PROGRAM WYCHOWAWCZO- PROFILAKTYCZNY W SZKOLE PODSTAWOWEJ W OSIEDLU NIEWIADÓW IM. Polskich Olimpijczyków na rok szkolny 2020/2021
PROGRAM
WYCHOWAWCZO- PROFILAKTYCZNY
W
SZKOLE PODSTAWOWEJ W OSIEDLU NIEWIADÓW
IM.
Polskich Olimpijczyków
na
rok szkolny 2020/2021
Preambuła
Szkoła
jest miejscem wszechstronnego rozwoju osobowego ucznia w wymiarze
intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym,
duchownym. Zadaniem naszym jest ukierunkowanie ucznia w dążeniach do zbudowania
właściwej hierarchii wartości i wdrażanie do realizowania własnych potrzeb z
poszanowaniem drugiego człowieka. Społeczność szkolna jako formę wspólnoty
wychowawczej stanowią uczniowie, ich rodzice oraz wszyscy pracownicy szkoły
współpracujący w atmosferze wzajemnego zrozumienia i szacunku w podejmowaniu
wyznaczonych zadań. Nauczyciele wspierają rodziców w dziedzinie wychowania,
działalność wychowawcza i profilaktyczna szkoły nie może być sprzeczna z wolą
rodziców. Ucznia postrzegamy w kategoriach jego podmiotowości, godności,
wolności, niepowtarzalności, konkretnych praw i obowiązków.
Program
wychowawczo-profilaktyczny został opracowany przez Zespół powołany przez
Dyrektora Szkoły. Jest próbą przejrzystego uregulowania wzajemnych relacji
między domem, nauczycielami i uczniami oraz sprecyzowania praw i obowiązków
uczniów naszej szkoły. Wraz z uczniami wierzymy, iż wprowadzenie wypracowanych
wspólnie zasad przyczyni się do stworzenia w naszej szkole atmosfery wzajemnej
życzliwości i przyjaźni połączonej jednocześnie z konsekwencją wymagań.
Krótka charakterystyka
środowiska wychowawczo-profilaktycznego
Szkoła Podstawowa w Osiedlu
Niewiadów im. Polskich Olimpijczyków jest położona z daleka od głównych szlaków
komunikacyjnych w spokojnym
osiedlu, na skraju lasu. Uczniowie docierają do szkoły poprzez zorganizowany
transport autokarowy lub samodzielnie z domów rodzinnych usytuowanych na
terenie Osiedla. Dzieci dowożone wysiadają z autobusów szkolnych bezpośrednio
przed bramą szkoły i drogą pożarową, wolną od jakiegokolwiek ruchu drogowego
docierają do szkoły. Pozostali przychodzą chodnikami osiedlowymi, wolnymi od
zagrożeń z uwagi na niewielki ruch samochodowy.
Liczba zapisanych uczniów nie jest duża
, stąd nauczyciele , pracownicy szkoły czy dyrektor znają wszystkich uczniów,
ich rodziców czy opiekunów. Tym samym ryzyko wejścia na teren szkoły osób
postronnych jest zminimalizowane.
Dobre relacje między szkołą a rodzicami, szkołą a ogólnie przyjętym
środowiskiem lokalnym powoduj, że przepływ informacji między wymienionymi jest dobry. Często brak
danych na temat niespecyficznych zachowań uczniów w szkole jest uzupełniany przez
informacje płynące od samych rodziców czy środowiska, w którym dziecko
zamieszkuje. Tym samym w szkole nie występuje zjawisko anonimowości, co wcale
nie musi oznaczać opierania się na tzw. plotkach.
Szkoła, dokonując diagnozy zagrożeń opiera się na informacjach zbieranych od
samych uczniów , ich rodziców, czy obserwacji środowiskowej. Tym samym programy
wychowawcze i profilaktyczne konstruowane dla uczniów szkoły są bezpośrednio
skierowane na realne i ponad wszelka wątpliwość istniejące w najbliższym
otoczeniu zagrożenia oraz wyczerpują w znaczny sposób oczekiwania
i rodziców i środowiska wobec szkoły.
Znaczną wartością szkoły jest zaufanie uczniów do nauczycieli czy pracowników w
aspekcie jakichkolwiek zagrożeń. Uczniowie informują nauczycieli i pracowników
np. o zagrożeniach płynących z sieci internetowej , w tym głównie z
zamkniętych profili społecznościowych.
Ogólnie należy przyjąć , że szkoła w Osiedlu Niewiadów jest placówką
dostatecznie bezpieczna, co nie oznacza, że nie należy podążać za zagrożeniami
powszechnie występującymi w społeczeństwie, starając się konstruować skierowany
uczniów i rodziców program wychowawczo – profilaktyczny.
Wartości
wybrane przez społeczność szkolną
Program Wychowawczo- Profilaktyczny będzie realizowany w Szkole Podstawowej w Osiedlu Niewiadów w
roku szkolnym 2019/2020. Obejmuje całą społeczność szkolną, opiera się na
hierarchii wartości przyjętej przez radę pedagogiczną, radę rodziców i samorząd
uczniowski, wynikających z przyjętej w szkole koncepcji pracy.
Treści szkolnego programu wychowawczo-
profilaktycznego są spójne ze statutem szkoły i wewnątrzszkolnym systemem
oceniania. Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych jest współpraca
całej społeczności szkolnej oparta na złożeniu, że wychowanie jest zadaniem
realizowanym w rodzinie, szkole, która w swojej działalności musi uwzględniać
zarówno wolę rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa. Rolą szkoły, oprócz
jej funkcji dydaktycznej, jest dbałość o wszechstronny rozwój każdego z uczniów
oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. Wychowanie rozumiane jest jako
wspieranie uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej,
emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. Proces wychowania jest
wzmacniany i uzupełniany poprzez działania z zakresu profilaktyki problemów
dzieci i młodzieży. Będzie odpowiadał na problemy młodego pokolenia,
kształtował u uczniów postawy sprzyjające ich dalszemu rozwojowi indywidualnemu
i społecznemu. Rozwiał będzie postawy obywatelskie, patriotyczne, poszanowania
tradycji i kultury własnego narodu, a także postawy poszanowania dla innych
kultur i tradycji. Zawierał będzie treści profilaktyczne oraz zadania związane
z zapobieganiem wszelkiej dyskryminacji. Program rozwijał będzie potrzebę
własnego rozwoju przez całe życie, w tym kształcenia, co jest niezbędne do
prawidłowego rozwoju społeczeństwa. Program uwzględnia także współpracę z
instytucjami wspierającymi szkołę. Realizacja założeń programowych wpłynie na
spójność i wielokrotność oddziaływań dydaktycznych i wychowawczych.
Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły
tworzy spójną całość ze szkolnym zestawem programów nauczania i uwzględnia
wymagania opisane w podstawie programowej.
Szkolny program wychowawczo-
profilaktyczny określa sposób realizacji celów kształcenia ogólnego,
uwzględniając kierunki i formy oddziaływań wychowawczych, których uzupełnieniem
są działania profilaktyczne skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli.
Diagnoza potrzeb i problemów w środowisku
szkolnym
Program wychowawczo-
profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy potrzeb i problemów
występujących w środowisku szkolnym, z uwzględnieniem:
- Wyników ewaluacji wewnętrznej, zewnętrznej,
- Wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora,
- Ewaluacji programu profilaktyki i programu wychowawczego,
- Wniosków i analiz zespołów zadaniowych, zespołów przedmiotowych i
wychowawczych,
- Innych dokumentów i spostrzeżeń ważnych dla szkoły.
- Analizę dokumentów szkolnych,
- Obserwację środowiska szkolnego,
- Badań ankietowych przeprowadzonych wśród uczniów, w tym badania
poczucia bezpieczeństwa w szkole,
- Rozmów z uczniami, rodzicami i nauczycielami,
- Współpracę z instytucjami wspierającymi pracę szkoły.
- Relacji nauczyciele – uczniowie,
Mapa środowiskowa
czynników chroniących i czynników ryzyka w szkole
MOCNE STRONY SZKOŁY
Bezpieczeństwo i profilaktyka
·
poczucie
bezpieczeństwa uczniów;
·
uczniowie
znają alternatywne sposoby rozwiązywania sytuacji konfliktowych i radzenia sobie
ze złością i stresem,
·
uczniowie
nie mają osobistych doświadczeń z narkotykami,
·
przestrzegane
są prawa dziecka przez dorosłych w szkole,
·
uczniowie
znają normy i zasady oraz konsekwencje ich łamania,
·
większość
rodziców zna zasady obowiązujące w klasie swojego dziecka,
·
szkoła
podejmuje odpowiednie kroki w celu zapobiegania wszelkiej dyskryminacji,
·
nauczyciele
znają i wdrażają metody pracy z uczniem autystycznym,
·
opracowywane
są i propagowane procedury postępowania w sytuacjach zagrożeń oraz w sytuacjach
kryzysowych,
·
brak
akceptacji dla przemocy ze strony nauczycieli,
·
szkoła
prowadzi kampanie profilaktyczne i informacyjne na temat zasad odpowiedzialnego
korzystania z Internetu i telefonii komórkowej,
·
podejmuje
interwencje w każdym przypadku ujawnienia cyberprzemocy,
·
szkoła
wyposaża dzieci w wiedzę dotyczącą sposobów postępowania w sytuacjach
zagrożenia.
Zajęcia pozalekcyjne
·
organizowane są alternatywne sposoby spędzania
czasu wolnego, różnego rodzaju zajęcia pozalekcyjne takie jak: koła
zainteresowań, zajęcia artystyczne, zajęcia korekcyjno –kompensacyjne, zajęcia
logopedyczne.
Imprezy ogólnoszkolne
·
szkoła jest współorganizatorem
gminnego pikniku rodzinnego, balu karnawałowego, kiermaszu bożonarodzeniowego
oraz wielkanocnego,
·
zainteresowaniem
cieszą się zajęcia psychoedukacyjne, prowadzone przez pedagoga i psychologa.
Promowanie zdrowego trybu życia
·
szkoła realizuje
zadania promujące zdrowie we wszystkich aspektach (popularyzuje aktywne sposoby
czasu wolnego, propaguje zdrowy i aktywny styl życia, prowadzi edukację
prozdrowotną, wzbogaca wiedzę i umiejętności uczniów w zakresie profilaktyki,
wcześniej diagnozuje zagrożenia i przeciwdziała im, uświadamia współzależność
pomiędzy zdrowiem fizycznym i psychicznym, uświadamia odpowiedzialność za
ochronę własnego zdrowia, wdraża do przestrzegania zasad higieny osobistej i
troski o własne zdrowie), zabezpiecza doraźną pomoc medyczną,
·
współpracuje z instytucjami wspierającymi
bezpieczeństwo i ochronę dzieci (policję),
·
szkoła organizuje zajęcia poświęcone
oddziaływaniu mediów, pozwalające młodym ludziom, krytycznie oceniać
destrukcyjne wzorce medialne, wywołujące niezadowolenie z własnego wyglądu,
intencji reklam, zawartych w nim manipulacji,
·
szkoła prowadzi profilaktykę uzależnień,
Akcje charytatywne
·
uczniowie i
rodzice angażowani są w działania prospołeczne proponowane przez samorząd
szkolny.
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna
·
specjaliści
prowadzą zajęcia integrujące zespoły klasowe, zajęcia korekcyjno
–kompensacyjne, konsultacje, porady o charakterze terapeutycznym, organizowane
są cykliczne spotkania profilaktyczne z pedagogiem i psychologiem, policją,
szkoła współpracuje ściśle z poradnią psychologiczno –pedagogiczną pod kątem
bezpieczeństwa psychicznego dzieci i rozwiązywania problemów emocjonalnych i
rodzinnych,
·
specjaliści
organizują zajęcia niwelujące poziom agresji w szkole,
·
szczególną opieką objęte są dzieci ze
specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Współpraca nauczycieli z uczniami
·
większość
dzieci deklaruje ogólnie pozytywne relacje z nauczycielami, oparte na wzajemnym
szacunku i zaufaniu,
·
uczniowie,
nauczyciele i rodzice współpracują przy tworzeniu przestrzeni, w której wspólnie
ustalają normy i wartości,
·
nauczyciele
stosują w pracy metody aktywne.
Współpraca z rodzicami
·
rodzice
współorganizują imprezy i uroczystości szkolne, konkursy,
·
występują z
inicjatywą różnych form nagradzania uczniów, przeważająca liczba rodziców
uważa, że w szkole jest bezpiecznie, że dzieci są akceptowane.
Szkoła w środowisku
·
szkoła
cieszy się pozytywną opinią w środowisku lokalnym,
·
uczestniczy
w akcjach o charakterze patriotycznym, obywatelskim, charytatywnym,
·
organizuje
wycieczki historyczne, krajoznawcze, muzealne.
Mimo tych
pozytywnych cech pracy naszej szkoły, zdiagnozowano następujące grupy problemów
naszych uczniów.
Problemy dotyczące zagrożenia dla dojrzewania fizycznego
·
bierne formy spędzania czasu wolnego: Internet, gry
komputerowe, telewizja,
·
niechęć do wysiłku fizycznego,
·
niewystarczająca wiedza dzieci na temat zdrowego
odżywiania,
·
problemy dotyczące zagrożenia dla procesu dojrzewania
emocjonalnego.
Problemy dotyczące zagrożenia dla
procesu dojrzewania emocjonalnego
·
Zacieranie granic –uczniowie częściej słyszą o
prawach, a nie odpowiedzialności i obowiązkach,
·
oglądanie nieodpowiednich filmów i gier często przeznaczonych
dla osób dorosłych,
·
skupienie na sobie –ja jestem najważniejszy,
·
niska odporność na stres,
·
negatywne relacje ze znaczącymi osobami dorosłymi,
·
różne formy agresywnego zachowania, często słowne,
·
niska samoocena niektórych dzieci,
·
brak kultury osobistej, używanie wulgaryzmów,
·
lekceważenie nauki, niepowodzenia w nauce szkolnej i
związany z tym faktem brak wiary we własne siły,
·
zaburzenia psychiczne,
·
zaburzenia zachowania.
Zagrożenia dla procesu dojrzewania społecznego
·
przenoszenie do świata dzieci zjawisk typowych dla
świata młodzieży lub dorosłych (stroje, pieniądze, kult zgrabnej sylwetki),
·
rozbite rodziny –ograniczenie wpływu rodziców,
·
zagrożenia współczesnego świata: cyberprzemoc,
pedofilia, natrętna reklama,
·
problemy adaptacyjne w nowym środowisku.
Problemy zgłaszane przez nauczycieli
·
instrumentalne traktowanie nauczycieli przez
niektórych rodziców,
·
grupa dzieci z
nadpobudliwością psychoruchową i brakiem koncentracji uwagi,
·
trudność w poradzeniu sobie z zachowaniami rodziców
–roszczeniowych, krytykujących, kontrolujących,
·
trudność w utrzymaniu dyscypliny podczas lekcji,
·
trudność z poradzeniem sobie z dziećmi prezentującymi
zachowania opozycyjno –buntownicze,
·
częste nieprzygotowania dzieci do lekcji oraz nagminne
spóźnianie,
·
brak większego zainteresowania programami wychowawczo
–profilaktycznymi przeznaczonymi dla rodziców,
·
rosnąca liczba uczniów wychowujących się w rozbitych
rodzinach, co wpływa na gorsze funkcjonowanie emocjonalne dzieci.
Problemy zgłaszane przez rodziców
·
niedostatek ekonomiczny,
·
niektóre nudne i mało urozmaicone lekcje,
·
mała ilość zajęć pozalekcyjnych rozwijających
zainteresowania i uzdolnienia,
·
rodzice oczekują zdecydowanej i jednoznacznej postawy
nauczycieli dyrekcji w piętnowaniu, karaniu uczniów łamiących w rażący sposób
ogólnie przyjęte zasady,
·
wnioskują o więcej lekcji psychoedukacyjnych na temat
emocji i radzenia sobie ze stresem.
PODSTAWA PRAWNA SZKOLNEGO PROGRAMU
WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNEGO
Podstawę prawną Szkolnego Programu Wychowawczego
stanowią następujące aktualne dokumenty:
1. Konwencja o
Prawach Dziecka( Convention on the Rights of the Child) przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 20
listopada 1989r.(Dz.U.z
1991 r. Nr120, poz.526, z późn. zm., art.33).
2. Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej art. 48 ust.1, art. 54 ust. 3-4, art.70
ust.1
3. Ustawa z
dnia 14 grudnia 2016r.Prawo Oświatowe
(Dz. U. z 2020r. poz.910).
4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia
14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz
podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla
uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym
kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla
szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla
szkoły policealnej (Dz. U. z 2017r. poz. 356).
5. Rozporządzenie MEN z dnia 18 sierpnia 2015r. w
sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty
działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu
przeciwdziałania narkomani ( Dz. U. 2015, poz. 1249).
6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu
z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczególnych form działalności
wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych
uzależnieniem (Dz. U. Nr 26, poz. 226).
7. Ustawa z dnia 9 listopada 1995
r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych
(Dz. U. Nr 10, poz. 55).
8. Rozporządzenie Ministra Edukacji
Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny
w publicznych i niepublicznych
szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69 z późn. zm.)
9. Rozporządzenie Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji
pomocy psychologiczno- pedagogicznej w
publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2013 r., poz. 532).
WIZJA SZKOŁY:
Nasza szkoła stanowi miejsce, w którym ogólnoludzkie
wartości, poszanowanie odrębności każdego człowieka i służenie drugiemu
człowiekowi stanowią nadrzędną zasadę postępowania. Uczymy szacunku dla wiedzy,
oferujemy wysoki poziom kształcenia i zapewniamy dzieciom i młodzieży dostęp do
szerokiej oferty edukacyjnej na wysokim poziomie. Podejmujemy wszystkie
działania wynikające z misji szkoły tak, aby była ona miejscem w którym:
uczniowie:
- zdobywają solidną wiedzę potrzebną do kontynuowania nauki na
wyższych etapach kształcenia i funkcjonowania w nowoczesnym,
globalizującym się społeczeństwie,
- korzystają z bogatej i atrakcyjnej oferty edukacyjnej,
- mają do dyspozycji dobrą bazę lokalową,
- są świadomymi i aktywnymi uczestnikami procesu edukacyjnego i
wychowawczego,
- odnoszą sukcesy (każdy na miarę swoich możliwości) oraz rozwijają
swoje talenty
i uzdolnienia,
- chętnie i aktywnie uczestniczą w życiu szkoły.
nauczyciele:
- posiadają wysokie kwalifikacje,
- dążą do ciągłego podwyższania swojej wiedzy i umiejętności,
- stosują holistyczne i personalistyczne podejście do ucznia,
- korzystają z technologii informacyjnej i wysokiej jakości pomocy
dydaktycznych,
- identyfikują się z misją szkoły i dążą do pełnej realizacji
podejmowanych przez szkołę działań w procesie kształcenia i wychowania.
-
rodzice:
- mają wpływ na proces kształcenia i wychowania swoich dzieci,
- wspierają działania szkoły we wszystkich dziedzinach jej
funkcjonowania,
- aktywnie uczestniczą w życiu szkoły.
MISJA SZKOŁY:
Szkoła
nasza systematycznie podnosi jakość pracy we wszystkich obszarach działalności
placówki.
W naszej szkole panuje atmosfera
przyjaźni i wzajemnej akceptacji.
Dokładamy wszelkich starań, aby uczeń czuł się
pewnie i bezpiecznie oraz osiągał sukcesy
na miarę swoich możliwości.
Dążymy do tego, aby relacje pomiędzy uczniami a nauczycielami, rodzicami
a szkołą,
szkołą a środowiskiem lokalnym
były partnerskie.
Cel
ogólny i cele szczegółowe
Podstawowym celem realizacji tego programu
jest wspieranie dzieci i młodzieży w rozwoju oraz zapobieganie zachowaniom
problemowym, ryzykownym. Ważnym elementem realizacji jest kultywowanie tradycji
i ceremoniału szkoły.
CELE STRATEGICZNE:
Cele strategiczne wynikają z przeprowadzonej diagnozy środowiska
szkolnego, wniosków z ewaluacji wewnętrznej, wspólnych ustaleń członków
społeczności szkolnej, priorytetów Ministerstwa Edukacji Narodowej.
1.Rozwijanie patriotyzmu oraz zasad
poszanowania polskiego dziedzictwa kulturowego przy jednoczesnym otwarciu na
wartości kulturowe Europy i świata:
·
wprowadzenie
ucznia w rozszerzające się stopniowo kręgi życia społecznego: rodzinę, region i
ojczyznę;
·
kształtowanie
więzi z krajem ojczystym i świadomości obywatelskiej,
·
rozwijanie
poszanowania postaw prospołecznych i dobra wspólnego,
·
kształtowanie szacunku dla własnego państwa,
·
rozwijanie
aktywnego udziału w życiu społeczności szkolnej, lokalnej i państwowej,
·
kształtowanie
tożsamości narodowej i współuczestnictwa w pielęgnowaniu tradycji,
·
umożliwianie
kreatywnego uczestnictwa w wydarzeniach kulturowych i politycznych,
·
rozwijanie poczucia
odpowiedzialności oraz szacunku dla symboli narodowych,
·
kształtowanie
odpowiedniego zachowania w czasie uroczystości szkolnych, państwowych.
2. Przygotowanie do życia w
społeczeństwie –kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania, komunikowania się
z rówieśnikami i dorosłymi:
·
kształtowanie
umiejętności nawiązywania relacji z drugą osobą,
·
kształtowanie
poczucia przynależności do grupy: rodziny, klasy, szkoły, grupy rówieśniczej,
społeczności lokalnej, narodowej i międzynarodowej,
·
nauka
przestrzegania norm i zasad obowiązujących w danej grupie,
·
uczenie
zasad kulturalnego zachowania,
·
uczenie
zaspokajania potrzeb w sposób akceptowany społecznie,
·
uczenie
akceptowania zmian w środowisku społecznym,
·
uczenie
poszanowania mienia wspólnego,
·
adaptacja nowych
osób w środowisku szkolnym,
·
nabycie
umiejętności proszenia o pomoc, także rówieśników,
·
kształtowanie
postawy troski o innych i działania na ich rzecz.
3.Kształtowanie prawidłowych postaw
prozdrowotnych.
·
poznawanie
siebie, śledzenie przebiegu swojego rozwoju,
·
identyfikowanie i rozwiązywanie problemów
zdrowotnych,
·
zrozumienie,
czym jest zdrowie, od czego zależy, dlaczego i jak należy o nie dbać,
·
rozwijanie poczucia
odpowiedzialności za zdrowie własne i innych ludzi,
·
wzmacnianie
poczucia własnej wartości i wiary w swoje możliwości,
·
rozwijanie
umiejętności osobistych i społecznych sprzyjających dobremu samopoczuciu i
pozytywnej adaptacji do zadań i wyzwań codziennego życia,
·
przygotowanie
się do uczestnictwa w działaniach na rzecz zdrowia i tworzenia zdrowego
środowiska w domu, szkole, miejscu pracy, społeczności lokalnej.
4. Dbanie o bezpieczeństwo w sieci
(kształtowanie umiejętności korzystania z mediów, portali i urządzeń
komputerowych):
·
upowszechnianie
zasad bezpiecznego i właściwego zachowywania się w Internecie, głównie poprzez promowanie
internetowej etykiety,
·
wyrobienie postawy
dystansu wobec przekazów elektronicznych i krytycyzmu wobec treści informacji,
·
wyrabianie
umiejętności klasyfikowania i wartościowania wiadomości zdobytych w Internecie,
·
uświadomienie uczniom faktu, że anonimowość w
sieci jest tylko pozorna,
·
pokazanie korzyści
wypływających z właściwego korzystania z sieci,
·
uświadomienie
rodzicom ich decydującej roli w zakresie kontroli nad sposobami korzystania przez
dziecko z Internetu,
·
zapoznanie rodziców
ze sposobami kontrolowania i ograniczania dostępu dziecka do wybranych
,niepożądanych treści,
·
promowanie wśród
uczniów, rodziców i nauczycieli akcji i programów o różnym zasięgu na rzecz
bezpiecznego Internetu,
·
uczulenie
nauczycieli na problem bezpieczeństwa dzieci w sieci.
5. Rozwijanie i wspieranie
działalności wolontariackiej:
·
rozwijanie
wśród młodzieży postawy zaangażowania na rzecz potrzebujących pomocy,
otwartości i wrażliwości na potrzeby innych, życzliwości i bezinteresowności,
· aktywne
działanie w obszarze pomocy koleżeńskiej,
· wypracowanie
systemu włączania młodzieży do działań o charakterze wolontariackim,
· wykorzystanie
ich umiejętności i zapału w pracach na rzecz szkoły i środowiska szkolnego;
· łączenie
na poziomie szkoły i jej otoczenia młodzieży chętnej do niesienia pomocy z
osobami i środowiskami pomocy tej oczekującymi;
· wspieranie
ciekawych inicjatyw młodzieży szkolnej.
6. Pomoc w planowaniu własnej ścieżki życiowej.
· pomaganie
uczniom w trafnym wyborze zawodu i drogi dalszego kształcenia oraz określenia
własnych predyspozycji;
· przygotowanie
uczniów do świadomego wyboru dalszej drogi życiowej, świadomego wyboru szkoły,
zawodu, zakładu pracy;
· kształcenie
umiejętności analizy swoich mocnych i słabych stron;
· wyzwalanie
wewnętrznego potencjału uczniów;
· rozwijanie
umiejętności pracy zespołowej i współdziałania w grupie;
· przełamywanie
barier emocjonalnych;
· wyrabianie
szacunku dla samego siebie;
· planowanie
własnego rozwoju;
7. Budowanie wzajemnych relacji w społeczności
szkolnej opartych na zaufaniu i życzliwości.
· zapewnienie
dobrej atmosfery pełnej zaufania i przyjaznych relacji między uczniami
-nauczycielami –rodzicami i środowiskiem lokalnym;
· tworzenie
warunków do partnerskiej współpracy między wszystkimi członkami społeczności
szkolnej;
· kształtowanie
postawy dialogu, umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów.
SYLEWTKA ABSOLWENTA
Dążeniem Szkoły Podstawowej w Osiedlu
Niewiadów jest przygotowanie uczniów do efektywnego funkcjonowania w życiu
społecznym oraz podejmowania samodzielnych decyzji w poczuciu odpowiedzialności
za własny rozwój. Uczeń kończący szkołę,
posiada następujące cechy:
·
rozumiał potrzebę bycia asertywnym,
·
był tolerancyjny,
·
miał poczucie własnej godności i wartości
·
potrafił pracować w zespole,
·
umiał właściwie oceniać własne możliwości,
·
był odpowiedzialny i samokrytyczny,
·
potrafił rozwijać własne zainteresowania,
·
był przygotowany do życia we współczesnym
społeczeństwie,
·
znał zasady uczestnictwa w życiu publicznym,
·
cenił kulturę języka i właściwie jej przestrzegał,
·
właściwie reagował na negatywne zjawiska i przejawy
zła,
·
promował zdrowy styl życia,
·
był świadomy odpowiedzialności za stan środowiska
naturalnego,
·
dostrzegał dziedzictwo kulturowe i historyczne
regionu i kraju,
·
był dobrze przygotowany do następnego etapu nauki,
·
korzysta z różnych źródeł wiedzy i informacji,
racjonalnie wykorzystuje narzędzia i technologie informatyczne.
Strategia
wychowawczo-profilaktyczna szkoły
Działalność wychowawcza w
szkole i placówce polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz
wspomaganiu ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na
osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:
- fizycznej- ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia i wychowanka wiedzy i
umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i
podejmowania zachowań prozdrowotnych,
- psychicznej- ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej,
osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i
witalności, ukształtowanie postaw sprzyjających rozwijaniu własnego
potencjału, kształtowanie środowiska sprzyjających rozwojowi uczniów,
zdrowiu i dobrej kondycji psychicznej,
- społecznej- ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu
społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm
społecznych oraz dokonywania wyborów, a także doskonaleniu umiejętności
wypełniania ról społecznych,
- aksjologicznej- ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu
wartości, w tym docenianie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu
istnienia.
Działalność
wychowawcza obejmuje w szczególności:
- współdziałanie całej
społeczności szkoły na rzecz kształtowania u uczniów wiedzy, umiejętności
i postaw określonych w sylwetce absolwenta,
- kształtowanie
hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie i odpowiedzialność za własny
rozwój należą do jednych z najważniejszych wartości w życiu, a decyzje w
tym zakresie podejmowane są w poczuciu odpowiedzialności za siebie i
innych,
- współpracę z rodzicami
lub opiekunkami uczniów w celu budowania spójnego systemu wartości oraz
kształtowania postaw prozdrowotnych i promowania zdrowego stylu życia oraz
zachowań proekologicznych,
- wzmacnianie wśród
uczniów i wychowanków więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną,
- kształtowanie
przyjaznego klimatu w szkole lub placówce, budowanie prawidłowych relacji
rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, wychowanków i
wychowawców, a także nauczycieli , wychowawców i rodziców, w tym
wzmacnianie więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami i wychowawcami,
- doskonalenie
umiejętności nauczycieli i wychowawców w zakresie budowania podmiotowych
relacji z uczniami oraz ich rodzicami lub opiekunami oraz warsztatowej
pracy z grupą uczniów,
- wzmacnianie kompetencji
wychowawczych nauczycieli i wychowawców oraz rodziców lub opiekunów,
- kształtowanie u uczniów
postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach z
zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu
społecznym,
- przygotowanie uczniów
do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej i światowej,
- wspieranie edukacji
rówieśniczej i programów rówieśniczych mających na celu modelowanie postaw
prozdrowotnych i prospołecznych.
Działalność edukacyjna w
szkole polega na stałym poszerzaniu i ugruntowaniu wiedzy i umiejętności u
uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców z
zakresu promocji zdrowia i zdrowego stylu życia.
Działalność
edukacyjna obejmuje w szczególności:
- poszerzenie wiedzy
rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców na temat prawidłowości
rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, rozpoznawania
wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji
psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, a
także suplementów diet i leków w celach innych niż medyczne oraz
postępowania w tego typu przypadkach,
- rozwijanie i
wzmacnianie umiejętności psychologicznych i społecznych uczniów,
- kształtowanie u uczniów
umiejętności życiowych, w szczególności samokontroli, radzenia sobie ze
stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji,
- kształtowanie
krytycznego myślenia i wspomaganie uczniów i wychowanków w konstruktywnym
podejmowaniu decyzji w sytuacjach trudnych, zagrażających prawidłowemu
rozwojowi i zdrowemu życiu,
- prowadzenie
wewnątrzszkolnego doskonalenia kompetencji nauczycieli i wychowawców w
zakresie rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających,
substancji psychoaktywnych, psychotropowych oraz podejmowania szkolnej
interwencji profilaktycznej,
- doskonalenie
kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie profilaktyki używania
środków odurzających, substancji psychoaktywnych, norm rozwojowych i
zaburzeń zdrowia psychicznego wieku rozwojowego.
Działalność informacyjna
w szkole polega na dostarczaniu rzetelnych i aktualnych informacji,
dostosowanych do wieku oraz możliwości psychofizycznych odbiorców, na temat
zagrożeń i rozwiązywania problemów związanych z używaniem środków odurzających,
skierowanych do uczniów ich rodziców, a także nauczycieli i wychowawców
oraz innych pracowników szkoły.
Działalność
informacyjna obejmuje w szczególności:
- dostarczanie aktualnych
informacji nauczycielom, wychowawcom i rodzicom na temat skutecznych
sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych związanych z
przeciwdziałaniem używaniu środków odurzających, substancji
psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych i
innych zagrożeń cywilizacyjnych,
- udostępnienie
informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków,
ich rodziców lub opiekunów w przypadku używania środków odurzających,
substancji psychotropowych, środków zastępczych,
- przekazanie informacji
uczniom , ich rodzicom oraz nauczycielom konsekwencji prawnych związanych
z naruszeniem przepisów z ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu
narkomanii,
- informowanie uczniów
oraz ich rodziców o obowiązujących procedurach postępowania nauczycieli i
wychowawców oraz o metodach współpracy szkół i placówek z Policją w
sytuacjach zagrożenia narkomanią.
Działalność
profilaktyczna w szkole polega na realizowaniu działań z zakresu profilaktyki
uniwersalnej, selektywnej i wskazującej.
Działalność
profilaktyczna obejmuje:
- wspieranie
wszystkich uczniów w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia oraz
podejmowanie działań, których celem jest ograniczenie zachowań
ryzykownych,
- wspieranie
uczniów, którzy ze względu na swoją sytuację rodzinną, środowiskową lub
uwarunkowania biologiczne są w wyższym stopniu narażeni na ryzyko zachowań
ryzykownych,
- wspieranie
uczniów, u których rozpoznano wczesne objawy używania środków
odurzających.
Działania
te obejmują w szczególności:
- realizowanie
wśród uczniów oraz ich rodziców programów profilaktycznych i promocji
zdrowia psychicznego dostosowanych do potrzeb indywidualnych i grupowych
oraz realizowanych celów profilaktycznych, rekomendowanych w ramach
systemu rekomendacji, o którym mowa w Krajowym Programie Narkomanii,
- przygotowanie
oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, jako
alternatywnej pozytywnej formy działalności zaspakajającej ważne potrzeby,
w szczególności potrzebę podniesienia samooceny, sukcesu, przynależności i
satysfakcji życiowej,
- kształtowanie
i wzmacnianie norm przeciwnych używaniu środków odurzających, substancji
psychoaktywnych przez uczniów, a także norm przeciwnych podejmowaniu
innych zachowań ryzykownych,
- doskonalenie
zawodowe nauczycieli w zakresie realizacji szkolnej interwencji
profilaktycznej w przypadku podejmowania przez uczniów zachowań
ryzykownych.
W bieżącym roku szkolnym
najważniejsze działania w pracy wychowawczej są ukierunkowane na:
- współpraca
z rodzicami lub opiekunami uczniów
w celu budowania postawy prozdrowotnej i zdrowego stylu życia,
- kształtowanie
hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie należy do jednych z
najważniejszych wartości w życiu,
- wzmacnianie
wśród uczniów więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną,
- kształtowanie
przyjaznego klimatu w szkole, budowanie prawidłowych relacji uczniów i
nauczycieli, a także nauczycieli i rodziców w tym wzmacnianie więzi z
rówieśnikami oraz nauczycielami,
- doskonalenie
umiejętności nauczycieli w zakresie budowania podmiotowych relacji z
uczniami oraz warsztatowej pracy z grupą uczniów,
- wzmacnianie
kompetencji wychowawczych nauczycieli oraz rodziców,
- rozwijanie
i wspieranie działalności woluntarystycznej,
- wspieranie
edukacji rówieśniczej i programów rówieśniczych mających na celu
modelowanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych.
Działania
profilaktyczne w ramach działalności, z zakresu profilaktyki uniwersalnej,
selektywnej i wskazującej, obejmują w szczególności:
·
realizowanie wśród uczniów oraz ich rodziców programów
profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego,
·
kształtowanie i wzmacnianie norm przeciwnych
używaniu środków i substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych
substancji psychoaktywnych przez uczniów, a także norm przeciwnych podejmowaniu
innych zachowań ryzykownych,
·
doskonalenie zawodowe nauczycieli w zakresie
realizacji szkolnej interwencji profilaktycznej,
·
angażowanie uczniów w procesy podejmowania decyzji w
szkole, aktywizacja SU i innych form działalności uczniowskiej,
·
tworzenie warunków do uspołeczniania szkoły i
poszerzenie współpracy z instytucjami i podmiotami, które mogą wspierać
działania szkoły,
·
niebezpieczeństwa związane z nadużywaniem komputera
,Internetu, telefonów komórkowych i
telewizji,
·
wzmacnianie poczucia własnej wartości uczniów,
podkreślanie pozytywnych doświadczeń życiowych, pomagającym młodym ludziom
ukształtować pozytywną tożsamość,
·
uczenie sposobów wyrażania własnych emocji i
radzenia sobie ze stresem.
STRUKTURA ODDZIAŁYWAŃ
WYCHOWAWCZYCH
1.
Rada Pedagogiczna
·
diagnozuje sytuację wychowawczą w szkole,
·
prognozuje potrzeby szkoły w zakresie oddziaływań
wychowawczych profilaktycznych,
·
opracowuje projekt programu wychowawczo- profilaktycznego
i uchwala go w porozumieniu z Radą Rodziców,
·
proponuje zmiany w zatwierdzonych planach pracy
dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,
·
ocenia stan wychowania i dydaktyki w szkole,
·
opracowuje i zatwierdza dokumenty i procedury
postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i
przestępczością,
·
uczestniczy w realizacji szkolnego programu
wychowawczo- profilaktycznego,
·
uczestniczy w ewaluacji szkolnego programu
wychowawczo profilaktycznego.
2.
Dyrektor
·
nadzoruje i kontroluje pracę wychowawczą i
profilaktyczną w szkole,
·
sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki
harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
dba o prawidłowy poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły,
·
inspiruje nauczycieli do poprawy istniejących lub
wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu
innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych i metodycznych, których
celem jest rozwijanie kompetencji uczniów,
·
stwarza warunki do działania w szkole:
wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, a w szczególności organizacji
harcerskich, którym celem statutowym jest działalność wychowawcza, opiekuńcza
lub dydaktyczna,
·
współpracuje z zespołem wychowawców, pedagogiem,
psychologiem szkolnym, oraz Samorządem Uczniowskim, wspomaga nauczycieli w
realizacji zadań,
·
czuwa nad realizacją obowiązku szkolnego,
·
nadzoruje zgodność działania szkoły ze statutem, w
tym dba o przestrzeganie zasad oceniania, praw uczniów, kompetencji organów
szkoły,
·
nadzoruje realizację szkolnego programu wychowawczo-
profilaktycznego,
·
współpracuje z Samorządem Uczniowskim w
rozwiązywaniu konfliktów dotyczących spraw uczniów i nauczycieli,
·
współpracuje z Radą Rodziców w zakresie tworzenia
planów pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,
·
współpracuje z Radą Rodziców w zakresie pomocy
wychowawczej i materialnej dla uczniów.
3.
Rodzice
· współpracują z wychowawcami klas i innymi nauczycielami uczącymi w
klasie,
· mają prawo do uzyskiwania rzetelnej informacji dotyczącej postępów w
nauce i zachowaniu swojego dziecka,
· współtworzą szkolny program wychowawczo- profilaktyczny,
· uczestniczą w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły,
· uczestniczą w zebraniach organizowanych przez szkołę,
· klasowe Rady Rodziców reprezentują opinie wszystkich rodziców w Radzie
Rodziców,
· Rada Rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną uchwala program
wychowawczo- profilaktyczny,
· pomagają w organizowaniu imprez klasowych i szkolnych,
· wspierają działania innowacyjne szkoły poprzez własną pracę i pomoc
materialną.
4. Samorząd Uczniowski
·
reprezentuje
całą społeczność uczniowską i każdego ucznia indywidualnie,
·
współpracuje
z dyrekcją szkoły, nauczycielami, administracją szkolną, poszczególnymi
klasami, rodzicami i środowiskiem lokalnym,
·
uczestniczy
w uchwalaniu Statutu Szkoły oraz współdecyduje o życiu i pracy szkoły,
·
jest
inspiratorem i organizatorem życia kulturalnego uczniów szkoły, działalności
oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i
możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem,
·
uczy
zachowań społecznych poprzez realizację podjętych działań,
·
uczy
postaw obywatelskich, rozwija cechy i umiejętności przywódcze,
·
podejmuje
akcje na rzecz pomocy kolegom oraz osobom potrzebującym,
·
dba
o dobre imię szkoły oraz wzbogaca jej tradycję,
·
podejmuje
działania z zakresu wolontariatu.
5. Wychowawcy klas
· diagnozują sytuację wychowawczą w klasie,
· rozpoznają indywidualne potrzeby uczniów,
· na podstawie dokonanego rozpoznania oraz celów i zadań określonych w
Szkolnym Programie Wychowawczo- Profilaktycznym opracowują plan pracy
wychowawczej dla klasy, uwzględniając specyfikę funkcjonowania zespołu
klasowego i potrzeby uczniów,
· przygotują sprawozdanie z realizacji planu pracy wychowawczej i wnioski
do dalszej pracy,
· zapoznają uczniów i ich rodziców ze Statutem Szkoły , wszystkimi regułami
obowiązującymi w placówce i obowiązującymi zwyczajami i tradycjami szkoły,
· są członkami zespołu wychowawców i wykonują zadania zlecone przez
przewodniczącego zespołu,
· oceniają zachowanie uczniów swojej klasy, zgodnie z obowiązującymi
procedurami,
· współpracują z innymi nauczycielami uczącymi w klasie, rodzicami,
pedagogiem szkolnym oraz specjalistami pracującymi z uczniami o specjalnych
potrzebach,
· wspierają uczniów potrzebujących pomocy, znajdujących się w trudnej
sytuacji,
· rozpoznają oczekiwania swoich uczniów i ich rodziców,
· dbają o dobre relacje uczniów w klasie,
· zapoznaje uczniów z tradycjami szkoły i obrzędowością,
· kontrolują realizację zadań i podjętych zobowiązań klasy,
· wspólnie z Radą Rodziców planują imprezy klasowe, wycieczki, formy pracy
pozalekcyjnej.
5.
Nauczyciele
· współpracują z wychowawcami klas w realizacji zadań wychowawczych, uczestniczą
w realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo- Profilaktycznego,
· reagują na obecność w szkole osób obcych, które swoim zachowaniem
stwarzają zagrożenie dla ucznia,
· przestrzegają obowiązujących w szkole procedur postępowania w sytuacjach
zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością,
· informują wychowawcę klasy o wszystkich problemach uczniów związanych z
postępami w nauce i zachowaniu,
· uczestniczą w imprezach organizowanych przez daną klasę, bliżej poznając
uczniów,
· wspierają pracę uczniów uzdolnionych z danego przedmiotu, przygotowując
ich do konkursów i olimpiad,
· prowadzą konsultacje dla uczniów i rodziców,
· udzielają pomocy uczniom słabszym z danego przedmiotu oraz w
przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,
· kształcą i wychowują w duchu patriotyzmu i demokracji,
6.
Pedagog szkolny / psycholog szkolny
· wspomaga pracę wychowawcy klasy,
· diagnozuje środowisko wychowawcze uczniów,
· prowadzi programy socjoterapeutyczne i profilaktyczne,
· udziela pomocy uczniom w rozwiązywaniu trudności,
· uczestniczy w imprezach klasowych, wycieczkach, wyjazdach,
· współpracuje z rodzicami uczniów wymagających specjalnej troski
wychowawczej lub stałej opieki,
· współpracuje z Radą Rodziców w organizowaniu imprez szkolnych,
· współpracuje z placówkami wspierającymi proces dydaktyczno- wychowawczy
szkoły i poszerzającymi zakres działań o charakterze profilaktycznym w tym z
poradnią psychologiczno pedagogiczną.
7.
Doradca zawodowy
·
określa predyspozycje zawodowe uczniów,
·
wspiera w
decyzji o wyborze drogi życiowej
Harmonogram
działań:
Klasy
I– III Edukacja wczesnoszkolna
Edukacja wczesnoszkolna obejmuje pierwsze trzy lata
nauki dziecka w szkole i ma za zadanie stopniowo przygotować dziecko do
uczestnictwa w życiu społeczności szkolnej i środowiska lokalnego, a w dalszej
perspektywie – do pełnoprawnego uczestnictwa w życiu społecznym.
Cele wychowania
i sposób ich realizacji w niższych klasach szkoły podstawowej powinny być
dostosowane do indywidualnych możliwości intelektualnych, emocjonalnych,
społecznych i zdrowotnych dziecka będącego w młodszym wieku szkolnym.
Zakres wiadomości i umiejętności, jakimi ma dysponować
uczeń kończący klasę III szkoły podstawowej oraz postaw, które ma przejawiać,
ustalono tak, aby nauczyciel mógł organizować odpowiednie sytuacje
dydaktyczno-wychowawcze w przeciętnych warunkach edukacyjnych. Jest to ważne
założenie, gdyż wiadomości, umiejętności i postawy ukształtowane w klasach I– III szkoły podstawowej stanowią bazę i
punkt wyjścia do prowadzenia procesu wychowawczo- -profilaktycznego na dalszych
etapach kształcenia.
Realizacja
celów wychowania i profilaktyki na I etapie kształcenia powinna być tak
zorganizowana, aby wszyscy uczniowie, niezależnie od poziomu ich rozwoju
psychofizycznego, mieli możliwość zrozumienia podstawowych procesów społecznych
zachodzących w najbliższym i dalszym otoczeniu oraz przejawiania adekwatnego do
danej sytuacji zachowania.
Obszary
|
Zadania
|
Sposób realizacji
|
Zdrowie – edukacja
zdrowotna
|
Zapoznanie z
podstawowymi zasadami dbałości o zdrowie własne i innych, kształtowanie
umiejętności kreowania środowiska sprzyjającego zdrowemu stylowi życia.
Zapoznanie z
zasadami zdrowego, racjonalnego odżywiania się, higieny osobistej i aktywności
fizycznej.
Przygotowanie do
podejmowania działań mających na celu zdrowy styl życia w aspekcie fizycznym
i psychicznym.
Kształtowanie postawy odpowiedzialności za
własne zdrowie.
Rozwijanie umiejętności podejmowania działań
na rzecz ochrony przyrody w swoim środowisku.
Kształtowanie umiejętności analizy zjawisk
przyrodniczych, rozumowania przyczynowo-skutkowego.
Uświadomienie
wpływu przyrody nieożywionej na życie ludzi, zwierząt i roślin.
Kształtowanie wytrwałości w działaniu i
dążeniu do celu, umiejętności adekwatnego zachowania się w sytuacjach
zwycięstwa i porażki.
Promowanie,
zapobieganie i kształtowanie umiejętności przestrzegania procedur związanych
z bezpieczeństwem w czasie epidemii w związku z COVID- 19.
|
-zajęcia
warsztatowe prowadzone przez pielęgniarkę,
- zajęcia z
edukacji wczesnoszkolnej,
- gimnastyka
korekcyjna,
- wycieczki po
najbliższej okolicy,
- pogadanki z
pielęgniarką i specjalistami,
- procedury,
|
Relacje – kształtowanie postaw społecznych
|
Kształtowanie
podstawowych umiejętności komunikacyjnych.
Rozwijanie umiejętności formułowania
prostych wniosków na podstawie obserwacji i własnych doświadczeń.
Kształtowanie umiejętności przestrzegania
obowiązujących reguł.
Kształtowanie umiejętności nawiązywania i
podtrzymywania relacji z rówieśnikami, rozpoznawania ich potrzeb, zgodnej
współpracy z innymi, z zachowaniem obowiązujących norm i reguł kultury
osobistej.
Przygotowanie do sprawiedliwego i uczciwego
oceniania zachowania własnego i innych ludzi.
Zapoznanie z podstawowymi prawami i
obowiązkami wynikającymi z roli ucznia oraz członka szkolnej społeczności,
rodziny i kraju.
Rozwijanie empatii, umiejętności
podejmowania działań mających na celu pomoc słabszym i potrzebującym,
umiejętności rozwiązywania konfliktów i sporów.
Kształtowanie u
uczniów prawidłowego gospodarowania środkami finansowymi oraz sposobami ich
oszczędzania.
|
- zajęcia z
edukacji wczesnoszkolnej,
- udział w uroczystościach
szkolnych i religijnych,
- ślubowanie
klas 1,
- wycieczki,
- zajęcia
integrujące,
|
Kultura –
wartości, normy, wzory zachowań
|
Kształtowanie
umiejętności właściwego komunikowania się w różnych sytuacjach społecznych,
dbałość o język i kulturę wypowiadania się.
Kształtowanie umiejętności analizy prostych
sytuacji wychowawczych, odróżniania dobra od zła.
Kształtowanie gotowości do uczestnictwa w
kulturze, poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, a także
poszanowania innych kultur i tradycji, określanie swojej przynależności
kulturowej poprzez kontakt z wybranymi dziełami sztuki, zabytkami i tradycją
w środowisku rodzinnym, szkolnym i lokalnym.
Uczestniczenie w
życiu kulturalnym środowiska rodzinnego, szkolnego, lokalnego oraz
wydarzeniach organizowanych przez najbliższą społeczność.
Kształtowanie wrażliwości estetycznej
poprzez kontakt z dziełami literackimi i wytworami kultury.
Zapoznanie z wybranymi dziełami architektury
i sztuk plastycznych należących do polskiego i europejskiego dziedzictwa
kultury.
Kształtowanie
postaw wyrażających szacunek dla ludzi, niezależnie od religii, statusu
materialnego, wieku, wyglądu, poziomu rozwoju intelektualnego i fizycznego
oraz respektowanie ich praw, podejmowanie działań w celu zapobiegania
dyskryminacji.
Inspirowanie do podejmowania aktywności i
inicjatyw oraz pracy zespołowej, wspomaganie działań służących kształtowaniu
własnego wizerunku i otoczenia.
Przygotowanie do radzenie sobie w sytuacjach
codziennych wymagających umiejętności praktycznych, budzenie szacunku dla
pracy ludzi różnych zawodów.
Przygotowanie do podejmowania działań
mających na celu identyfikowanie i rozwijanie własnych zainteresowań.
Wstępne kształtowanie postaw wyrażających
szacunek do symboli i tradycji narodowych oraz tradycji związanych z rodziną,
szkołą i społecznością lokalną.
Kształtowanie umiejętności wyrażania
własnych emocji w różnych formach ekspresji.
Kształtowanie poczucia własnej wartości
dziecka, podtrzymywanie ciekawości poznawczej, rozwijanie kreatywności i
przedsiębiorczości oraz brania odpowiedzialności za swoje decyzje i
działania.
Kształtowanie świadomości odmienności osób
niepełnosprawnych, innej narodowości, wyznania, tradycji kulturowej oraz ich
praw.
|
- organizacja
szkolnych imprez okolicznościowych,
- uroczyste
obchody świąt narodowych, ważnych wydarzeń z życia szkoły,
- zajęcia
edukacji wczesnoszkolnej,
- współpraca z
GOK,
- organizowanie
konkursów, wystaw,
- zajęcia
psychoedukacyjne,
- spotkania z
osobami znanymi w naszej gminie
|
Bezpieczeństwo – profilaktyka zachowań ryzykownych
(problemowych)
|
Zapoznanie z
podstawowymi zasadami bezpieczeństwa w różnych sytuacjach życiowych.
Właściwego
zachowania się w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia oraz sytuacjach
nadzwyczajnych.
Kształtowanie umiejętności wyszukiwania,
porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł ,kształtowanie,
korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych, kształtowanie
świadomości negatywnego wpływu pracy przy komputerze na zdrowie i kontakty
społeczne oraz niebezpieczeństw wynikających z anonimowości kontaktów,
respektowanie ograniczeń dotyczących korzystania z komputera, internetu i
multimediów.
Przygotowanie do
bezpiecznego i rozsądnego korzystania z narzędzi i urządzeń technicznych, bezpiecznego
organizowania zajęć ruchowych i poruszania się po drogach.
Przygotowanie do bezpiecznego korzystania ze
środków komunikacji, zapobiegania i przeciwdziałania sytuacjom problemowym.
Kształtowanie umiejętności utrzymywania ładu
i porządku wokół siebie, w miejscu nauki i zabawy.
|
- edukacja
wczesnoszkolna,
- zajęcia z
informatyki,
- zajęcia z
gimnastyki korekcyjnej,
|
Klasy
IV-VIII
Obszary
|
Zadania
|
Sposoby realizacji
|
Osoby
odpowiedzialne
|
Zdrowie- edukacja prozdrowotna
|
. Wzbogacenie wiedzy dotyczącej zdrowego i
higienicznego stylu życia oraz zagrożeń dla zdrowia:
- propagowanie
wiedzy dotyczącej zdrowego stylu życia( higieny pracy, nauki i odpoczynku,
odżywiania się),
-kształtowanie
świadomości własnego ciała z uwzględnieniem zmian fizycznych i psychicznych w
okresie dojrzewania,
- kształtowanie
świadomości dotyczącej wykorzystania ruchu w życiu człowieka jako skutecznego
sposobu dbania o zdrowie psychiczne,
- uświadamianie
skutków zagrożeń cywilizacyjnych,
- rozpowszechnianie
wiedzy dotyczącej konstruktywnych metod radzenia sobie z stresem.
Ukształtowanie poczucia odpowiedzialności za własne
zdrowie:
- uświadomienie zdrowotnych konsekwencji
własnych decyzji na przykładach zachowań ryzykownych,
- ukształtowanie
postawy wstrzemięźliwości i niezależności.
Wyrobienie nawyków i umiejętności sprzyjających
zachowaniu zdrowia:
- uświadamianie
znaczenia higieny osobistej,
- promowanie
aktywnych i atrakcyjnych form zagospodarowania czasu wolnego,
- propagowanie
zasad udzielania pierwszej pomocy.
Promowanie, zapobieganie i kształtowanie
umiejętności przestrzegania procedur związanych z bezpieczeństwem w szkole w
czasie epidemii w związku z COVID- 19.
|
- zajęcia
warsztatowe
- lekcje
biologii,
- przyrody,
- wychowanie do
życia w rodzinie,
-edukacja dla
bezpieczeństwa,
- wychowanie
fizyczne,
- wychowanie do
życia w rodzinie,
- zajęcia z
wychowawcą,
- pokazy
udzielania pierwszej pomocy,
- spotkania z
pielęgniarką
- udział w
programie edukacyjnym ,, Trzymaj formę”,
- zajęcia
pozalekcyjne umożliwiające prawidłowy rozwój psychofizyczny, ze szczególnym
uwzględnieniem różnorodnych form zajęć sportowych.
- procedury,
- lekcje
wychowawcze,
- pogadanki z
pielęgniarką i specjalistami.
|
- nauczyciele
biologii, wychowania fizycznego, wychowania do życia w rodzinie, edukacji dla
bezpieczeństwa,
- wychowawcy,
- pielęgniarka,
- dyrekcja
- koordynator
ds. promocji zdrowia,
- wychowawcy
|
Przygotowanie do podejmowania i pełnienia ról
społecznych i obywatelskich
|
Znajomość i przestrzeganie norm współżycia
społecznego:
- promowanie
zasad kulturalnego zachowania się w relacjach społecznych,
- kształtowanie poszanowania
cudzych praw i potrzeb,
- wzbogacenie
wiedzy dotyczącą ról społecznych, hierarchii i powszechnie akceptowanych
wartości.
Doskonalenie kompetencji emocjonalnych i
społecznych:
- wdrażanie do
rozpoznawania emocji i uczuć,
- rozwijanie
wrażliwości społecznej i wrażliwości do empatii,
- wdrażanie do
wyrażania uczuć, komunikowania własnych potrzeb i wywierania wpływu na innych
ludzi w sposób akceptowany społecznie,
- kształcenie
umiejętności współpracy w zespole rówieśniczym i dorosłymi,
- kształtowanie
umiejętności efektywnego zachowania się w sytuacjach trudnych, ryzykownych i
konfliktowych.
Znajomość zasad funkcjonowania szkoły:
- zapoznanie
uczniów i ich rodziców ze Statutem Szkoły, Szkolnym Programem
Wychowawczo-Profilaktycznym,
- uświadamianie
praw i obowiązków uczniów oraz rodziców w szkole, życiu rodzinnym i
społeczeństwie
- tworzenie
zwyczajów i tradycji szkoły.
Wytworzenie potrzeby aktywnego udziału w życiu
szkoły, stymulowania postaw prospołecznych:
- kształtowanie
poczucia przynależności do wspólnoty klasowej i szkolnej, pozytywnego
wizerunku szkoły i akceptacji obowiązków szkolnych,
- tworzenie
zwyczajów i tradycji szkoły,
- kształtowanie
poczucia współodpowiedzialności za grupę i umiejętności funkcjonowania w
niej,
- wdrażanie do
poszanowania mienia społecznego.
Kreowanie pożądanych postaw wobec obowiązków:
-zapoznanie
uczniów z ich prawami i obowiązkami szkolnymi i społecznymi,
- monitorowanie
obowiązku szkolnego,
- kształtowanie
pożądanych postaw wobec obowiązków szkolnych poprzez przestrzeganie procedur
zawartych w Statucie Szkoły.
|
- zajęcia z
wychowawcą,
- zajęcia
warsztatowe i integracyjne,
-wychowanie do życia w rodzinie,
- zajęcia
pozalekcyjne i sportowe,
- wycieczki,
imprezy klasowe i szkolne,
- zawody
sportowe i konkursy,
- działalność
SU,
- zajęcia z
wychowawcą,
- zebrania z
rodzicami,
- wybory
samorządu szkolnego i klasowego,
- ślubowanie
klas 1,
- lekcje WOS,
- działalność
SU,
- działalność
wolontariatu,
|
- wychowawcy,
- nauczyciele
przedmiotów,
- pedagog,
- doradca
zawodowy,
- wychowawcy,
- nauczyciele
przedmiotów,
- pedagog,
psycholog,
- opiekun SU,
|
Kształtowanie postaw patriotycznych
|
Rozpowszechnienie wiedzy o historii i kulturze
własnego regionu i kraju:
- wzbogacenie
wiedzy o regionie i kraju,
- zaznajamianie
z tradycjami, historią i kulturą narodową.
Rozwój poczucia tożsamości narodowej i więzi z tradycjami
narodowymi:
- kształtowanie
przywiązania do kraju i jego kulturowego dziedzictwa,
- wpajanie
patriotyzmu lokalnego,
- kształtowanie
tożsamości narodowej przy jednoczesnym otwarciu na wartości kultury Europy,
- wpajanie
szacunku wobec symboli, tradycji i miejsc pamięci narodowej,
- kształtowanie
potrzeby celebrowania świąt narodowych i lokalnych oraz uczestniczenie w
nich,
- kształtowanie
nawyku właściwych postaw podczas uroczystości i eksponowania symboli
narodowych i państwowych.
|
- organizacja
szkolnych imprez okolicznościowych,
- uroczyste
obchody świąt narodowych, ważnych wydarzeń historycznych, religijnych,
-konkursy,
wystawy,
- lekcje
historii, plastyki, geografii, języka polskiego, zajęcia z wychowawcą, WOS,
- wycieczki,
|
- wychowawcy,
- nauczyciele
historii, WOS, geografii, plastyki,
języka
polskiego, języków obcych, informatyki,
- opiekun SU
|
Kształtowanie postaw i nawyków proekologicznych
|
Uświadomienie cywilizacyjnych zagrożeń dla człowieka
i przyrody:
- propagowanie
wiedzy dotyczącej środowiska przyrodniczego,
- tworzenie
warunków do poznawania współzależności między różnymi elementami środowiska
naturalnego oraz rozumienia przyczyn skutków ingerencji człowieka w świat
przyrody,
- ukazywanie
celowości przeprowadzenia akcji ekologicznych.
Wypracowanie poszanowania dla środowiska
przyrodniczego:
- kształtowanie
poczucia odpowiedzialności za stan przyrody; troski o jej przyszłość,
- motywowanie do
uczestnictwa w ochronie środowiska
naturalnego.
Osobiste zaangażowanie w działania proekologiczne:
- wdrażanie do
samodzielnego poszukiwania informacji o zagrożeniach środowiska w najbliższej
okolicy, nawyków proekologicznych,
- promowanie i
kształtowanie
- inicjowanie i
realizowanie działań korzystnych dla środowiska naturalnego w najbliższym
otoczeniu.
- uwrażliwienie
uczniów na tematy dotyczące problemów klimatycznych i ochrony środowiska.
|
- zajęcia z
wychowawcą,
- lekcje
biologii, geografii, przyrody ,chemii,
- akcje
ekologiczne,
- wycieczki,
- imprezy organizowane
przez SU,
- pogadanki ze
specjalistami
|
- wychowawcy,
- nauczyciele
biologii, geografii, geografii, chemii,
- opiekun SU,
|
Przygotowanie do podejmowania optymalnych decyzji
życiowych
|
Dostarczanie informacji niezbędnych w podejmowaniu
decyzji:
- pomoc uczniom
pogłębianiu wiedzy o interesujących zawodach,
- zapoznanie ze
strukturą szkolnictwa ponadpodstawowego, kryteriami przyjęć i ofertą
edukacyjną regionu.
Stworzenie podstaw świadomego wyboru kierunku
kształcenia i drogi zawodowej:
- wskazywanie
czynników istotnych przy wyborze zawodu, profilu kształcenia,
- wspomaganie
ucznia w rozpoznawaniu własnych predyspozycji zawodowych, w dokonywaniu
samooceny, ustaleniu mocnych stron, osiągnięć, sukcesów, zalet osobistych.
Kształtowanie właściwej motywacji do pracy i decyzji związanych z planowaniem
przyszłości zawodowej oraz poczucia odpowiedzialności za tę przyszłość:
- kształtowanie
właściwej postawy wobec pracy, długofalowego planowania i realizacji celów,
- eliminowanie
,,towarzyskiego” charakteru wyboru szkoły ponadpodstawowej przez wskazywanie
następstw chybionych wyborów.
Wyzwalanie aktywności w podejmowaniu decyzji:
- wspomaganie
rozwoju umiejętności samodzielnego poszukiwania informacji, gromadzenia
dokumentacji,
- wspieranie
osobistej aktywności ucznia w obszarze samopoznania i trafnej oceny
posiadanych predyspozycji i ograniczeń,
- uświadomienie
rodzicom potrzeby ich aktywnego udziału w decyzjach o dalszej drodze
kształcenia dzieci i motywowania ich do współpracy w poszukiwaniu informacji.
- kształtowanie
u uczniów prawidłowego gospodarowania środkami finansowymi oraz sposobami
oszczędzania.
|
- lekcje z
doradztwa zawodowego,
- eksponowanie
publikacji zawodoznawczych,
- spotkania z
przedstawicielami szkół,
- udział w
Targach Edukacyjnych,
- lekcje WOS,
- zajęcia z
wychowawcą,
- spotkania z
pielęgniarką,
- spotkania z
rodzicami,
|
- doradca
zawodowy,
- wychowawcy,
- pedagog,
- pielęgniarka,
- rodzice,
|
Bezpieczeństwo- profilaktyka zachowań ryzykownych
|
Zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ucznia w szkole:
- ochrona
uczniów przed skutkami niepożądanych działań ludzi z zewnątrz,
- wdrażanie
uczniów do przestrzegania procedur i przepisów związanych z bezpieczeństwem,
- doskonalenie
kompetencji i kadry pedagogicznej w zakresie znajomości i przestrzegania
przepisów,
- eliminowanie
zagrożeń pożarowych,
- zapewnienie
bezpieczeństwa i higieny pracy oraz odpoczynku między lekcjami,
- ochrona mienia
społecznego,
-
przeciwdziałanie agresji w szkole,
- eliminowanie
zagrożeń związanych z zachowaniami ryzykownymi uczniów.
Ukształtowanie umiejętności samodzielnego
codziennego dbania o własne bezpieczeństwo:
- zaznajamianie
z przepisami bhp, drogami ewakuacyjnymi w szkole,
- zaznajomienie
i systematyczne przypominanie zasad bezpiecznego poruszania się po drogach,
podczas dowozu i odwozu,
- zaznajomienie
z zasadami bezpiecznego korzystania z Internetu.
Doskonalenie umiejętności rozpoznawania zagrożeń i
właściwego zachowania się w sytuacjach niebezpiecznych:
-
minimalizowanie zagrożeń związanych z drogą ,, do” i „ze” szkoły,
- kształtowanie
gotowości i umiejętności udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach,
- uświadamianie
zagrożeń związanych z życiem towarzyskim, podróżami, aktywnością w okresach
wolnych od nauki,
- doskonalenie
umiejętności szacowania ryzyka sytuacyjnego,
-rozpoznawanie
nietypowych sygnałów niebezpieczeństwa,
- uświadamianie
zagrożeń związanych z korzystaniem z Internetu.
Eliminowanie z życia szkoły agresji:
- doskonalenie
umiejętności rozpoznawania nazywania zachowań agresywnych,
- kształtowanie
postaw odrzucających przemoc oraz umiejętności nieagresywnego, asertywnego
zachowania się w sytuacjach konfliktowych i problemowych,
- monitorowanie
nasilenia zjawiska agresji w szkole.
|
- zajęcia z
wychowawcą,
- lekcje
edukacji dla bezpieczeństwa, informatyki, wychowania fizycznego,
- zajęcia
warsztatowe,
- treningi
asertywności,
- udział w
programach dotyczących bezpieczeństwa uczniów,
|
- wychowawcy,
- nauczyciele
przedmiotów: edukacji dla bezpieczeństwa, wychowania fizycznego, informatyki,
- pedagog,
psycholog,
|
Eliminowanie zagrożeń utraty zdrowia i szans
rozwojowych przez uzależnienia
|
Propagowanie wiedzy podnoszącej efektywność działań
profilaktycznych:
- aktywne
uczestniczenie w lokalnych i krajowych akcjach edukacyjnych,
- współpraca z
osobami i instytucjami zajmującymi się problematyką uzależnień,
- podnoszenie
kompetencji rodziców w zakresie mechanizmów powstawania uzależnień, metod
zapobiegania, rozpoznawania objawów zażywania środków uzależniających i
właściwych sposobów reagowania.
Ukształtowanie pożądanych społecznie postaw wobec
zagrożeń cywilizacyjnych
- promowanie
aktywnych i atrakcyjnych form zagospodarowania czasu wolnego,
- propagowanie
wiedzy dotyczącej zdrowego odżywiania,
-
rozpowszechnianie wiedzy dotyczącej metod radzenia sobie ze stresem,
- propagowanie
wiadomości dotyczących zagrożeń cywilizacyjnych, w tym związanych z
korzystaniem z Internetu, nawiązywania znajomości przez Internet, ujawniania
swoich danych bądź danych innych osób,
- kreowanie
modelu absolwenta,
- promowanie
zdrowego stylu życia,
Zniechęcanie uczniów do eksperymentowania:
- reagowania na
próby eksperymentowania środkami uzależniającymi zgodnie z procedurami,
- wspieranie
rodziców i uczniów w rozwiązywaniu problemów.
|
- zajęcia z
wychowawcą,
- lekcje
biologii, przyrody, wychowania do
życia w rodzinie,
- zajęcia
prowadzone przez specjalistów,
- udział w
spektaklach profilaktycznych,
- realizacja
programów profilaktycznych,
- Dzień
Bezpiecznego Internetu,
- szkolne i
rejonowe konkursy profilaktyczne,
- filmy
profilaktyczne,
|
- wychowawcy,
- pedagog,
psycholog,
- nauczyciele
biologii, wychowania do życia w rodzinie, informatyki,
- pielęgniarka,
|
Rozpoznanie zagrożeń występujących w środowisku i
przeciwdziałanie tym zagrożeniom
|
Rozpoznawanie skali i natężeń zagrożeń występujących
w środowisku ucznia:
- monitorowanie
nasilenia zjawiska agresji w szkole,
- monitorowanie
występowania w szkole zachowań ryzykownych, takich jak: palenie papierosów,
spożywanie napojów alkoholowych, wagarowanie, przedwczesna inicjacja
seksualna, zachowania o charakterze przestępczym,
- ocenianie
stopnia realizacji i efektywności programu wychowawczo-profilaktycznego,
- rozpoznawanie
rozmiarów zagrożeń w środowisku, rodzinie, szkole.
Udzielanie
pomocy w sytuacji trudnej:
- udzielanie
pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom zagrożonym przemocą w rodzinie,
- wskazywanie
specjalistycznych ośrodków i instytucji pomocowych,
- współpraca z
policją, sądem i innymi instytucjami zgodnie z obowiązującymi przepisami.
|
- badania
ankietowe uczniów i rodziców,
- wywiady
środowiskowe,
- współpraca z
policją i sądem,
- współpraca z
instytucjami,
- konsultacje
pedagoga,
- zajęcia
psychoedukacyjne,
- eksponowanie
publikacji,
|
- wychowawcy,
- pedagog,
psycholog,
-
przedstawiciele instytucji,
|
WSPÓŁPRACA Z SAMORZĄDEM TERYTORIALNYM I
INSTYTUCJAMI LOKALNYMI
Pracownicy szkoły współpracują z
następującymi instytucjami:
· GOPS w Ujeździe,
· KPP w Rokicinach,
· PPP Tomaszowie – Maz
· Urząd Gminy w Ujeździe,
· GOK w Ujeździe
Ceremoniał i tradycje szkolne
Szkoła Podstawowa w Osiedlu
Niewiadów im. Polskich Olimpijczyków ma swego patrona, sztandar, logo. Szkoła
przyjęła jako swój cel kształtowanie postaw obywatelskich, patriotycznych i
społecznych uczniów poprzez nauczanie szacunku do symboli i barw narodowych,
historii, tradycji narodowych i lokalnych.
Na stałe imprezy szkolne
składają się:
·
Uroczyste
rozpoczęcie roku szkolnego
·
Olimpijska
Lekcja Wychowania Fizycznego
·
Powiatowy Dzień
Języków Obcych
·
Święto Edukacji
Narodowej – pasowanie pierwszoklasistów
·
Święto Niepodległości
·
Mistrzostwa
Polski Par Tańca Ludowego w Formie Towarzyskiej
·
Andrzejki
·
Mikołajki
·
Mikołajkowy Turniej
Piłki Nożnej
·
Jasełka szkolne
·
Wigilie klasowe
·
Zabawa choinkowa
·
Ferie zimowe ,,
Biała zima”
·
Dzień Bezpiecznego
Internetu
·
Dzień Ziemi
·
Święto 3-go maja
·
Gminne Dyktando
·
Powiatowy Konkurs
Piosenki Maryjnej i o Matce
·
I Gminne
Igrzyska Olimpijskie
·
Dzień Dziecka na
Sportowo
·
Gminny Dzień Rodziny
·
Uroczyste
zakończenie roku szkolnego
Organizacja
pomocy w sytuacjach zagrożenia
Niedostatek ekonomiczny
· współpraca
z Ośrodkiem Pomocy Społecznej, zbiórka odzieży,
· zwolnienia
ze składek ubezpieczeniowych,
· zorganizowanie
dożywiania,
· pomoc
w zakupie wyposażenia ucznia,
· dofinansowanie
do wycieczek, wyjazdów do kina, teatru, muzeum.
Patologia rodziny i uzależnienia
· profilaktyka
uzależnień na lekcjach wychowawczych (programy profilaktyczne , filmy...),
· współpraca
ze Stowarzyszeniem „Niebieska linia”, Policją,
· współpraca
z Poradnią Pedagogiczno –Psychologiczną,
· obserwacja
i każdorazowe udzielanie pomocy.
Problemy w nauce
· zajęcia
wyrównawcze,
· pomoc
wewnątrz klasowa (koleżeńska),
· pomoc
ze strony nauczycieli przedmiotu,
· współpraca
z Poradnią Pedagogiczno –Psychologiczną,
· programy
wyrównawcze.
MONITOROWANIE I EWALUACJA PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO
Monitorowaniu, czyli ciągłemu rejestru
postępów w realizacji programu wychowawczo- profilaktycznego podlegają co roku:
- plany pracy wychowawcy
klasowego i ich realizacja,
- współpraca z rodzicami
(tematyka zebrań i frekwencja, rozmowy indywidualne, informacje o postępach uczniów i działaniu
szkoły,
- organizacja i przebieg
imprez i uroczystości szkolnych,
- organizacja, cele
wycieczek szkolnych ( karty wycieczek, wpisy do dziennika),
- organizacja zajęć
pozalekcyjnych ( plany pracy, dzienniki),
- współpraca z pracownikami
Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej,
- pozytywne i negatywne
zachowania uczniów na lekcjach, zajęciach, przerwach i uroczystościach(
obserwacja),
- działania podjęte wobec
uczniów mających trudności w nauce i zachowaniu oraz trudna sytuacja domowa.
Ewaluacja programu wychowawczego
Celem ewaluacji jest
uzyskanie informacji o tym, w jaki sposób podjęte działania wpłynęły na
uczniów, ich wiedzę, umiejętności i postawy. Ewaluacja jest podstawą do oceny
efektywności działań Programu Wychowawczo- profilaktycznego. Ponadto służy
wprowadzeniu poprawek, zmian jakościowych i takiego przystosowania Programu
Wychowawczo- profilaktycznego, by stale zmieniających się potrzebach
środowiska- był atrakcyjną ofertą dla uczniów i ich rodziców.
Ewaluacja przeprowadzona będzie poprzez:
1.
Obserwację
zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian,
2.
Analizę
dokumentacji,
3.
Przeprowadzenie
ankiet, kwestionariuszy wśród uczniów, rodziców i nauczycieli,
4.
Rozmowy z
rodzicami,
5.
Wymianę
spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli,
Ewaluację dokonują wszyscy
nauczyciele oraz Zespół Ewaluacyjny powołany przez dyrektora szkoły.
Zadaniem Zespołu jest
opracowanie planu ewaluacji, organizacji badań oraz opracowanie wyników.
Wyniki ewaluacji pracy
wychowawczej szkoły przedstawione są na zebraniach Rady Pedagogicznej.
Program Wychowawczo-
profilaktyczny został uchwalony przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą
Pedagogiczną Szkoły Podstawowej w Osiedlu Niewiadów im. Polskich Olimpijczyków.
Pozostałe pliki
PROGRAM WYCHOWAWCZO- PROFILAKTYCZNY W SZKOLE PODSTAWOWEJ W OSIEDLU NIEWIADÓW IM. Polskich Olimpijczyków na rok szkolny 2020/2021
Pobierz
Rozmiar: 372,6 KB Liczba pobrań: 0