie częściej słyszą o
prawach, a nie odpowiedzialności i obowiązkach,
·
oglądanie nieodpowiednich filmów i gier często przeznaczonych
dla osób dorosłych,
·
skupienie na sobie –ja jestem najważniejszy,
·
niska odporność na stres,
·
negatywne relacje ze znaczącymi osobami dorosłymi,
·
różne formy agresywnego zachowania, często słowne,
·
niska samoocena niektórych dzieci,
·
brak kultury osobistej, używanie wulgaryzmów,
·
lekceważenie nauki, niepowodzenia w nauce szkolnej i
związany z tym faktem brak wiary we własne siły,
·
zaburzenia psychiczne,
·
zaburzenia zachowania.
Zagrożenia dla procesu dojrzewania społecznego
·
przenoszenie do świata dzieci zjawisk typowych dla
świata młodzieży lub dorosłych (stroje, pieniądze, kult zgrabnej sylwetki),
·
rozbite rodziny –ograniczenie wpływu rodziców,
·
zagrożenia współczesnego świata: cyberprzemoc,
pedofilia, natrętna reklama,
·
problemy adaptacyjne w nowym środowisku.
Problemy zgłaszane przez nauczycieli
·
instrumentalne traktowanie nauczycieli przez
niektórych rodziców,
·
grupa dzieci z
nadpobudliwością psychoruchową i brakiem koncentracji uwagi,
·
trudność w poradzeniu sobie z zachowaniami rodziców
–roszczeniowych, krytykujących, kontrolujących,
·
trudność w utrzymaniu dyscypliny podczas lekcji,
·
trudność z poradzeniem sobie z dziećmi prezentującymi
zachowania opozycyjno –buntownicze,
·
częste nieprzygotowania dzieci do lekcji oraz nagminne
spóźnianie,
·
brak większego zainteresowania programami wychowawczo
–profilaktycznymi przeznaczonymi dla rodziców,
·
rosnąca liczba uczniów wychowujących się w rozbitych
rodzinach, co wpływa na gorsze funkcjonowanie emocjonalne dzieci.
Problemy zgłaszane przez rodziców
·
niedostatek ekonomiczny,
·
niektóre nudne i mało urozmaicone lekcje,
·
mała ilość zajęć pozalekcyjnych rozwijających
zainteresowania i uzdolnienia,
·
rodzice oczekują zdecydowanej i jednoznacznej postawy
nauczycieli dyrekcji w piętnowaniu, karaniu uczniów łamiących w rażący sposób
ogólnie przyjęte zasady,
·
wnioskują o więcej lekcji psychoedukacyjnych na temat
emocji i radzenia sobie ze stresem.
PODSTAWA PRAWNA SZKOLNEGO PROGRAMU
WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNEGO
Podstawę prawną Szkolnego Programu Wychowawczego
stanowią następujące aktualne dokumenty:
1. Konwencja o
Prawach Dziecka( Convention on the Rights of the Child) przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 20
listopada 1989r.(Dz.U.z
1991 r. Nr120, poz.526, z późn. zm., art.33).
2. Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej art. 48 ust.1, art. 54 ust. 3-4, art.70
ust.1
3. Ustawa z
dnia 14 grudnia 2016r.Prawo Oświatowe
(Dz. U. z 2020r. poz.910).
4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia
14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz
podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla
uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym
kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla
szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla
szkoły policealnej (Dz. U. z 2017r. poz. 356).
5. Rozporządzenie MEN z dnia 18 sierpnia 2015r. w
sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty
działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu
przeciwdziałania narkomani ( Dz. U. 2015, poz. 1249).
6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu
z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczególnych form działalności
wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych
uzależnieniem (Dz. U. Nr 26, poz. 226).
7. Ustawa z dnia 9 listopada 1995
r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych
(Dz. U. Nr 10, poz. 55).
8. Rozporządzenie Ministra Edukacji
Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny
w publicznych i niepublicznych
szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69 z późn. zm.)
9. Rozporządzenie Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji
pomocy psychologiczno- pedagogicznej w
publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2013 r., poz. 532).
WIZJA SZKOŁY:
Nasza szkoła stanowi miejsce, w którym ogólnoludzkie
wartości, poszanowanie odrębności każdego człowieka i służenie drugiemu
człowiekowi stanowią nadrzędną zasadę postępowania. Uczymy szacunku dla wiedzy,
oferujemy wysoki poziom kształcenia i zapewniamy dzieciom i młodzieży dostęp do
szerokiej oferty edukacyjnej na wysokim poziomie. Podejmujemy wszystkie
działania wynikające z misji szkoły tak, aby była ona miejscem w którym:
uczniowie:
- zdobywają solidną wiedzę potrzebną do kontynuowania nauki na
wyższych etapach kształcenia i funkcjonowania w nowoczesnym,
globalizującym się społeczeństwie,
- korzystają z bogatej i atrakcyjnej oferty edukacyjnej,
- mają do dyspozycji dobrą bazę lokalową,
- są świadomymi i aktywnymi uczestnikami procesu edukacyjnego i
wychowawczego,
- odnoszą sukcesy (każdy na miarę swoich możliwości) oraz rozwijają
swoje talenty
i uzdolnienia,
- chętnie i aktywnie uczestniczą w życiu szkoły.
nauczyciele:
- posiadają wysokie kwalifikacje,
- dążą do ciągłego podwyższania swojej wiedzy i umiejętności,
- stosują holistyczne i personalistyczne podejście do ucznia,
- korzystają z technologii informacyjnej i wysokiej jakości pomocy
dydaktycznych,
- identyfikują się z misją szkoły i dążą do pełnej realizacji
podejmowanych przez szkołę działań w procesie kształcenia i wychowania.
-
rodzice:
- mają wpływ na proces kształcenia i wychowania swoich dzieci,
- wspierają działania szkoły we wszystkich dziedzinach jej
funkcjonowania,
- aktywnie uczestniczą w życiu szkoły.
MISJA SZKOŁY:
Szkoła
nasza systematycznie podnosi jakość pracy we wszystkich obszarach działalności
placówki.
W naszej szkole panuje atmosfera
przyjaźni i wzajemnej akceptacji.
Dokładamy wszelkich starań, aby uczeń czuł się
pewnie i bezpiecznie oraz osiągał sukcesy
na miarę swoich możliwości.
Dążymy do tego, aby relacje pomiędzy uczniami a nauczycielami, rodzicami
a szkołą,
szkołą a środowiskiem lokalnym
były partnerskie.
Cel
ogólny i cele szczegółowe
Podstawowym celem realizacji tego programu
jest wspieranie dzieci i młodzieży w rozwoju oraz zapobieganie zachowaniom
problemowym, ryzykownym. Ważnym elementem realizacji jest kultywowanie tradycji
i ceremoniału szkoły.
CELE STRATEGICZNE:
Cele strategiczne wynikają z przeprowadzonej diagnozy środowiska
szkolnego, wniosków z ewaluacji wewnętrznej, wspólnych ustaleń członków
społeczności szkolnej, priorytetów Ministerstwa Edukacji Narodowej.
1.Rozwijanie patriotyzmu oraz zasad
poszanowania polskiego dziedzictwa kulturowego przy jednoczesnym otwarciu na
wartości kulturowe Europy i świata:
·
wprowadzenie
ucznia w rozszerzające się stopniowo kręgi życia społecznego: rodzinę, region i
ojczyznę;
·
kształtowanie
więzi z krajem ojczystym i świadomości obywatelskiej,
·
rozwijanie
poszanowania postaw prospołecznych i dobra wspólnego,
·
kształtowanie szacunku dla własnego państwa,
·
rozwijanie
aktywnego udziału w życiu społeczności szkolnej, lokalnej i państwowej,
·
kształtowanie
tożsamości narodowej i współuczestnictwa w pielęgnowaniu tradycji,
·
umożliwianie
kreatywnego uczestnictwa w wydarzeniach kulturowych i politycznych,
·
rozwijanie poczucia
odpowiedzialności oraz szacunku dla symboli narodowych,
·
kształtowanie
odpowiedniego zachowania w czasie uroczystości szkolnych, państwowych.
2. Przygotowanie do życia w
społeczeństwie –kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania, komunikowania się
z rówieśnikami i dorosłymi:
·
kształtowanie
umiejętności nawiązywania relacji z drugą osobą,
·
kształtowanie
poczucia przynależności do grupy: rodziny, klasy, szkoły, grupy rówieśniczej,
społeczności lokalnej, narodowej i międzynarodowej,
·
nauka
przestrzegania norm i zasad obowiązujących w danej grupie,
·
uczenie
zasad kulturalnego zachowania,
·
uczenie
zaspokajania potrzeb w sposób akceptowany społecznie,
·
uczenie
akceptowania zmian w środowisku społecznym,
·
uczenie
poszanowania mienia wspólnego,
·
adaptacja nowych
osób w środowisku szkolnym,
·
nabycie
umiejętności proszenia o pomoc, także rówieśników,
·
kształtowanie
postawy troski o innych i działania na ich rzecz.
3.Kształtowanie prawidłowych postaw
prozdrowotnych.
·
poznawanie
siebie, śledzenie przebiegu swojego rozwoju,
·
identyfikowanie i rozwiązywanie problemów
zdrowotnych,
·
zrozumienie,
czym jest zdrowie, od czego zależy, dlaczego i jak należy o nie dbać,
·
rozwijanie poczucia
odpowiedzialności za zdrowie własne i innych ludzi,
·
wzmacnianie
poczucia własnej wartości i wiary w swoje możliwości,
·
rozwijanie
umiejętności osobistych i społecznych sprzyjających dobremu samopoczuciu i
pozytywnej adaptacji do zadań i wyzwań codziennego życia,
·
przygotowanie
się do uczestnictwa w działaniach na rzecz zdrowia i tworzenia zdrowego
środowiska w domu, szkole, miejscu pracy, społeczności lokalnej.
4. Dbanie o bezpieczeństwo w sieci
(kształtowanie umiejętności korzystania z mediów, portali i urządzeń
komputerowych):
·
upowszechnianie
zasad bezpiecznego i właściwego zachowywania się w Internecie, głównie poprzez promowanie
internetowej etykiety,
·
wyrobienie postawy
dystansu wobec przekazów elektronicznych i krytycyzmu wobec treści informacji,
·
wyrabianie
umiejętności klasyfikowania i wartościowania wiadomości zdobytych w Internecie,
·
uświadomienie uczniom faktu, że anonimowość w
sieci jest tylko pozorna,
·
pokazanie korzyści
wypływających z właściwego korzystania z sieci,
·
uświadomienie
rodzicom ich decydującej roli w zakresie kontroli nad sposobami korzystania przez
dziecko z Internetu,
·
zapoznanie rodziców
ze sposobami kontrolowania i ograniczania dostępu dziecka do wybranych
,niepożądanych treści,
·
promowanie wśród
uczniów, rodziców i nauczycieli akcji i programów o różnym zasięgu na rzecz
bezpiecznego Internetu,
·
uczulenie
nauczycieli na problem bezpieczeństwa dzieci w sieci.
5. Rozwijanie i wspieranie
działalności wolontariackiej:
·
rozwijanie
wśród młodzieży postawy zaangażowania na rzecz potrzebujących pomocy,
otwartości i wrażliwości na potrzeby innych, życzliwości i bezinteresowności,
· aktywne
działanie w obszarze pomocy koleżeńskiej,
· wypracowanie
systemu włączania młodzieży do działań o charakterze wolontariackim,
· wykorzystanie
ich umiejętności i zapału w pracach na rzecz szkoły i środowiska szkolnego;
· łączenie
na poziomie szkoły i jej otoczenia młodzieży chętnej do niesienia pomocy z
osobami i środowiskami pomocy tej oczekującymi;
· wspieranie
ciekawych inicjatyw młodzieży szkolnej.
6. Pomoc w planowaniu własnej ścieżki życiowej.
· pomaganie
uczniom w trafnym wyborze zawodu i drogi dalszego kształcenia oraz określenia
własnych predyspozycji;
· przygotowanie
uczniów do świadomego wyboru dalszej drogi życiowej, świadomego wyboru szkoły,
zawodu, zakładu pracy;
· kształcenie
umiejętności analizy swoich mocnych i słabych stron;
· wyzwalanie
wewnętrznego potencjału uczniów;
· rozwijanie
umiejętności pracy zespołowej i współdziałania w grupie;
· przełamywanie
barier emocjonalnych;
· wyrabianie
szacunku dla samego siebie;
· planowanie
własnego rozwoju;
7. Budowanie wzajemnych relacji w społeczności
szkolnej opartych na zaufaniu i życzliwości.
· zapewnienie
dobrej atmosfery pełnej zaufania i przyjaznych relacji między uczniami
-nauczycielami –rodzicami i środowiskiem lokalnym;
· tworzenie
warunków do partnerskiej współpracy między wszystkimi członkami społeczności
szkolnej;
· kształtowanie
postawy dialogu, umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów.
SYLEWTKA ABSOLWENTA
Dążeniem Szkoły Podstawowej w Osiedlu
Niewiadów jest przygotowanie uczniów do efektywnego funkcjonowania w życiu
społecznym oraz podejmowania samodzielnych decyzji w poczuciu odpowiedzialności
za własny rozwój. Uczeń kończący szkołę,
posiada następujące cechy:
·
rozumiał potrzebę bycia asertywnym,
·
był tolerancyjny,
·
miał poczucie własnej godności i wartości
·
potrafił pracować w zespole,
·
umiał właściwie oceniać własne możliwości,
·
był odpowiedzialny i samokrytyczny,
·
potrafił rozwijać własne zainteresowania,
·
był przygotowany do życia we współczesnym
społeczeństwie,
·
znał zasady uczestnictwa w życiu publicznym,
·
cenił kulturę języka i właściwie jej przestrzegał,
·
właściwie reagował na negatywne zjawiska i przejawy
zła,
·
promował zdrowy styl życia,
·
był świadomy odpowiedzialności za stan środowiska
naturalnego,
·
dostrzegał dziedzictwo kulturowe i historyczne
regionu i kraju,
·
był dobrze przygotowany do następnego etapu nauki,
·
korzysta z różnych źródeł wiedzy i informacji,
racjonalnie wykorzystuje narzędzia i technologie informatyczne.
Strategia
wychowawczo-profilaktyczna szkoły
Działalność wychowawcza w
szkole i placówce polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz
wspomaganiu ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na
osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:
- fizycznej- ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia i wychowanka wiedzy i
umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i
podejmowania zachowań prozdrowotnych,
- psychicznej- ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej,
osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i
witalności, ukształtowanie postaw sprzyjających rozwijaniu własnego
potencjału, kształtowanie środowiska sprzyjających rozwojowi uczniów,
zdrowiu i dobrej kondycji psychicznej,
- społecznej- ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu
społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm
społecznych oraz dokonywania wyborów, a także doskonaleniu umiejętności
wypełniania ról społecznych,
- aksjologicznej- ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu
wartości, w tym docenianie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu
istnienia.
Działalność
wychowawcza obejmuje w szczególności:
- współdziałanie całej
społeczności szkoły na rzecz kształtowania u uczniów wiedzy, umiejętności
i postaw określonych w sylwetce absolwenta,
- kształtowanie
hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie i odpowiedzialność za własny
rozwój należą do jednych z najważniejszych wartości w życiu, a decyzje w
tym zakresie podejmowane są w poczuciu odpowiedzialności za siebie i
innych,
- współpracę z rodzicami
lub opiekunkami uczniów w celu budowania spójnego systemu wartości oraz
kształtowania postaw prozdrowotnych i promowania zdrowego stylu życia oraz
zachowań proekologicznych,
- wzmacnianie wśród
uczniów i wychowanków więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną,
- kształtowanie
przyjaznego klimatu w szkole lub placówce, budowanie prawidłowych relacji
rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, wychowanków i
wychowawców, a także nauczycieli , wychowawców i rodziców, w tym
wzmacnianie więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami i wychowawcami,
- doskonalenie
umiejętności nauczycieli i wychowawców w zakresie budowania podmiotowych
relacji z uczniami oraz ich rodzicami lub opiekunami oraz warsztatowej
pracy z grupą uczniów,
- wzmacnianie kompetencji
wychowawczych nauczycieli i wychowawców oraz rodziców lub opiekunów,
- kształtowanie u uczniów
postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach z
zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu
społecznym,
- przygotowanie uczniów
do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej i światowej,
- wspieranie edukacji
rówieśniczej i programów rówieśniczych mających na celu modelowanie postaw
prozdrowotnych i prospołecznych.
Działalność edukacyjna w
szkole polega na stałym poszerzaniu i ugruntowaniu wiedzy i umiejętności u
uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców z
zakresu promocji zdrowia i zdrowego stylu życia.
Działalność
edukacyjna obejmuje w szczególności:
- poszerzenie wiedzy
rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców na temat prawidłowości
rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, rozpoznawania
wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji
psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, a
także suplementów diet i leków w celach innych niż medyczne oraz
postępowania w tego typu przypadkach,
- rozwijanie i
wzmacnianie umiejętności psychologicznych i społecznych uczniów,
- kształtowanie u uczniów
umiejętności życiowych, w szczególności samokontroli, radzenia sobie ze
stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji,
- kształtowanie
krytycznego myślenia i wspomaganie uczniów i wychowanków w konstruktywnym
podejmowaniu decyzji w sytuacjach trudnych, zagrażających prawidłowemu
rozwojowi i zdrowemu życiu,
- prowadzenie
wewnątrzszkolnego doskonalenia kompetencji nauczycieli i wychowawców w
zakresie rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających,
substancji psychoaktywnych, psychotropowych oraz podejmowania szkolnej
interwencji profilaktycznej,
- doskonalenie
kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie profilaktyki używania
środków odurzających, substancji psychoaktywnych, norm rozwojowych i
zaburzeń zdrowia psychicznego wieku rozwojowego.
Działalność informacyjna
w szkole polega na dostarczaniu rzetelnych i aktualnych informacji,
dostosowanych do wieku oraz możliwości psychofizycznych odbiorców, na temat
zagrożeń i rozwiązywania problemów związanych z używaniem środków odurzających,
skierowanych do uczniów ich rodziców, a także nauczycieli i wychowawców
oraz innych pracowników szkoły.
Działalność
informacyjna obejmuje w szczególności:
- dostarczanie aktualnych
informacji nauczycielom, wychowawcom i rodzicom na temat skutecznych
sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych związanych z
przeciwdziałaniem używaniu środków odurzających, substancji
psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych i
innych zagrożeń cywilizacyjnych,
- udostępnienie
informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków,
ich rodziców lub opiekunów w przypadku używania środków odurzających,
substancji psychotropowych, środków zastępczych,
- przekazanie informacji
uczniom , ich rodzicom oraz nauczycielom konsekwencji prawnych związanych
z naruszeniem przepisów z ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu
narkomanii,
- informowanie uczniów
oraz ich rodziców o obowiązujących procedurach postępowania nauczycieli i
wychowawców oraz o metodach współpracy szkół i placówek z Policją w
sytuacjach zagrożenia narkomanią.
Działalność
profilaktyczna w szkole polega na realizowaniu działań z zakresu profilaktyki
uniwersalnej, selektywnej i wskazującej.
Działalność
profilaktyczna obejmuje:
- wspieranie
wszystkich uczniów w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia oraz
podejmowanie działań, których celem jest ograniczenie zachowań
ryzykownych,
- wspieranie
uczniów, którzy ze względu na swoją sytuację rodzinną, środowiskową lub
uwarunkowania biologiczne są w wyższym stopniu narażeni na ryzyko zachowań
ryzykownych,
- wspieranie
uczniów, u których rozpoznano wczesne objawy używania środków
odurzających.
Działania
te obejmują w szczególności:
- realizowanie
wśród uczniów oraz ich rodziców programów profilaktycznych i promocji
zdrowia psychicznego dostosowanych do potrzeb indywidualnych i grupowych
oraz realizowanych celów profilaktycznych, rekomendowanych w ramach
systemu rekomendacji, o którym mowa w Krajowym Programie Narkomanii,
- przygotowanie
oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, jako
alternatywnej pozytywnej formy działalności zaspakajającej ważne potrzeby,
w szczególności potrzebę podniesienia samooceny, sukcesu, przynależności i
satysfakcji życiowej,
- kształtowanie
i wzmacnianie norm przeciwnych używaniu środków odurzających, substancji
psychoaktywnych przez uczniów, a także norm przeciwnych podejmowaniu
innych zachowań ryzykownych,
- doskonalenie
zawodowe nauczycieli w zakresie realizacji szkolnej interwencji
profilaktycznej w przypadku podejmowania przez uczniów zachowań
ryzykownych.
W bieżącym roku szkolnym
najważniejsze działania w pracy wychowawczej są ukierunkowane na:
- współpraca
z rodzicami lub opiekunami uczniów
w celu budowania postawy prozdrowotnej i zdrowego stylu życia,
- kształtowanie
hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie należy do jednych z
najważniejszych wartości w życiu,
- wzmacnianie
wśród uczniów więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną,
- kształtowanie
przyjaznego klimatu w szkole, budowanie prawidłowych relacji uczniów i
nauczycieli, a także nauczycieli i rodziców w tym wzmacnianie więzi z
rówieśnikami oraz nauczycielami,
- doskonalenie
umiejętności nauczycieli w zakresie budowania podmiotowych relacji z
uczniami oraz warsztatowej pracy z grupą uczniów,
- wzmacnianie
kompetencji wychowawczych nauczycieli oraz rodziców,
- rozwijanie
i wspieranie działalności woluntarystycznej,
- wspieranie
edukacji rówieśniczej i programów rówieśniczych mających na celu
modelowanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych.
Działania
profilaktyczne w ramach działalności, z zakresu profilaktyki uniwersalnej,
selektywnej i wskazującej, obejmują w szczególności:
·
realizowanie wśród uczniów oraz ich rodziców programów
profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego,
·
kształtowanie i wzmacnianie norm przeciwnych
używaniu środków i substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych
substancji psychoaktywnych przez uczniów, a także norm przeciwnych podejmowaniu
innych zachowań ryzykownych,
·
doskonalenie zawodowe nauczycieli w zakresie
realizacji szkolnej interwencji profilaktycznej,
·
angażowanie uczniów w procesy podejmowania decyzji w
szkole, aktywizacja SU i innych form działalności uczniowskiej,
·
tworzenie warunków do uspołeczniania szkoły i
poszerzenie współpracy z instytucjami i podmiotami, które mogą wspierać
działania szkoły,
·
niebezpieczeństwa związane z nadużywaniem komputera
,Internetu, telefonów komórkowych i
telewizji,
·
wzmacnianie poczucia własnej wartości uczniów,
podkreślanie pozytywnych doświadczeń życiowych, pomagającym młodym ludziom
ukształtować pozytywną tożsamość,
·
uczenie sposobów wyrażania własnych emocji i
radzenia sobie ze stresem.
STRUKTURA ODDZIAŁYWAŃ
WYCHOWAWCZYCH
1.
Rada Pedagogiczna
·
diagnozuje sytuację wychowawczą w szkole,
·
prognozuje potrzeby szkoły w zakresie oddziaływań
wychowawczych profilaktycznych,
·
opracowuje projekt programu wychowawczo- profilaktycznego
i uchwala go w porozumieniu z Radą Rodziców,
·
proponuje zmiany w zatwierdzonych planach pracy
dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,
·
ocenia stan wychowania i dydaktyki w szkole,
·
opracowuje i zatwierdza dokumenty i procedury
postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i
przestępczością,
·
uczestniczy w realizacji szkolnego programu
wychowawczo- profilaktycznego,
·
uczestniczy w ewaluacji szkolnego programu
wychowawczo profilaktycznego.
2.
Dyrektor
·
nadzoruje i kontroluje pracę wychowawczą i
profilaktyczną w szkole,
·
sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki
harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
dba o prawidłowy poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły,
·
inspiruje nauczycieli do poprawy istniejących lub
wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu
innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych i metodycznych, których
celem jest rozwijanie kompetencji uczniów,
·
stwarza warunki do działania w szkole:
wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, a w szczególności organizacji
harcerskich, którym celem statutowym jest działalność wychowawcza, opiekuńcza
lub dydaktyczna,
·
współpracuje z zespołem wychowawców, pedagogiem,
psychologiem szkolnym, oraz Samorządem Uczniowskim, wspomaga nauczycieli w
realizacji zadań,
·
czuwa nad realizacją obowiązku szkolnego,
·
nadzoruje zgodność działania szkoły ze statutem, w
tym dba o przestrzeganie zasad oceniania, praw uczniów, kompetencji organów
szkoły,
·
nadzoruje realizację szkolnego programu wychowawczo-
profilaktycznego,
·
współpracuje z Samorządem Uczniowskim w
rozwiązywaniu konfliktów dotyczących spraw uczniów i nauczycieli,
·
współpracuje z Radą Rodziców w zakresie tworzenia
planów pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,
·
współpracuje z Radą Rodziców w zakresie pomocy
wychowawczej i materialnej dla uczniów.
3.
Rodzice
· współpracują z wychowawcami klas i innymi nauczycielami uczącymi w
klasie,
· mają prawo do uzyskiwania rzetelnej informacji dotyczącej postępów w
nauce i zachowaniu swojego dziecka,
· współtworzą szkolny program wychowawczo- profilaktyczny,
· uczestniczą w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły,
· uczestniczą w zebraniach organizowanych przez szkołę,
· klasowe Rady Rodziców reprezentują opinie wszystkich rodziców w Radzie
Rodziców,
· Rada Rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną uchwala program
wychowawczo- profilaktyczny,
· pomagają w organizowaniu imprez klasowych i szkolnych,
· wspierają działania innowacyjne szkoły poprzez własną pracę i pomoc
materialną.
4. Samorząd Uczniowski
·
reprezentuje
całą społeczność uczniowską i każdego ucznia indywidualnie,
·
współpracuje
z dyrekcją szkoły, nauczycielami, administracją szkolną, poszczególnymi
klasami, rodzicami i środowiskiem lokalnym,
·
uczestniczy
w uchwalaniu Statutu Szkoły oraz współdecyduje o życiu i pracy szkoły,
·
jest
inspiratorem i organizatorem życia kulturalnego uczniów szkoły, działalności
oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i
możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem,
·
uczy
zachowań społecznych poprzez realizację podjętych działań,
·
uczy
postaw obywatelskich, rozwija cechy i umiejętności przywódcze,
·
podejmuje
akcje na rzecz pomocy kolegom oraz osobom potrzebującym,
·
dba
o dobre imię szkoły oraz wzbogaca jej tradycję,
·
podejmuje
działania z zakresu wolontariatu.
5. Wychowawcy klas
· diagnozują sytuację wychowawczą w klasie,
· rozpoznają indywidualne potrzeby uczniów,
· na podstawie dokonanego rozpoznania oraz celów i zadań określonych w
Szkolnym Programie Wychowawczo- Profilaktycznym opracowują plan pracy
wychowawczej dla klasy, uwzględniając specyfikę funkcjonowania zespołu
klasowego i potrzeby uczniów,
· przygotują sprawozdanie z realizacji planu pracy wychowawczej i wnioski
do dalszej pracy,
· zapoznają uczniów i ich rodziców ze Statutem Szkoły , wszystkimi regułami
obowiązującymi w placówce i obowiązującymi zwyczajami i tradycjami szkoły,
· są członkami zespołu wychowawców i wykonują zadania zlecone przez
przewodniczącego zespołu,
· oceniają zachowanie uczniów swojej klasy, zgodnie z obowiązującymi
procedurami,
· współpracują z innymi nauczycielami uczącymi w klasie, rodzicami,
pedagogiem szkolnym oraz specjalistami pracującymi z uczniami o specjalnych
potrzebach,
· wspierają uczniów potrzebujących pomocy, znajdujących się w trudnej
sytuacji,
· rozpoznają oczekiwania swoich uczniów i ich rodziców,
· dbają o dobre relacje uczniów w klasie,
· zapoznaje uczniów z tradycjami szkoły i obrzędowością,
· kontrolują realizację zadań i podjętych zobowiązań klasy,
· wspólnie z Radą Rodziców planują imprezy klasowe, wycieczki, formy pracy
pozalekcyjnej.
5.
Nauczyciele
· współpracują z wychowawcami klas w realizacji zadań wychowawczych, uczestniczą
w realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo- Profilaktycznego,
· reagują na obecność w szkole osób obcych, które swoim zachowaniem
stwarzają zagrożenie dla ucznia,
· przestrzegają obowiązujących w szkole procedur postępowania w sytuacjach
zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością,
· informują wychowawcę klasy o wszystkich problemach uczniów związanych z
postępami w nauce i zachowaniu,
· uczestniczą w imprezach organizowanych przez daną klasę, bliżej poznając
uczniów,
· wspierają pracę uczniów uzdolnionych z danego przedmiotu, przygotowując
ich do konkursów i olimpiad,
· prowadzą konsultacje dla uczniów i rodziców,
· udzielają pomocy uczniom słabszym z danego przedmiotu oraz w
przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,
· kształcą i wychowują w duchu patriotyzmu i demokracji,
6.
Pedagog szkolny / psycholog szkolny
· wspomaga pracę wychowawcy klasy,
· diagnozuje środowisko wychowawcze uczniów,
· prowadzi programy socjoterapeutyczne i profilaktyczne,
· udziela pomocy uczniom w rozwiązywaniu trudności,
· uczestniczy w imprezach klasowych, wycieczkach, wyjazdach,
· współpracuje z rodzicami uczniów wymagających specjalnej troski
wychowawczej lub stałej opieki,
· współpracuje z Radą Rodziców w organizowaniu imprez szkolnych,
· współpracuje z placówkami wspierającymi proces dydaktyczno- wychowawczy
szkoły i poszerzającymi zakres działań o charakterze profilaktycznym w tym z
poradnią psychologiczno pedagogiczną.
7.
Doradca zawodowy
·
określa predyspozycje zawodowe uczniów,
·
wspiera w
decyzji o wyborze drogi życiowej
Harmonogram
działań:
Klasy
I– III Edukacja wczesnoszkolna
Edukacja wczesnoszkolna obejmuje pierwsze trzy lata
nauki dziecka w szkole i ma za zadanie stopniowo przygotować dziecko do
uczestnictwa w życiu społeczności szkolnej i środowiska lokalnego, a w dalszej
perspektywie – do pełnoprawnego uczestnictwa w życiu społecznym.
Cele wychowania
i sposób ich realizacji w niższych klasach szkoły podstawowej powinny być
dostosowane do indywidualnych możliwości intelektualnych, emocjonalnych,
społecznych i zdrowotnych dziecka będącego w młodszym wieku szkolnym.
Zakres wiadomości i umiejętności, jakimi ma dysponować
uczeń kończący klasę III szkoły podstawowej oraz postaw, które ma przejawiać,
ustalono tak, aby nauczyciel mógł organizować odpowiednie sytuacje
dydaktyczno-wychowawcze w przeciętnych warunkach edukacyjnych. Jest to ważne
założenie, gdyż wiadomości, umiejętności i postawy ukształtowane w klasach I– III szkoły podstawowej stanowią bazę i
punkt wyjścia do prowadzenia procesu wychowawczo- -profilaktycznego na dalszych
etapach kształcenia.
Realizacja
celów wychowania i profilaktyki na I etapie kształcenia powinna być tak
zorganizowana, aby wszyscy uczniowie, niezależnie od poziomu ich rozwoju
psychofizycznego, mieli możliwość zrozumienia podstawowych procesów społecznych
zachodzących w najbliższym i dalszym otoczeniu oraz przejawiania adekwatnego do
danej sytuacji zachowania.
Obszary
|
Zadania
|
Sposób realizacji
|
Zdrowie – edukacja
zdrowotna
|
Zapoznanie z
podstawowymi zasadami dbałości o zdrowie własne i innych, kształtowanie
umiejętności kreowania środowiska sprzyjającego zdrowemu stylowi życia.
Zapoznanie z
zasadami zdrowego, racjonalnego odżywiania się, higieny osobistej i aktywności
fizycznej.
Przygotowanie do
podejmowania działań mających na celu zdrowy styl życia w aspekcie fizycznym
i psychicznym.
Kształtowanie postawy odpowiedzialności za
własne zdrowie.
Rozwijanie umiejętności podejmowania działań
na rzecz ochrony przyrody w swoim środowisku.
Kształtowanie umiejętności analizy zjawisk
przyrodniczych, rozumowania przyczynowo-skutkowego.
Uświadomienie
wpływu przyrody nieożywionej na życie ludzi, zwierząt i roślin.
Kształtowanie wytrwałości w działaniu i
dążeniu do celu, umiejętności adekwatnego zachowania się w sytuacjach
zwycięstwa i porażki.
Promowanie,
zapobieganie i kształtowanie umiejętności przestrzegania procedur związanych
z bezpieczeństwem w czasie epidemii w związku z COVID- 19.
|
-zajęcia
warsztatowe prowadzone przez pielęgniarkę,
- zajęcia z
edukacji wczesnoszkolnej,
- gimnastyka
korekcyjna,
- wycieczki po
najbliższej okolicy,
- pogadanki z
pielęgniarką i specjalistami,
- procedury,
|
Relacje – kształtowanie postaw społecznych
|
Kształtowanie
podstawowych umiejętności komunikacyjnych.
Rozwijanie umiejętności formułowania
prostych wniosków na podstawie obserwacji i własnych doświadczeń.
Kształtowanie umiejętności przestrzegania
obowiązujących reguł.
Kształtowanie umiejętności nawiązywania i
podtrzymywania relacji z rówieśnikami, rozpoznawania ich potrzeb, zgodnej
współpracy z innymi, z zachowaniem obowiązujących norm i reguł kultury
osobistej.
Przygotowanie do sprawiedliwego i uczciwego
oceniania zachowania własnego i innych ludzi.
Zapoznanie z podstawowymi prawami i
obowiązkami wynikającymi z roli ucznia oraz członka szkolnej społeczności,
rodziny i kraju.
Rozwijanie empatii, umiejętności
podejmowania działań mających na celu pomoc słabszym i potrzebującym,
umiejętności rozwiązywania konfliktów i sporów.
Kształtowanie u
uczniów prawidłowego gospodarowania środkami finansowymi oraz sposobami ich
oszczędzania.
|
- zajęcia z
edukacji wczesnoszkolnej,
- udział w uroczystościach
szkolnych i religijnych,
- ślubowanie
klas 1,
- wycieczki,
- zajęcia
integrujące,
|
Kultura –
wartości, normy, wzory zachowań
|
Kształtowanie
umiejętności właściwego komunikowania się w różnych sytuacjach społecznych,
dbałość o język i kulturę wypowiadania się.
Kształtowanie umiejętności analizy prostych
sytuacji wychowawczych, odróżniania dobra od zła.
Kształtowanie gotowości do uczestnictwa w
kulturze, poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, a także
poszanowania innych kultur i tradycji, określanie swojej przynależności
kulturowej poprzez kontakt z wybranymi dziełami sztuki, zabytkami i tradycją
w środowisku rodzinnym, szkolnym i lokalnym.
Uczestniczenie w
życiu kulturalnym środowiska rodzinnego, szkolnego, lokalnego oraz
wydarzeniach organizowanych przez najbliższą społeczność.
Kształtowanie wrażliwości estetycznej
poprzez kontakt z dziełami literackimi i wytworami kultury.
Zapoznanie z wybranymi dziełami architektury
i sztuk plastycznych należących do polskiego i europejskiego dziedzictwa
kultury.
Kształtowanie
postaw wyrażających szacunek dla ludzi, niezależnie od religii, statusu
materialnego, wieku, wyglądu, poziomu rozwoju intelektualnego i fizycznego
oraz respektowanie ich praw, podejmowanie działań w celu zapobiegania
dyskryminacji.
Inspirowanie do podejmowania aktywności i
inicjatyw oraz pracy zespołowej, wspomaganie działań służących kształtowaniu
własnego wizerunku i otoczenia.
Przygotowanie do radzenie sobie w sytuacjach
codziennych wymagających umiejętności praktycznych, budzenie szacunku dla
pracy ludzi różnych zawodów.
Przygotowanie do podejmowania działań
mających na celu identyfikowanie i rozwijanie własnych zainteresowań.
Wstępne kształtowanie postaw wyrażających
szacunek do symboli i tradycji narodowych oraz tradycji związanych z rodziną,
szkołą i społecznością lokalną.
Kształtowanie umiejętności wyrażania
własnych emocji w różnych formach ekspresji.
Kształtowanie poczucia własnej wartości
dziecka, podtrzymywanie ciekawości poznawczej, rozwijanie kreatywności i
przedsiębiorczości oraz brania odpowiedzialności za swoje decyzje i
działania.
Kształtowanie świadomości odmienności osób
niepełnosprawnych, innej narodowości, wyznania, tradycji kulturowej oraz ich
praw.
|
- organizacja
szkolnych imprez okolicznościowych,
- uroczyste
obchody świąt narodowych, ważnych wydarzeń z życia szkoły,
- zajęcia
edukacji wczesnoszkolnej,
- współpraca z
GOK,
- organizowanie
konkursów, wystaw,
- zajęcia
psychoedukacyjne,
- spotkania z
osobami znanymi w naszej gminie
|
Bezpieczeństwo – profilaktyka zachowań ryzykownych
(problemowych)
|
Zapoznanie z
podstawowymi zasadami bezpieczeństwa w różnych sytuacjach życiowych.
Właściwego
zachowania się w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia oraz sytuacjach
nadzwyczajnych.
Kształtowanie umiejętności wyszukiwania,
porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł ,kształtowanie,
korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych, kształtowanie
świadomości negatywnego wpływu pracy przy komputerze na zdrowie i kontakty
społeczne oraz niebezpieczeństw wynikających z anonimowości kontaktów,
respektowanie ograniczeń dotyczących korzystania z komputera, internetu i
multimediów.
Przygotowanie do
bezpiecznego i rozsądnego korzystania z narzędzi i urządzeń technicznych, bezpiecznego
organizowania zajęć ruchowych i poruszania się po drogach.
Przygotowanie do bezpiecznego korzystania ze
środków komunikacji, zapobiegania i przeciwdziałania sytuacjom problemowym.
Kształtowanie umiejętności utrzymywania ładu
i porządku wokół siebie, w miejscu nauki i zabawy.
|
- edukacja
wczesnoszkolna,
- zajęcia z
informatyki,
- zajęcia z
gimnastyki korekcyjnej,
|
Klasy
IV-VIII
Obszary
|
Zadania
|
Sposoby realizacji
|
Osoby
odpowiedzialne
|
Zdrowie- edukacja prozdrowotna
|
. Wzbogacenie wiedzy dotyczącej zdrowego i
higienicznego stylu życia oraz zagrożeń dla zdrowia:
- propagowanie
wiedzy dotyczącej zdrowego stylu życia( higieny pracy, nauki i odpoczynku,
odżywiania się),
-kształtowanie
świadomości własnego ciała z uwzględnieniem zmian fizycznych i psychicznych w
okresie dojrzewania,
- kształtowanie
świadomości dotyczącej wykorzystania ruchu w życiu człowieka jako skutecznego
sposobu dbania o zdrowie psychiczne,
- uświadamianie
skutków zagrożeń cywilizacyjnych,
- rozpowszechnianie
wiedzy dotyczącej konstruktywnych metod radzenia sobie z stresem.
Ukształtowanie poczucia odpowiedzialności za własne
zdrowie:
- uświadomienie zdrowotnych konsekwencji
własnych decyzji na przykładach zachowań ryzykownych,
- ukształtowanie
postawy wstrzemięźliwości i niezależności.
Wyrobienie nawyków i umiejętności sprzyjających
zachowaniu zdrowia:
- uświadamianie
znaczenia higieny osobistej,
- promowanie
aktywnych i atrakcyjnych form zagospodarowania czasu wolnego,
- propagowanie
zasad udzielania pierwszej pomocy.
Promowanie, zapobieganie i kształtowanie
umiejętności przestrzegania procedur związanych z bezpieczeństwem w szkole w
czasie epidemii w związku z COVID- 19.
|
- zajęcia
warsztatowe
- lekcje
biologii,
- przyrody,
- wychowanie do
życia w rodzinie,
-edukacja dla
bezpieczeństwa,
- wychowanie
fizyczne,
- wychowanie do
życia w rodzinie,
- zajęcia z
wychowawcą,
- pokazy
udzielania pierwszej pomocy,
- spotkania z
pielęgniarką
- udział w
programie edukacyjnym ,, Trzymaj formę”,
- zajęcia
pozalekcyjne umożliwiające prawidłowy rozwój psychofizyczny, ze szczególnym
uwzględnieniem różnorodnych form zajęć sportowych.
- procedury,
- lekcje
wychowawcze,
- pogadanki z
pielęgniarką i specjalistami.
|
- nauczyciele
biologii, wychowania fizycznego, wychowania do życia w rodzinie, edukacji dla
bezpieczeństwa,
- wychowawcy,
- pielęgniarka,
- dyrekcja
- koordynator
ds. promocji zdrowia,
- wychowawcy
|
Przygotowanie do podejmowania i pełnienia ról
społecznych i obywatelskich
|
Znajomość i przestrzeganie norm współżycia
społecznego:
- promowanie
zasad kulturalnego zachowania się w relacjach społecznych,
- kształtowanie poszanowania
cudzych praw i potrzeb,
- wzbogacenie
wiedzy dotyczącą ról społecznych, hierarchii i powszechnie akceptowanych
wartości.
Doskonalenie kompetencji emocjonalnych i
społecznych:
- wdrażanie do
rozpoznawania emocji i uczuć,
- rozwijanie
wrażliwości społecznej i wrażliwości do empatii,
- wdrażanie do
wyrażania uczuć, komunikowania własnych potrzeb i wywierania wpływu na innych
ludzi w sposób akceptowany społecznie,
- kształcenie
umiejętności współpracy w zespole rówieśniczym i dorosłymi,
- kształtowanie
umiejętności efektywnego zachowania się w sytuacjach trudnych, ryzykownych i
konfliktowych.
Znajomość zasad funkcjonowania szkoły:
- zapoznanie
uczniów i ich rodziców ze Statutem Szkoły, Szkolnym Programem
Wychowawczo-Profilaktycznym,
- uświadamianie
praw i obowiązków uczniów oraz rodziców w szkole, życiu rodzinnym i
społeczeństwie
- tworzenie
zwyczajów i tradycji szkoły.
Wytworzenie potrzeby aktywnego udziału w życiu
szkoły, stymulowania postaw prospołecznych:
- kształtowanie
poczucia przynależności do wspólnoty klasowej i szkolnej, pozytywnego
wizerunku szkoły i akceptacji obowiązków szkolnych,
- tworzenie
zwyczajów i tradycji szkoły,
- kształtowanie
poczucia współodpowiedzialności za grupę i umiejętności funkcjonowania w
niej,
- wdrażanie do
poszanowania mienia społecznego.
Kreowanie pożądanych postaw wobec obowiązków:
-zapoznanie
uczniów z ich prawami i obowiązkami szkolnymi i społecznymi,
- monitorowanie
obowiązku szkolnego,
- kształtowanie
pożądanych postaw wobec obowiązków szkolnych poprzez przestrzeganie procedur
zawartych w Statucie Szkoły.
|
- zajęcia z
wychowawcą,
- zajęcia
warsztatowe i integracyjne,
-wychowanie do życia w rodzinie,
- zajęcia
pozalekcyjne i sportowe,
- wycieczki,
imprezy klasowe i szkolne,
- zawody
sportowe i konkursy,
- działalność
SU,
- zajęcia z
wychowawcą,
- zebrania z
rodzicami,
- wybory
samorządu szkolnego i klasowego,
- ślubowanie
klas 1,
- lekcje WOS,
- działalność
SU,
- działalność
wolontariatu,
|
- wychowawcy,
- nauczyciele
przedmiotów,
- pedagog,
- doradca
zawodowy,
- wychowawcy,
- nauczyciele
przedmiotów,
- pedagog,
psycholog,
- opiekun SU,
|
Kształtowanie postaw patriotycznych
|
Rozpowszechnienie wiedzy o historii i kulturze
własnego regionu i kraju:
- wzbogacenie
wiedzy o regionie i kraju,
- zaznajamianie
z tradycjami, historią i kulturą narodową.
Rozwój poczucia tożsamości narodowej i więzi z tradycjami
narodowymi:
- kształtowanie
przywiązania do kraju i jego kulturowego dziedzictwa,
- wpajanie
patriotyzmu lokalnego,
- kształtowanie
tożsamości narodowej przy jednoczesnym otwarciu na wartości kultury Europy,
- wpajanie
szacunku wobec symboli, tradycji i miejsc pamięci narodowej,
- kształtowanie
potrzeby celebrowania świąt narodowych i lokalnych oraz uczestniczenie w
nich,
- kształtowanie
nawyku właściwych postaw podczas uroczystości i eksponowania symboli
narodowych i państwowych.
|
- organizacja
szkolnych imprez okolicznościowych,
- uroczyste
obchody świąt narodowych, ważnych wydarzeń historycznych, religijnych,
-konkursy,
wystawy,
- lekcje
historii, plastyki, geografii, języka polskiego, zajęcia z wychowawcą, WOS,
- wycieczki,
|
- wychowawcy,
- nauczyciele
historii, WOS, geografii, plastyki,
języka
polskiego, języków obcych, informatyki,
- opiekun SU
|
Kształtowanie postaw i nawyków proekologicznych
|
Uświadomienie cywilizacyjnych zagrożeń dla człowieka
i przyrody:
- propagowanie
wiedzy dotyczącej środowiska przyrodniczego,
- tworzenie
warunków do poznawania współzależności między różnymi elementami środowiska
naturalnego oraz rozumienia przyczyn skutków ingerencji człowieka w świat
przyrody,
- ukazywanie
celowości przeprowadzenia akcji ekologicznych.
Wypracowanie poszanowania dla środowiska
przyrodniczego:
- kształtowanie
poczucia odpowiedzialności za stan przyrody; troski o jej przyszłość,
- motywowanie do
uczestnictwa w ochronie środowiska
naturalnego.
Osobiste zaangażowanie w działania proekologiczne:
- wdrażanie do
samodzielnego poszukiwania informacji o zagrożeniach środowiska w najbliższej
okolicy, nawyków proekologicznych,
- promowanie i
kształtowanie
- inicjowanie i
realizowanie działań korzystnych dla środowiska naturalnego w najbliższym
otoczeniu.
- uwrażliwienie
uczniów na tematy dotyczące problemów klimatycznych i ochrony środowiska.
|
- zajęcia z
wychowawcą,
- lekcje
biologii, geografii, przyrody ,chemii,
- akcje
ekologiczne,
- wycieczki,
- imprezy organizowane
przez SU,
- pogadanki ze
specjalistami
|
- wychowawcy,
- nauczyciele
biologii, geografii, geografii, chemii,
- opiekun SU,
|
Przygotowanie do podejmowania optymalnych decyzji
życiowych
|
Dostarczanie informacji niezbędnych w podejmowaniu
decyzji:
- pomoc uczniom
pogłębianiu wiedzy o interesujących zawodach,
- zapoznanie ze
strukturą szkolnictwa ponadpodstawowego, kryteriami przyjęć i ofertą
edukacyjną regionu.
Stworzenie podstaw świadomego wyboru kierunku
kształcenia i drogi zawodowej:
- wskazywanie
czynników istotnych przy wyborze zawodu, profilu kształcenia,
- wspomaganie
ucznia w rozpoznawaniu własnych predyspozycji zawodowych, w dokonywaniu
samooceny, ustaleniu mocnych stron, osiągnięć, sukcesów, zalet osobistych.
Kształtowanie właściwej motywacji do pracy i decyzji związanych z planowaniem
przyszłości zawodowej oraz poczucia odpowiedzialności za tę przyszłość:
- kształtowanie
właściwej postawy wobec pracy, długofalowego planowania i realizacji celów,
- eliminowanie
,,towarzyskiego” charakteru wyboru szkoły ponadpodstawowej przez wskazywanie
następstw chybionych wyborów.
Wyzwalanie aktywności w podejmowaniu decyzji:
- wspomaganie
rozwoju umiejętności samodzielnego poszukiwania informacji, gromadzenia
dokumentacji,
- wspieranie
osobistej aktywności ucznia w obszarze samopoznania i trafnej oceny
posiadanych predyspozycji i ograniczeń,
- uświadomienie
rodzicom potrzeby ich aktywnego udziału w decyzjach o dalszej drodze
kształcenia dzieci i motywowania ich do współpracy w poszukiwaniu informacji.
- kształtowanie
u uczniów prawidłowego gospodarowania środkami finansowymi oraz sposobami
oszczędzania.
|
- lekcje z
doradztwa zawodowego,
- eksponowanie
publikacji zawodoznawczych,
- spotkania z
przedstawicielami szkół,
- udział w
Targach Edukacyjnych,
- lekcje WOS,
- zajęcia z
wychowawcą,
- spotkania z
pielęgniarką,
- spotkania z
rodzicami,
|
- doradca
zawodowy,
- wychowawcy,
- pedagog,
- pielęgniarka,
- rodzice,
|
Bezpieczeństwo- profilaktyka zachowań ryzykownych
|
Zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ucznia w szkole:
- ochrona
uczniów przed skutkami niepożądanych działań ludzi z zewnątrz,
- wdrażanie
uczniów do przestrzegania procedur i przepisów związanych z bezpieczeństwem,
- doskonalenie
kompetencji i kadry pedagogicznej w zakresie znajomości i przestrzegania
przepisów,
- eliminowanie
zagrożeń pożarowych,
- zapewnienie
bezpieczeństwa i higieny pracy oraz odpoczynku między lekcjami,
- ochrona mienia
społecznego,
-
przeciwdziałanie agresji w szkole,
- eliminowanie
zagrożeń związanych z zachowaniami ryzykownymi uczniów.
Ukształtowanie umiejętności samodzielnego
codziennego dbania o własne bezpieczeństwo:
- zaznajamianie
z przepisami bhp, drogami ewakuacyjnymi w szkole,
- zaznajomienie
i systematyczne przypominanie zasad bezpiecznego poruszania się po drogach,
podczas dowozu i odwozu,
- zaznajomienie
z zasadami bezpiecznego korzystania z Internetu.
Doskonalenie umiejętności rozpoznawania zagrożeń i
właściwego zachowania się w sytuacjach niebezpiecznych:
-
minimalizowanie zagrożeń związanych z drogą ,, do” i „ze” szkoły,
- kształtowanie
gotowości i umiejętności udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach,
- uświadamianie
zagrożeń związanych z życiem towarzyskim, podróżami, aktywnością w okresach
wolnych od nauki,
- doskonalenie
umiejętności szacowania ryzyka sytuacyjnego,
-rozpoznawanie
nietypowych sygnałów niebezpieczeństwa,
- uświadamianie
zagrożeń związanych z korzystaniem z Internetu.
Eliminowanie z życia szkoły agresji:
- doskonalenie
umiejętności rozpoznawania nazywania zachowań agresywnych,
- kształtowanie
postaw odrzucających przemoc oraz umiejętności nieagresywnego, asertywnego
zachowania się w sytuacjach konfliktowych i problemowych,
- monitorowanie
nasilenia zjawiska agresji w szkole.
|
- zajęcia z
wychowawcą,
- lekcje
edukacji dla bezpieczeństwa, informatyki, wychowania fizycznego,
- zajęcia
warsztatowe,
- treningi
asertywności,
- udział w
programach dotyczących bezpieczeństwa uczniów,
|
- wychowawcy,
- nauczyciele
przedmiotów: edukacji dla bezpieczeństwa, wychowania fizycznego, informatyki,
- pedagog,
psycholog,
|
Eliminowanie zagrożeń utraty zdrowia i szans
rozwojowych przez uzależnienia
|
Propagowanie wiedzy podnoszącej efektywność działań
profilaktycznych:
- aktywne
uczestniczenie w lokalnych i krajowych akcjach edukacyjnych,
- współpraca z
osobami i instytucjami zajmującymi się problematyką uzależnień,
- podnoszenie
kompetencji rodziców w zakresie mechanizmów powstawania uzależnień, metod
zapobiegania, rozpoznawania objawów zażywania środków uzależniających i
właściwych sposobów reagowania.
Ukształtowanie pożądanych społecznie postaw wobec
zagrożeń cywilizacyjnych
- promowanie
aktywnych i atrakcyjnych form zagospodarowania czasu wolnego,
- propagowanie
wiedzy dotyczącej zdrowego odżywiania,
-
rozpowszechnianie wiedzy dotyczącej metod radzenia sobie ze stresem,
- propagowanie
wiadomości dotyczących zagrożeń cywilizacyjnych, w tym związanych z
korzystaniem z Internetu, nawiązywania znajomości przez Internet, ujawniania
swoich danych bądź danych innych osób,
- kreowanie
modelu absolwenta,
- promowanie
zdrowego stylu życia,
Zniechęcanie uczniów do eksperymentowania:
- reagowania na
próby eksperymentowania środkami uzależniającymi zgodnie z procedurami,
- wspieranie
rodziców i uczniów w rozwiązywaniu problemów.
|
- zajęcia z
wychowawcą,
- lekcje
biologii, przyrody, wychowania do
życia w rodzinie,
- zajęcia
prowadzone przez specjalistów,
- udział w
spektaklach profilaktycznych,
- realizacja
programów profilaktycznych,
- Dzień
Bezpiecznego Internetu,
- szkolne i
rejonowe konkursy profilaktyczne,
- filmy
profilaktyczne,
|
- wychowawcy,
- pedagog,
psycholog,
- nauczyciele
biologii, wychowania do życia w rodzinie, informatyki,
- pielęgniarka,
|
Rozpoznanie zagrożeń występujących w środowisku i
przeciwdziałanie tym zagrożeniom
|
Rozpoznawanie skali i natężeń zagrożeń występujących
w środowisku ucznia:
- monitorowanie
nasilenia zjawiska agresji w szkole,
- monitorowanie
występowania w szkole zachowań ryzykownych, takich jak: palenie papierosów,
spożywanie napojów alkoholowych, wagarowanie, przedwczesna inicjacja
seksualna, zachowania o charakterze przestępczym,
- ocenianie
stopnia realizacji i efektywności programu wychowawczo-profilaktycznego,
- rozpoznawanie
rozmiarów zagrożeń w środowisku, rodzinie, szkole.
Udzielanie
pomocy w sytuacji trudnej:
- udzielanie
pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom zagrożonym przemocą w rodzinie,
- wskazywanie
specjalistycznych ośrodków i instytucji pomocowych,
- współpraca z
policją, sądem i innymi instytucjami zgodnie z obowiązującymi przepisami.
|
- badania
ankietowe uczniów i rodziców,
- wywiady
środowiskowe,
- współpraca z
policją i sądem,
- współpraca z
instytucjami,
- konsultacje
pedagoga,
- zajęcia
psychoedukacyjne,
- eksponowanie
publikacji,
|
- wychowawcy,
- pedagog,
psycholog,
-
przedstawiciele instytucji,
|
WSPÓŁPRACA Z SAMORZĄDEM TERYTORIALNYM I
INSTYTUCJAMI LOKALNYMI
Pracownicy szkoły współpracują z
następującymi instytucjami:
· GOPS w Ujeździe,
· KPP w Rokicinach,
· PPP Tomaszowie – Maz
· Urząd Gminy w Ujeździe,
· GOK w Ujeździe
Ceremoniał i tradycje szkolne
Szkoła Podstawowa w Osiedlu
Niewiadów im. Polskich Olimpijczyków ma swego patrona, sztandar, logo. Szkoła
przyjęła jako swój cel kształtowanie postaw obywatelskich, patriotycznych i
społecznych uczniów poprzez nauczanie szacunku do symboli i barw narodowych,
historii, tradycji narodowych i lokalnych.
Na stałe imprezy szkolne
składają się:
·
Uroczyste
rozpoczęcie roku szkolnego
·
Olimpijska
Lekcja Wychowania Fizycznego
·
Powiatowy Dzień
Języków Obcych
·
Święto Edukacji
Narodowej – pasowanie pierwszoklasistów
·
Święto Niepodległości
·
Mistrzostwa
Polski Par Tańca Ludowego w Formie Towarzyskiej
·
Andrzejki
·
Mikołajki
·
Mikołajkowy Turniej
Piłki Nożnej
·
Jasełka szkolne
·
Wigilie klasowe
·
Zabawa choinkowa
·
Ferie zimowe ,,
Biała zima”
·
Dzień Bezpiecznego
Internetu
·
Dzień Ziemi
·
Święto 3-go maja
·
Gminne Dyktando
·
Powiatowy Konkurs
Piosenki Maryjnej i o Matce
·
I Gminne
Igrzyska Olimpijskie
·
Dzień Dziecka na
Sportowo
·
Gminny Dzień Rodziny
·
Uroczyste
zakończenie roku szkolnego
Organizacja
pomocy w sytuacjach zagrożenia
Niedostatek ekonomiczny
· współpraca
z Ośrodkiem Pomocy Społecznej, zbiórka odzieży,
· zwolnienia
ze składek ubezpieczeniowych,
· zorganizowanie
dożywiania,
· pomoc
w zakupie wyposażenia ucznia,
· dofinansowanie
do wycieczek, wyjazdów do kina, teatru, muzeum.
Patologia rodziny i uzależnienia
· profilaktyka
uzależnień na lekcjach wychowawczych (programy profilaktyczne , filmy...),
· współpraca
ze Stowarzyszeniem „Niebieska linia”, Policją,
· współpraca
z Poradnią Pedagogiczno –Psychologiczną,
· obserwacja
i każdorazowe udzielanie pomocy.
Problemy w nauce
· zajęcia
wyrównawcze,
· pomoc
wewnątrz klasowa (koleżeńska),
· pomoc
ze strony nauczycieli przedmiotu,
·